پالس‌های مثبت برای واردات خودرو دریافت کرده‌ایم/ نباید خودرو 20 هزار دلاری را با مالیات 200 درصدی راهی بازار کنیم

جلال رشیدی کوچی گفت: برای واردات خودرو پالس‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم و امیدواریم اختلاف نظر‌ها حل شده و واردات داشته باشیم.



«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مردم مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی مجله خبری، در رابطه با موضوع واردات خودرو اظهار داشت: همه مسئولین و مردم اذعان دارند و به این نتیجه رسیده‌اند که خودروسازی کشور ما صنعتی است که نمی‌تواند نیاز جامعه ما را برطرف کرده و بتواند مطالبات به حق مردم را پاسخ بدهد. مقام معظم رهبری تا دولت و مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم این موضوع را اشاره کردند و تاکید داشتند. در کنار همه این‌ها مردم ما از این صنعت ناراضی‌اند. نمی‌شود اسم این صنعت را، صنعت خودروسازی بگذاریم چرا که ما مونتاژ می‌کنیم و برای این که این نارضایتی حضرت آقا و مردم بر طرف شود، ما دنبال این هستیم که باید واردات انجام شود.

رشیدی ادامه داد: قرار نیست که خودروهای تجملاتی وارد کنیم، خودرو زمانی تجملاتی می‌شود که ما صددرصد عوارض و گمرک و مالیات روی آن می‌بندیم و خودرو 20 هزار دلاری را به 60-70 هزار دلار می‌رسانیم و بعد به مردم می‌فروشیم. این خودرو تجملاتی است. در صورتی که این خودروها در کشورهای دیگر تاکسی هستند و خودروهای اقتصادی به نظر می‌آیند. ما تاکیدمان این است که اگر قرار است انحصار شکسته شود، با واردات خودرو باشد و دوستان هم استدلالاتی دارند که ما خودروسازی‌مان را به بخش خصوصی واگذار کنیم. اما ما می‌بینیم که شرکت‌های خصوصی خودروسازی بیشتر از خودروسازان دولتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و نارضایتی ایجاد می‌کنند. لذا تنها راه شکستن این انحصار واردات هدفمند و درست با کاهش عوارض و مالیات است. ما نباید اجازه دهیم خودروی وارداتی با گمرک و عوارض و مالیات 200 درصد به بازار وارد شود. پالس‌‌های مثبتی دیده می‌شود و ان شاالله اتفاق می‌افتد.

وی در مورد دلایل مخالفین واردات خودرو نیز گفت: تشخیص مصلحت نظام و خود آقای لاریجانی اشاره کردند که مخالفت نیستیم. آن هیات عالی بوده که مخالفت کرده و من جلسه ای را داشتم با بعضی از دوستان و آن‌ها تاکید دارند عددی که در نظر گرفته شده خودش باعث رانت می‌شود و با 50-60 هزار، مشکل خودروسازی ما برطرف نمی‌شود. اما استدلال ما این است که این شروع کار است و ما سالی 100 یا 150 هزار هم می‌توانیم وارد کنیم. علت دیگر بحث ارز است که بحث ارز هم باز استدلال قانع کننده‌ای داریم. اختلاف و مخالفت در چگونگی انجام کار است که امیدواریم باز بتوانیم ان شاالله این را هم برطرف کنیم.

این نماینده مجلس در پایان در رابطه با آینده واردات خودرو خاطرنشان کرد: بنده امیدوارم. پالس‌های جدید و مثبتی وارد می‌شود که امیدوار کننده است.



پست های مرتبط