سنجاب ایرانی چگونه از جان مردم محافظت می کند؟

سنجاب ایرانی یکی از ارزشمند ترین گونه های جانوری در کشور به شمار می آید و نقش مهمی را در حفظ و احیای جنگل‌های زاگرس ایفا می‌کند که به نوعی زندگی همه ما به آن وابسته است.



به گزارش خبرنگار اجتماعی مجله خبری؛ محدوده گسترده‌ای از کوه های زاگرس که شامل استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، چهارمحال و بختیاری و... است زیستگاه اصلی سنجاب ایرانی محسوب می شود.

این سنجاب یکی از ارزشمند ترین گونه های جانوری در کشور است و نقش مهمی در حفظ و احیای این جنگل‌ها ایفا می‌کند و به نوعی زندگی همه ما به حضور آن وابسته است. یکی از ویژگی‌های سنجاب ایرانی ذخیره کردن دانه‌های بلوط در زیر خاک است تا در زمستان از این دانه‌ها استفاده کند؛ ولی به دلیل فراموشی، این بلوط‌ها زیر خاک مانده و جنگل جدید با جوانه زدن آن‌ها شکل می‌گیرد.

سال هاست که زیستگاه سنجاب ایرانی با ردپای قاچاقچیان در جنگل های زاگرس تهدید می شود. آنان به صید این جونده وحشی می پردازند تا به صورت غیرقانونی در بازار سیاه دنیای واقعی و دنیای مجازی به فروش برسانند. قاچاقچیان برای اسارت گرفتن این پستاندار به هر کاری دست می‌زنند از سوزاندن درختان بلوطی که شاید به دست سنجاب کاشته شده تا تبری که قطع زاگرس را نشانه گرفته است؛ بماند که خشکیدگی به صورت تک پایه ای در 50هزار هکتار، آفت های جوانه بلوط، برگ خوار، لیسه زالزالک، چرای بیش از حد دام، شخم و شیار آشکوب، بهره برداری غیر اصولی، قاچاق چوب و جانوران سالهاست حال جنگل های زاگرس را گرفته است.

یک درخت بلوط برای رشد و نمو در زاگرس صد سال زمان می برد؛ درختان بلوط نیاز به سایه دارند که رشد کنند؛ اما در حال حاضر به دلیل کاهش تراکم پوشش گیاهی حال جنگل های زاگرس خوب نیست.

جانواران جزیی از زنجیره و حیات هستند؛ زمانی که تنوع زیستی آسیب می ببیند، نظم بیولوژیکی بهم می خورد و این آسیب زنجیره حیات را هم متزلزل می کند و این تزلزل به بخش های اقتصاد، کشاورزی و سیاست و امنیت هم آسیب وارد می کند.

اما این روزها بسیاری از افراد حاضرند گونه های جانوری را به قیمت های گزافی از دل جنگل و طبیعت به اسارت در خانه ها بکشانند.

نابودی سنجاب ایرانی معادل با نابودی جنگل‌های بلوط زاگرس و نابودی این جنگل­ها معادل با نابودی یک اکوسیستم کامل، شامل صدها و هزاران گونه جانوری مختلف خواهد بود.

گام اول برای جلوگیری از نابودی این گونه جانوری جلوگیری از وقوع این دست اتفاقات است که مسئولیت این امر به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است که تاکنون هیچ گونه گزارش عملکردی درباره اقدامات خود در زمینه حفاظت از محیط زیست ارائه نداده است.

یکی دیگر از راه های صحیح مبارزه با تجارت غیرقانونی حیات وحش، متوقف‌کردن تقاضا با آگاه سازی عمومی است و زمانی که تقاضا متوقف شود، فروشندگان دیگر قادر به بدست آوردن پول نخواهند بود و اگر سنجاب‌ها روی دستشان بماند آنها بار دیگر برای سنجاب، سفارشی به دلالان نمی‌دهند و همین زنجیره تا صیادان ادامه پیدا کرده و در نتیجه با پایان تقاضا، عرضه نیز متوقف خواهد شد.


اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی مجله خبری درباره مخاطرات زیست محیطی صید شدن سنجاب ایرانی در جنگل های زاگرس اظهار کرد: سنجاب ها دانه بلوط را در زمین می کارند تا در زمستان آن را استفاده کنند اما به علت اینکه یادشان می رود درختان بلوط سبز می شوند.

وی افزود: اگر سنجاب از بین برود بلوط های زاگرس از بین می رود سپس جنگل ها نابود شده و در نهایت حدود یک سوم آب فلات ایران هم از بین می رود.

کهرم با اشاره به اینکه گویی سازمان حفاظت محیط زیست خواب است بیان کرد: سنجاب برای ما آب آوری می کند اما ما بدان آگاه نیستیم و آن را در قفس زندانی می کنیم.

کارشناس محیط زیست با تاکید براینکه حفاظت از سنجاب های ایرانی حفاظت از جان مردم است بین کرد: زمانی که آب فلات ایران از بین برود. حیات مردم منطقه هم تهدید جدی خواهد شد.



پست های مرتبط