در حال حاضر با اکران فیلم های سینمایی در سینماها و استقبال مردم از فیلم ها سالن های سینما جان تازه گرفته اند اما سالن های تئاتر همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند و هنوز مخاطب به سالن های تئاتر بر نگشته است به دنبال راه حلی برای این موضوع هستیم به همین بهانه با مدیران و پیشکسوتان تئاتر گفت و گویی کرده ایم که در ذیل مشاهده می کنید.
داوود نامور کارگردان تئاتر و مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر مجله خبری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به موقعیت سالنهای تئاتر و میزان مخاطب علاقه مند به این حوزه، سالن های تئاتر می تواند مانند سینما دوباره رونق پیدا کند گفت: در مورد بحث سینما سازمان سینمایی جرات این را داشت که جلوی دولت و فشار ها بایستد و بگوید سالن های سینماییش را تعطیل نمی کند و موفق هم شد و مخاطب هم پله پله به سینماها برگشت و رونق گرفت. ضمن اینکه قسمتی از پخش فیلم ها به صورت آنلاین اتفاق می افتد و این مسئله هم توسط سایت های تبلیغاتی کمکی به پخش فیلم ها کرده است. البته در تئاتر هم خوشبختانه چنین اتفاقاتی در حال افتادن است و تقریبا تئاتر هایی که به روی صحنه هستند هفتاد درصدشان نمایش های پر فروشی هستند وتماشاگران استقبال زیادی از این نمایش ها کردند مثال میزنم نمایش دن کیشوت به کارگردانی جواد مولانیا که در همین عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود حتی تا سه روز آینده سولد اوت شده است چون هم نمایش خوبی است هم تبلیغاتش به درستی انجام شده است و همه ی این ها باعث شده است که تماشاگر دوباره به سالن های تئاتر بیاید.
وی افزود:به نظر من تماشاگران مجددا به سمت سالن های تئاتر برگشته اند و منتقدین و رسانه باید در جهت اعتماد سازی مخاطب کمک کنند تا تماشاگران بیشتری به سالن بیاید چون هم پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و هم تئاتر های خوبی روی صحنه هستند اما در خصوص سینما در حال حاضر فیلم هایی که رو پرده هستند همه کارهایی است که بازیگرانش چهره هستند و تقریبا کارهای به روز و کمدی اجتماعی هستند که تماشاگر از آنها استقبال می کند و سینمای قبل و بعد کرونا هیچ فرقی با هم نکرده است اما در تئاتر هنوز گروه های حرفه ای برنگشته اند چون همچنان ترس از کرونا و شیوع کرونا وجود دارد و تماشاگران هنوز میل پیدا نکرده اند که نمایش های تجربی و دانشجویی را ببینند.
نامور در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاران در تئاتر می توانند موثر باشند گفت:حتما همینطور است ولی سرمایه گذار حق دارد که حساب و کتاب داشته باشد، در سینما به دلیل صنعتی بودن آن سرمایه گذاری می کنند اما در تئاتر این طور نیست. و به لحاظ هزینه ای هم اگر نگاه کنیم سینما را می توان با ده بیست هزار تومان هم در خانه دید از این رو در سینما به 90% از اهداف سرمایه گذاری می رسند ولی در تئاتر این اتفاق نمی افتد در تئاتر هزینه ها بالا رفته است و تماشاچی تئاتر این هزینه را ندارد اگر چهار نفر از اعضای یک خانواده بخواهند یک تئاتر را تماشا کنند سیصد چهارصد هزار تومان هزینه بلیطشان می شود و این هزینه امروز برای خانواده های ما زیاد است مگر تئاتر دیدن چقدر برای مردم واجب است؟ به همین دلیل تئاتر را در سبد کالای فرهنگی قرار نداده اند از این رو سرمایه گذار احتیاط می کند و در هر تئاتری سرمایه گذاری نخواهد کرد. امروز با ظرفیت 50% که در تئاتر وجود دارد سرمایه گذار هزینه صددرصدی نمی کند که برداشتی 50درصدی داشته باشد البته قبل از کرونا هم تمایل سرمایه گذار برای حضور در اقتصاد تئاتر کم بود امروز هم که تئاتر همچنان تماشاچی زیادی ندارد و هنوز ترس از کرونا وجود دارد سرمایه خود را به این سمت و سو نمی آورند. اما با این حال خوشبختانه در تئاتر تعدادی سرمایه گذارانی هستند که برای حمایت از بچه های تئاتری در این عرصه هزینه می کنند و چون این کار را برای کمک و حمایت انجام می دهند دیگر به بازگشت مالیش نگاه نمیکنند اگر دیگر سرمایه گذاران هم با این نگاه و برای حمایت در تئاتر سرمایه گذاری کنند حتما می تواند به رونق تئاتر کمک کنند.
مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو در خصوص اولویت بندیشان در انتخاب نمایش ها گفت:من در سال گذشته رویکرد خود را اعلام کردم ما در هر فصلی فراخوانی به نام حمایت از کارگردانان جوان تئاتر داریم ، گروه ها فرم پر می کنند و رویکرد و شیوه اجرایی خود را می گویند و بعد از آن نمایش ها توسط کارشناسان مجموعه باز بینی می شود و در هر فصل هم بیش از بیست کار را بازبینی می شود. و در نهایت چند اثر که به سبک کار مجموعه ما نزدیکتر باشند انتخاب می شوند و با آنها درصدی قرارداد می بندیم و در ساعات مشخصی که برای نمایش های حمایتی تعیین کرده ایم به روی صحنه می روند و در ساعات دیگر یا ما از گروه های تئاتر حرفه ای دعوت می کنیم که اجرای خود را در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه ببرند و یا خود کارگردانان و تهیه کنندگان به ما مراجعه می کنند اما باز هم کیفیت کار برای من مهمتر از مسائل مالی است. اگر شناختی از گروه داشته باشیم با کمال میل قرارداد می بندیم و اگر شناختی نداشته باشیم توسط کارشناسان کارشان بازبینی می شود و اگر قرار باشد در مجموعه ما اجرا بروند با کمال میل با آنها قرارداد می بندیم.
نامور درباره اینکه مبلغ بلیط های نمایش ها بر چه اساس انتخاب می شود گفت: براساس کیفیت کار و یا حضور بازیگر و کارگردان با تجربه الویت بندی می شوند. به طور مثال در نمایشی تجربی یا کار اولی پیشنهاد من این است که بلیط نباید بر اساس هزینه هایی که کرده اند باشد بلکه باید بر اساس کیفیت کار باشد. اکثریت گروه های دانشجویی بین 35 تا 45 نرخ بلیط دارند و در گروه های حرفه ای بین 50 تا 70 قیمت گذاری می شود.
نامور درباره وضعیت فروش نمایش ها در این مجموعه نمایشی گفت: تقریبا هنرمندان و دانشجویان تئاتر مجموعه ما را می شناسند البته لطف رسانه ها هم بوده و تشویق شده ایم و قرارداد و تعامل ما با گروه ها منصفانه بوده است و از این رو عمارت نوفل لوشاتو توانست تماشاچی خود را پیدا کند. تقریبا 90% از نمایش هایی که در مجموعه ما به روی صحنه رفته اند تکمیل ظرفیت بودند و ما خارج از ظرفیت هم بلیط فروخته ایم حتی نمایش دیگری در همین مجموعه با وجود اینکه کاری تجربی است اما باز هم 70% از سالن پر می شود چون سختگیری های ما در شروع، گزینشی است و با خیال راحت با گروه های نمایشی قرارداد می بندیم و در نتیجه گروه ها موفق عمل می کنند.
داوود نامور مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو در پایان گفت: در این دو سال که درگیر کرونا بوده ایم بسیاری از هنرمندان به ناچار شغل خود را عوض کردند و امروز که گروه های هنری به این عرصه بر می گردند خواهش من از منتقدین واقعی و رسانه ها این است که وقتی کاری نمایشی را می بینند و اصطلاح مزخرف را به کار می برند بدانند که این به صلاح تئاتر و بچه های تئاتری نیست یک سال است که نگذاشته ایم چراغ تئاتر خاموش شود و تئاتر را روشنتر و پر نور تر خواهیم کرد از فرصتی که در اختیارم قرار داده شده است می خواهم استفاده کنم و از شما رسانه ای ها بخواهم که به ما کمک کنید شاید کاری 100درصدی به دل شما ننشیند و یا از نظر دراماتیک آنچه شما انتظارش را داشته اید نبوده است ولی قرار نیست منتقد ها و رسانه ها نقد هایی توهین آمیز به کار ها داشته باشند و کارها را منفی نقد کنند. پیشنهاد من به منتقدین حمایت از کار ها است توهین به نمایش ها عوامل را و تماشاگر را دلسرد می کند. این نگاه من به عنوان مدیر این مجموعه است. نگاه شفاف منتقدین می تواند کمکی به بازگشت تماشاگران تاتر به سالن ها باشد.