مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به فعالیت سامانه مونسون: بارش‌های بی‌سابقه‌ای برای استان پیش‌بینی می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: «بارش‌ها و فعالیت این سامانه طی چند سال گذشته در استان بی‌سابقه خواهد بود».



به گزارش مجله خبری؛ محمد نکوآمال در ستاد بحران استان افزود: «این سامانه اکنون در کشور هند فعال است و روز سه‌شنبه هفتۀ جاری می‌توانیم این بارش‌ها را به صورت ملموس‌تر در استان داشته باشیم».

وی با بیان اینکه روز چهارشنبه سامانۀ مونسون در استان کرمان تقویت می‌شود، اظهار کرد: «بارش‌ها و فعالیت این سامانه طی چند سال گذشته در استان بی‌سابقه خواهد بود».

وی ادامه داد: «هستۀ مرکزی سامانه موسوم به مونسون شهرستان بافت و کهنوج را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این شهرستان‌ها بارش‌های شدیدی را تجربه می‌کنند و به احتمال فراوان دچار خسارت می‌شوند».

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با بیان اینکه سامانه مونسون از هند در حال نزدیک شدن به کشور است و استان کرمان بارش‌های خوبی را با فعالیت این سامانه تجربه خواهد کرد، گفت: «طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه این سیستم از جنوب و جنوب شرق کشور و از سمت بم و ریگان وارد استان کرمان می‌شود و به سمت غرب به‌ویژه شهرستان کهنوج و دامنه‌ها و ارتفاعات شهرستان بافت و رابر ادامه خواهد داشت».

وی گفت: «روز دوشنبه با ورود سیستم از ارزوئیه به جنوب زهکلوت و مرز زاهدان- کرمان - هرمزگان، مناطق فاریاب، زهکلوت و مرز سیستان و بلوچستان درگیر بارندگی و سیل می‌شوند».

وی توضیح داد: «بارش‌های بحرانی در غرب و جنوب غرب کرمان را طی روز سه‌شنبه هفتۀ جاری شاهد خواهیم بود و این سامانه در ارتفاعات رابر، جنوب سیرجان شامل کشکوئیه و دیگر مناطق، راین، گلزار و گلبافت شدیدتر خواهد شد و امکان خسارت سیل در این مناطق وجود دارد».

نکوآمال اظهار کرد: «ارزوئیه، شهربابک، سرچشمه رفسنجان، جور، ارتفاعات غرب و جنوب استان بارندگی در روز چهارشنبه خواهند داشت».

وی افزود: «این سامانۀ بارشی روز پنجشنبه هفتۀ جاری شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان، شهربابک و بردسیر، ارتفاعات غربی و جنوب غربی استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روز جمعه ارتفاعات شمالی هرمزگان و جنوب غرب استان کرمان را در برمی گیرد».

مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: «جنوب استان کرمان از دو سیستم هواشناسی سودانی و سیستم‌های مونسون تاثیر می‌پذیرد که شرایط ویژه این منطقه را نشان می‌دهد».

وی اضافه کرد: «فعالیت سامانۀ بارشی تا ۲۰ روز آینده ضعیف‌تر می‌شود اما همچنان در مناطقی از جنوب و جنوب شرق کشور فعال خواهد بود».

وی با اشاره به سیل خیز بودن استان پهناور کرمان گفت: «برای اینکه صحت پیش‌بینی‌ها در استان کرمان را ارتقا دهیم، نصب یک دستگاه رادار هواشناسی مورد نیاز است».

انتهای پیام



پست های مرتبط