محل قبر تأثیری بر سرنوشت آخرتمان ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: سرنوشت آخرت و واپسینی ما را محل قبرمان تعیین نمی‌کند بلکه این عمل ما در دنیاست که تعیین کننده احوالات روز قیامت و آخرتمان است.



به گزارش مجله خبری، دکتر حمید خویی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ویژه مجله خبریمه «از سلاله نور» رادیو گفت وگو، پیرامون سجایای اخلاقی امام رضا (ع) گفتگو کرد.

خویی گفت: سرنوشت آخرت و واپسینی ما را محل قبرمان تعیین نمی‌کند بلکه این عمل ما در دنیاست که تعیین کننده است و لذا اینکه قبر هارون الرشید گران ترین قبر و چسبیده به قبر امام رضا (ع) است سر سوزن سودی برای هارون الرشید ندارد.

وی در مورد شخصیت اخلاقی امام رضا (ع) به خصوصیت و مقام «رضا» اشاره و بیان کرد: امام هشتم (ع) حجتی از حجج الهی بود که همچون ائمه اطهار (ع) در قلّه‌ی رضایتمندی در برابر پروردگار و تقدیر الهی قرار داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مقام رضا و تسلیم را از مراتب عالی بندگی و اطاعت و تسلیم در برابر پروردگار دانست و گفت: این دنیا محل آزمون و امتحان و ابتلاست. قرآن می‌فرماید انسان گاهی با عوامل ترس آور، گاهی با گرسنگی، گاهی با نقص اموال و گرفتن جان و گاهی هم با گرفتن حاصل زندگی امتحان می‌شود.

خویی ادامه داد: اگر باور کنیم که رحمت خدا بر همه چیز سایه افکنده و خداوند حکیم است و همه مقدرات خداوند هم مبتنی بر حکمت است آن وقت در برابر امتحانات و تقدیر الهی تسلیم و راضی می‌شویم و شکر هم می‌کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: میانبر رسیدن به جایگاه و مقام رضوان در بهشت، پذیرش ولایت اهل بیت (ع) است و رسیدن به این مقام که خداوند از ما راضی باشد و ما هم از خدا، بهشت را از آخرت به دنیای ما می‌آورد.

وی اظهار کرد: خداوند به ما دستور داده که حاجت‌هایمان را از او بخواهیم اما طلبکار نباشیم و به حکمت او تن دهیم و این را هم بدانیم که خداوند بهترین‌ها را برای ما می‌خواهد.

خویی مهمان نوازی را به عنوان یک خصوصیت اخلاقی امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: سفره امام رضا (ع) همیشه برای همه پهن بوده نه برای یک عده خاص.

انتهای پیام


پست های مرتبط