تورم و تغییر قیمت همواره روی آثار تلویزیونی و سینمایی تاثیرگذار است/ اصلاح برآورد تلویزیون با ارزش واقعی تورم متفاوت است/ گرانی عامل اصلی افت کیفیت آثار در سال های اخیر !

قطعا یکی از اتفاقاتی که در روند تولید هر مجموعه تلویزیونی و سینمایی تاثیرگذار است برآورد هزینه ها و میزان هزینه کرد تیم تهیه و تولید است که اصولا می تواند در تولید یک اثر نمایشی تاثیر کمی و کیفی بگذارد. بی تردید تورم و تغییر قیمت ها چه در حوزه تیم تولید و چه در حوزه بازیگری موردی است که اکثر تهیه کنندگان در سال های اخیر از آن می نالند و عملا تغییر هزینه ها و مبالغ رو به رشد دستمزد ها باعث شده است که پروژه ها با یک عددی کلید بخورد اما با آن عدد به پایان نرسد لذا در تولید برخی از آثار رسانه ملی داستان اصلاح برآورد را شاهد هستیم اما در خصوص بعضی از آثار اصلاح برآورد اتفاق نمی افتد در گزارشی موضوع اصلاح برآورد و ماجرای تغییر قیمت ها و تاثیر آن بر هزینه های تولید را بررسی می کنیم.



حسن نجاریان تهیه کننده «خورشید گرفتگی»، «مستند شهر یاران»، «جشن سربرون» و... در پاسخ به این سوال که تورم و تغییر قیمت ها در بحث تولید که اعم از اجاره لوکیشن، تغییر قیمت فضا، تغییر قیمت وسایل صحنه، تغییرات دستمزد عوامل تولید و.... در روند کار چقدر تاثیرگذار است و آیا چنین موضوعی باعث می شود از کیفیت اثر بزنید به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر مجله خبری گفت: در طول دو سال و نیم فیلمبرداری که بسیار سخت، پر فشار و سنگین بود فشار تورم ما را دچار معضلات بسیاری کرد اما تلاش ما بر این بود تا از کیفیت کار به معنی واقعی زده نشود. باید بگویم ما در بعضی شرایط مجبور می شویم تا اثری که قرار است به تولید برسانیم را در حجم کم بسازیم که تلویزیون در این زمینه تا حدی به ما کمک کرد ولی متاسفانه این کمک به گونه ای نبود که بتواند کمک حال ما باشد تلویزیون در این زمینه به ما قول همکاری مساعد داده است تا مشکلات و معضلاتی که به وجود آمده را حل کنند ولی به دلیل اینکه هزینه ها در طی این دوسال بی رحمانه و شدید گران شد در کار ما نیز تاثیر زیادی گذاشت.

این تهیه کننده در این خصوص که آیا تلویزیون اصلاح برآورد داشته است یا خیر تصریح کرد: بله تا حدودی برای ما اصلاح برآورد داشت اما متاسفانه این اصلاح برآورد همیشه با ارزش واقعی تورم متفاوت بوده است و درصد کمی از هزینه به ما تعلق می گرفت و آن طور که باید کامل کننده نبود اما امیدوارم که در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد تا ما سربلند از کار بیرون بیاییم.

حسن نجاریان در پایان و در این باره که آیا گرانی در تولید فیلم و سریال می تواند عامل اصلی افت کیفیت در سال های اخیر باشد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بله، گرانی یکی از عوامل اصلی افت کیفیت آثار در سال های اخیر است. اگر قرار باشد یک فیلم سینمایی بسازید اصلا این امکان وجود ندارد که هزینه تقریبی کمتر از 2 میلیارد باشد چراکه اگر چنین چیزی باشد اثر خوب از آب در نمیاید یا باب میل مخاطب نخواهد بود به این دلیل که گرانی طغیان کرده است و چنین چیزی بالطبع روی تعداد، نوع و کیفیت آثار تاثیر خواهد گذاشت و همین موضوع باعث می شود تعداد آثار یا خیلی کم شود یا متاسفانه به صفر برسد.

انتهای پیام/


پست های مرتبط