آسیب شناسی با عروسک های ایرج طهماسب

عادل بزدوده و احترام برومند افرادی هستند که سال های سال در حوزه کودک و مجله خبریمه های عروسکی فعالیت داشته اند به همین دلیل به سراغ آن ها رفتیم تا مجله خبریمه "مهمونی" را بررسی کنیم که گزارش آن را در ذیل می خوانید.



به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر مجله خبری؛ مهمونی مجله خبریمه ای از ایرج طهماسب که این روز ها سر و صدای زیادی کرده است و ویدیو های کوتاه از این مجله خبریمه خصوصا از عروسک "بچه" و عروسک "پشه" به سرعت دست به دست می شود و مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است. ایرج طهماسب بعد از چند سال دوری از مخاطب حالا با این مجله خبریمه با قدرت برگشته است و توجه های زیادی را به خود جذب کرده است. گزارشی در خصوص این مجله خبریمه تهیه کرده ایم که در ذیل می خوانید.

عادل بزدوده:مخاطب این مهمونی عام نیست و دست سازندگان باز است!

مهمونی یکی از معدود مجله خبریمه های عروسکی ای است که بعد از مدت ها ساخته شده و این روزها مورد استقبال خیل عظیمی از مخاطبان قرار گرفته است. در همین خصوص عادل بزدوده نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی و عروسک ساز که آثاری چون " زی زی گولو"، "شهر موش ها"، "خونه مادر بزرگه" و... در کارنامه اش دارد به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر مجله خبری درباره ی این مجله خبریمه گفت: ایرج طهماسب آنقدر بلد است که بخشی از فرهنگ دنیای کودک و نوجوان و بزرگسال این مملکت است. اگر تلویزیون سعی بر حذف او دارد باید بگویم موفق نخواهند شد چون فردی که امضا و اثر انگشت دارد حذف نمی شود حالا با هر دلیل و استدلال محکمی که بزرگواران در تلوزیون ارائه می کنند. کار و حرفه ما خدمت به مردم و سرگرم کردن مردم است، و مدیران در تلویزیون باید ازین بابت که چنین گروه نابی را از دست داده و کنار زده اند ناراحت باشند.

او ادامه داد: این مصیبت عظیم و نگرانی بزرگ را چطور باید قرائت کرد و به گوش والا مقامان رساند؟ چطور باید گفت درحالیکه این عزیران هنوز سمتی نداشتند افراد بزرگی در این زمینه کار می کردند ؟ خدماتی که آن ها برای مردم انجام داده اند به این راحتی قابل پاک شدن نیست و باید تغییر روشی در کردار خود داشته و برای به ثمر رسیدن درست کارهای نمایشی اقدامات بیشتری می کردند. مجله خبریمه مهمونی مجله خبریمه ای شاد، اجتماعی، انتقادی که کاملا پسندیده است. ایرج طهماسب تمام نشدنی است. به یاد عباس کیارستمی افتادم زمانی فیلمی برای کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان ساخته بود اما جلوی پخش فیلم او را گرفتند آن زمان عباس کیارستمی گفت کسی که جلوی فیلم من را گرفته است یک روز خواهد رفت اما من یک فیلم ساز هستم. بعد از آن هم فیلم او پخش شد و نام کیارستمی به عنوان یکی از اسطوره های سینمای باشعور ایران زمین ثبت شد. باید با هنرمندان برخورد پسندیده کرد و از کسانی که فعالیت های هنری آن ها برای مردم است حمایت همه جانبه شود.




بزدوده اظهار داشت: در حال حاضر می بینید می بینید ایرج طهماسب به راحتی کار خود را می کند و مورد پسند مخاطب بزرگسال است و بیننده از دیدن آن لذت می برد. این یک فرمت در دنیا است مجله خبریمه های عروسکی و عروسک ها می تواند برای مخاطب بزرگسال باشد و از مسائل آن ها صحبت کند و آن ها را به چالش بکشد. از ایرج طهماسب دقیقا چنین چیزی انتظار می رفت ابزار و اندیشه و نوشتار او مشخص است، عروسک هایی که دوست عزیز من مرضیه محبوب برای او ساخته مشخص است و تیم صدا پیشه و عروسک گردانان او تماما آدم هایی هستند که یکی از یکی با معرفت تر و با گذشت تر هستند و این تیم جمع شده اند و این کار را ساخته اند. امیدوارم مدیران عزیز و بزرگوار ما از خواب غفلت بیدار شوند و خود را به مردم نزدیک تر کنند. طهماسب از مردم دور نمی شود اما مدیران با این مجله خبریمه ریزی های غیر تخصصی و مغروضانه در حال دور شدن از مردم هستند.

عروسک ساز "زی زی گولو" بیان کرد: ایرج طهماسب توانست در این شرایط کرونا و اقتصاد کشور مجله خبریمه ای که می تواند مفرح خاطر و ذهن و تفریحی یک ساعته باشد و خوشبختانه افرادی هستند که در مقابل، این رخصت و اجازه را به آقای طهماسب و گروه او می دهند تا کار کنند. تفکر و اندیشه این کار متعلق به ایرج طهماسب است و می داند که باید چه کاری را انجام دهد چه کسی را بیاورد و به چه شکل خاصی از آن عروسک و آن صدا پیشه و آن عروسک گردان بهره بگیرد. همه این ها نشانگر جامعه شناس بودن و مردم شناس بودن اوست.

عادل بزدوده درخصوص اینکه جنس کار "مهمونی" متعلق به تلویزیون است یا پلتفرم ها اظهار داشت: این شکل کار مربوط به پلتفرم ها است. آنجا دست کمی باز تر و سانسور های کلامی کمتر است و خب مخاطبشان هم عام نیست. وقتی مخاطب عام است همه می دانیم که خطوط قرمز باید رعایت شود ولی در پلتفرم ها مقداری پا را فراتر می گذاریم. وقتی سن مخاطب بالاتر است کلام ها و انتقادات کمی تند تر می شود و مخاطب این کار هم کودکان نیستند. و این یک ژانریست در دنیا که برای مخاطب بزرگسال است. البته ما بی تربیتی و بد کلامی را رواج نمی دهیم. به قول یکی از دوستان باید بد باشد که خوب دیده شود و خوب باید باشد تا بد تشخیص داده شود همه این ها باید در کنار هم باشند تا سمت و سو و هدف اثر مشخص شود وقتی کاراکتر در حقیقت دزد است باید دزدی کند یا کسی که قاتل است و خوب جلوه دادن قاتل کار درستی نیست، همه این مسائل در ذهن ایرج طهماسب وجود دارد او همیشه پرسوناژ های خاکستری در کارهایش دارد و این یکی از انگیزه های خلق کاراکتر در نمایشنامه نویسی و فیلم نامه نویسی و داستان نویسی است. این خاکستری خوب است چون آدم خوب قطعا مشخص است اما کاراکتر خاکستری التهاب کار را بالاتر می برد و کار را زیباتر و پر بیننده تر می کند. ایرج طهماسب با تجربه دانشگاهی و با مطالعه دانشگاهی و با نوشتار زیاد به این سطح از نوشتن رسیده است و می تواند چنین کاری بکند.

احترام برومند درباره مهمونی ایرج طهماسب چه می گوید!

احترام برومند مجری و بازیگر سینما و تلویزیون که از سال 1346 فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان و در تلویزیون ملی ایران شروع کرده است در گفت و با خبرنگار فرهنگ و هنر مجله خبری درخصوص عوامل محبوبیت و مورد استقبال قرار گرفتن مجله خبریمه «مهمونی» گفت: من کامل مجله خبریمه را ندیده ام به همین علت نمی توانم اظهار نظر دقیقی کنم، اما قسمت های کوتاهی که از مجله خبریمه دیده ام بسیار شیرین و دلچسب بوده است. به نظر من علت موفقیت این مجله خبریمه به این مسئله برمی‌گردد که ایرج طهماست کارش را بسیار خوب بلد است و در کنار آن صفا و صمیمیتی که دارد را به کار و به مخاطب منتقل می کند و با وسواس عوامل کار مانند صدا پیشه، عروسک ساز و ... را انتخاب می کند که در اینجا باید بگویم «مرضیه محبوب» عروسک ساز این مجله خبریمه مانند همیشه بسیار خوب کار کرده است. صدا پیشه و عروسک "بچه" هم بسیار خوب بود و بین مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده است. اما همه ی این مسائل به هدایت و کارگردانی خوب ایرج طهماسب بر می گردد.

برومند ادامه داد: شخصا به «ایرج طهماسب» ارادت دارم و او را از سال های پیش می شناسم و مانند برادر کوچک ترم است، او در این زمینه استعداد ذاتی دارد و در کنار صفا و صمیمیتش، گروه خوبی را هم با وسواس و دقت انتخاب می کند و این مسئله تا به امروز ثابت شده است، هر کس صمیمانه کاری را کرده است مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند.

مجری مجله خبریمه های کودک و نوجوان درخصوص عروسک هایی که محبوب می شوند اظهار داشت: نمی توان بین عروسک ها و پرسوناژ های واقعی تفاوتی قائل شد، ما از سال های 60 تا به امروز عروسک های محبوب زیادی داشتیم مانند "کلاه قرمزی"، "زی زی گولو"، "کپل در شهرموش ها" و... و این محبوبیت به تمام عواملی مانند عروسک ساز، عروسک گردان، صداپیشه ی عروسک ها بستگی دارد و مهم ترین عامل تاثیر آن صدا پیشه ها هستند که به جای عروسک ها صحبت می کنند، ایرج طهماسب هم برای کار بسیار زحمت می کشد و کار را آسان نمی گیرد، همه ی این ها دست به دست هم می دهد تا یک اثر، خوب از آب درآید.

انتهای پیام//



پست های مرتبط