نیمی از آسیب دیدگان چهارشنبه پایان سال در گروه سنی 10 تا 20 سال قرار دارند

چهارشنبه پایان سال یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان است که در زمان های گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می گردید و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت های فی مابین اقوام بود تا به هنگام فرا رسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور ازهرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند.



به گزارش خبرگزاری مجله خبری از مشهد، متاسفانه در سالهای اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث و بلایای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که حدود 50 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه پایان سال در گروه سنی 10 تا 20 سال قرار دارند و بیشترین گروه (بیش از 35 درصد آسیب دیدگان) دانش آموزان بوده اند. لذا آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی در این روز، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد بخصوص کودکان و نوجوانان است و هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

دکتر محمد رضا جویا ضمن اشاره به اهمیت نقش خانواده ها در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال گفت: والدین در پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری نقش مهمی دارند. آنها می‌توانند کودکان و نوجوانان خود را با خطرهای آتش بازی آشنا کنند و به آنها بفهمانند که در مقابل مواد محترقه و منفجره چقدر آسیب پذیرند.

وی افزود : بیان برخی از تجربیات ناگوار گذشته می تواند سودمند باشد و بچه ها را هوشیار تر کند.همچنین به منظور همراهی والدین با کودکان و نوجوانان، ضروری است که والدین در تهیه وسایل بی خطر فرزندانشان را همراهی نمایند.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث و بلایای معاونت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه استفاده از مواد آتش بازی حتی در صورتی که مراقبت کامل صورت گیرد، هرگز به طور کامل ایمن نیست، گفت: حوادث نه تنها ممکن است برای کسانی که از آن استفاده می کنند به وجود آید، بلکه ممکن است سلامتی تهیه کنندگان را نیز به مخاطره بیندازد.

دکتر جویا با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور در شرایط موج ششم کرونا قرار دارد از شهروندان درخواست نمود از تجمعات غیر ضروری خودداری نمایند.

انتهای پیام



پست های مرتبط