سخنگوی شورای نگهبان: پرونده حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ همچنان باز است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: عدم درج منابع و مصارف در سقف کلی همواره مورد ایراد شورای نگهبان است.



به گزارش خبرنگار سیاسی مجله خبری، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود درسال ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه بالاخص روز جوان و در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی مجله خبری مبنی بر آنکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شاهد حذف ارز ترجیحی بودیم، نظر شورای نگهبان وهیئت عالی مجمع در رابطه با حذف این ارز چیست گفت: مباحث متعددی در این رابطه صورت گرفت و شورای نگهبان خیلی ورود به سیاست های اقتصادی دولت ندارد، مبنای ما مغایرت های شرعی با قانون اساسی است، در این موضوع نظرات دولت و مجلس را شنیدم، شورای نگهبان نسبت به متن ایراد نداشت ولی هییت عالی نظارت نکات خود را در قالب نامه ارسال کرد ، پرونده موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه همچنان باز است و مجلس باید اصلاحات لازم را انجام دهد تا هیئت عالی نظارت نظر مثبت دهد و این جزو مواردی است که اشکال وارد شده و مجلس باید اصلاحات لازم را انجام دهد.

نظیف خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در سال۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه مجلس را در ۵۳ عنوان بررسی کرده که این عناوین در ۲۹مورد رفت برگشت داشته که این موارد مورد برسی شورای نگهبان ۲۷ لایحه و ۲۶طرح بود. که ۱۳مورد در مرحله اول به تأیید رسیده است. همچنین ۲۰اساسنامه از دولت دریافت شده است. ۱۵۲استعلام رسمی از دیوان عدالت اداری بررسی شده است. جلسات بررسی مصوبات ۱۲۹جلسه بود، ۸۶جلسه جلسات شورای نگهبان و ۴۳جلسه فقهای شورای نگهبان، که اینها بجز جلسات مجامع مشورتی است.

وی در ادامه گفت: در طی این هفته ۴مصوبه را شورای نگهبان بررسی کرده است.اولین مورد لایحه موافقت نامه خدمات هوایی بین دولت ایران و صربستان است که این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت و تنها ایراد استفاده از واژگان غیر فارسی بود.لایحه نظام رتبه بندی معلمان مصوبه بعدی بود که دیروز هم توسط رییس جمهور ابلاغ شد. طرح فهرست قوانین واحکام معتبر در حوزه ورزش موضوع بعدی بود که با بررسی ها خلاف موازین شرع شناخته نشد و مورد تایید قرارگرفت .لایحه بعدی لایحه بودجه بود‌

طحان نظیف در خصوص بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان گفت: این لایحه همزمان با مجلس در پژوهشکده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت اما در پنج شنبه قبل که به طور رسمی این لایحه را دریافت کردیم و جلسات پیاپی را برگزار کردیم و تا شب گذشته اعضا مشغول بررسی بودند و کار بررسی به اتمام رسید و نظر شورای نگهبان امروز نهایی و اعلام می‌شود.بودجه کل کشور نقشه راه کشور در یک سال آینده و مجله خبریمه مالی دولت در یک سال آینده است و از جهت انظباط مالی و مباحث فنی و حقوقی بسیار اهمیت دارد .زمان بندی بررسی بودجه مقداری باید اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد: رسیدگی به قانونی با این اهمیت با این زمان بندی منطقی نیست اگر رویه است باید رویه اصلاح شود، اگر قانون است باید قانون اصلاح شود ، فرصت اظهار نظر شورا ده روز است ، ده روز هم فرصت تمدید دارد، اما به علت زمان کم این بودجه را عملا در ۵روز به طور رسمی بررسی کردیم ، لذا زمان بندی بررسی بودجه باید مراعات شود و این حداقل زمان باید لحاظ شود. اگر این زمان بندی را لحاظ می کردیم بودجه به امسال نمی رسید.عدم درج منابع و مصارف در سقف کلی همیشه مورد ایراد شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در روز گذشته نامه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص را که حاکی از برسی بودجه ۱۴۰۱بود دریافت کردیم که موارد متعدد را اعلام کرده اند، با اعلام مغایرت این موارد مجمع هم به مجلس ارسال میشود‌.

وی در خصوص افزایش سقف بودجه در بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای نگهبان گفت: آنچه که برای ما مهم است این است که تمام منابع و مصارف در سقف کل ذکر شود، اینکه یک سری احکام در تبصره بیاید ولی در جداول نه مشکلی را حل نمی‌کند. اینکه سقف کلی افزایش یافته باشد یا خیر ، این بحثی است بین مجلس و دولت و شورای نگهبان نسبت به آن ورود ندارد ، البته بحث این است اگر شاکله بودجه بهم بخورد مغایر با قانون اساسی است.در حد توان کارشناسی خود موضوعات به مجلس منتقل شده است.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه نمایندگان مجلس درباره فروش سربازی برای مشمولان خارج از کشور و معافیت افراد بالای ۳۰ سال با دو فرزند در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و نظر شورای نگهبان در این باره چه بود؟ گفت: اینها احکام غیر بودجه ای است ، فرایند تصمیم گیری در مورد نظام وظیفه یک فرایند مشخص و قانونی است و مجلس باید این فرایند را طی کند ، اینکه با ستاد کل هماهنگی نشود و مصوبه به تصویب برسد و سپس ستاد مخالف کند ، این یعنی روال قانونی طی نشده و این موضوع با ایراد شورای نگهبان مواجه شد. بحث معافیت از حیث اینکه ترتیبات قانونی طی نشده بود با اشکال شورای نگهبان مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جزئیات برخی موضوعات به دقت اعلام نشده بود یا برخی ابهامات جنبه اصلاح عبارتی و ویرایشی داشت که نیاز به اصلاح دارد. برخی اعداد و حروف متفاوت از هم بودند. برخی کلمات نیاز به توضیح داشتند. ایراد اصل ١۵ هم طبق روال رعایت نشده بود و استفاده از واژگان فارسی مدنظر قرار نگرفته بود.در تبصره یک واگذاری سهام به جای فروش سهام از نظر شورا مغایر اصل ۴۴ بود.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که چند درصد بند های الحاقی کمیسیون تلفیق مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده است گفت: آمار ندارم، معمولا الحاقی های مجلس است که با ایراد مواجه میشود زیرا سقف و ردیف لحاظ نمیشود و معمولا با ایرادات زیاد مواجه است.

وی در رابطه با توصیه رهبری به مجلس برای توجه به وضعیت بانک ها در لایحه بودجه و تسهیلات تکلیفی گفت: مکرر صحبت دستگاه ها را در این باره شنیدیم زیرا یک بحث کارشناسی است، این مهم مورد بررسی قرار گرفت و مجلس معتقد است که به فرمایش رهبری دقت کرده و میزان تسهیلات تکلیفی را پایین تر آورده است. شورای نگهبان موضوع را بررسی کرد و نسبت به یک مورد ایراد گرفت. در سایر موارد نظر مجلس پذیرفته شد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با بررسی بودجه های بی نام و نشان در شورای نگهبان عنوان کرد: نسبت به جهاد تبیین همان روزی که این در مجلس مصوب شده بود، برخی از اعضای شورا نکاتی را مطرح می‌کردند و پس از بررسی مغایر با نظام اداری صحیح شناخته شد.بودجه های بی نام و نشان باید دقیق بررسی شود پس از دریافت جداول موارد منعکس خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران که مشمول کارگران دستگاه‌های اجرایی نشده است، گفت: ما راجع به این مورد ابهام داشتیم و این مصوبه به مجلس برگشت می‌خورد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع و شورا از ثبت حقوق و مزایا گفت: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته و به مجلس اعلام می‌شود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح صورت گیرد.

طحان نظیف افزود: شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه مجلس در ۵۳ عنوان شامل ۲۷ لایحه و ۲۶ طرح را بررسی کرد. همچنین ۲۰ اساسنامه از دولت در شورای نگهبان دریافت و مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، ️۱۵۲ استعلام شرعی از دیوان عدالت اداری در سال ۱۴۰۰ در شورای نگهبان بررسی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی راجع به تغییر نظر در خصوص واردات خودرو گفت: هیئت عالی نظارت هم‌چنان بر موضع قبلی خودش است و واردات خودرو را مغایر با سیاست‌ها می‌داند. پس مغایرت‌های هیئت نظارت به قوت خودش باقی است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی راجع به کسری بودجه گفت: واقعی بودن بودجه بحث بسیار مهمی است و اگر موارد روشنی وجود داشته باشد حتما به مجلس منعکس می‌شود اما برخی موارد اختلاف نظر کارشناسی است و برای ما هم روشن نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اصلاح قانون انتخابات گفت: معمولا اصلاح قانون انتخابات نزدیک انتخابات انجام می‌شود که اتفاق خوبی نیست و اگر این قانون در زمانی که آرامش نسبی وجود دارد اصلاح شود بهتر است و ما هم از این مورد استقبال می‌کنیم اما بهرحال اصلاح قانون به مجلس برمی‌گردد و اکنون اطلاع دقیقی ندارم که مجلس چه مجله خبریمه‌ای دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص قانون تغییر ساعت گفت: طبیعتا این موضوع هر زمان به شورا ارسال شود ما ظرف ١٠ روز اظهارنظر خواهیم کرد.

طحان نظیف درباره بودجه آموزش و پرورش بیان کرد: تا جداول را به صورت کامل دریافت نکنیم، نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم. البته مجلس شورای اسلامی نسبت به مواردی چون رتبه‌بندی معلمان حساسیت زیادی دارد و در بودجه لحاظ کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مالیات بر دخانیات در مجلس حذف شد. در قوانین گاهی اوقات مواردی پیش‌بینی می‌شود که باید مجلس در بودجه این موارد را لحاظ کند. اینکه در یک قانون عادی حکمی بیاید اما در بودجه احکام و ارقامی برای آن پیش‌بینی نشود، نظر مجلس است و شورای نگهبان نمی‌تواند به این موارد ورود کند.

انتهای پیام/


پست های مرتبط