تاثیر عصاره گیاه گزنه در در دوران یائسگی!

سندرم یائسگی شامل علائمی از جمله گُرگرفتگی و تعریق شبانه است که در افراد با ویژگی‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی مختلف،متفاوت تجربه می‌شود.



به گزارش مجله خبری از مشهد، عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با وب دا با بیان اینکه شایعترین علامتی که در زنان در دوران یائسگی احساس می‌شود گُرگرفتگی است خاطر نشان کرد: احساس گُرگرفتگی یک اختلال دوره‌ای برافروختگی و تعریق ناگهانی به‌همراه لرز، تپش قلب، احساس اضطراب، احساس فشار در سر و سینه، تهوع، خفگی و عدم تمرکز است، کاهش و قطع استروژن نقش مهمی در این عارضه ایفا می کند که منجر به بی ثباتی مرکز تنظیم حرارت در هیپوتالاموس می شود.

دکتر روشنک سالاری با بیان اینکه با توجه به شیوع بالای گُرگرفتگی در میان بانوان و تاثیرات منفی آن بر کیفیت زندگی، ارزیابی بالینی و رفع این اختلال از اهمیت ویژه ای برخوردار است تصریح کرد: هورمون تراپی، یکی از درمان های موثر و رایج درکاهش علائم و عوارض یائسگی است اما در مقابل، باعث افزایش خطر کانسر پستان و بیماری های کرونری قلب و آمبولی پولمونری می‌شود. سایر درمان ها نیز شامل انواعی از داروهای ضد افسردگی، گاباپنتین، کلونیدین و غیره می باشند که عوارض جانبی خود را دارند.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مطالعات مختلف گرایش قابل توجه زنان را به ‌سمت درمان های مکمل و گیاهان دارویی، به علت اثرات بهینه آن ها بیان می‌کند. اظهار کرد: از جمله گیاهان دارویی که در رفع علائم یائسگی مطرح می باشند، گیاهان حاوی فیتواستروژن ها هستند. فیتواستروژن ها یا استروژن های گیاهی می توانند روی گیرنده های بتا استروژن اثرگذار باشند.

وی با بیان اینکه گزنه حاوی اجزای فیتواستروژنی مانند: فلاونوییدها، بتاسیتوسترول و لیگنان است که به نسبت های گوناگون در اندام های مختلف گیاه وجود دارد گفت: فیتواستروژنهای زیادی در درمان علائم یائسگی در کارآزمایی های بالینی به کار رفته اند ولی تا کنون از گزنه برای درمان گُرگرفتگی استفاده نشده است.

دکتر سالاری افزود: با توجه به بومی بودن گیاه گزنه، قیمت مناسب، کم عارضه بودن، فراوانی تجویز در بیماری های زنان و رحم در کتب معالجات طب سنتی و خواصی که امروزه با تحقیقات علمی در آن به اثبات رسیده و به ویژه ترکیبات فیتو استروژنی آن، می توان گفت این گیاه برای بررسی اثرات کاهش یا درمان گرگرفتگی یائسگی تاثیر گذار است و در مطالعه ی بالینی که توسط تیم تحقیقاتی این طرح، اجرا شد، اثرات مطلوب این گیاه در کنترل گرگرفتگی دوران یائسگی نشان داده شد.

انتهای پیام/



پست های مرتبط