«قهرمان» فرزند زمانه خودش است/ ضعف دراماتیک جدیدترین اثر فرهادی را می‌توان منفعل بودن قهرمان فیلم دانست

امیررضا نوری‌پرتو با اشاره به اینکه «قهرمان» جامعه امروز را مورد انتقاد قرار می‌دهد تأکید کرد این فیلم فرزند زمانه خودش است.



امیررضا نوری‌پرتو، منتقد و مدرس سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر مجله خبری، اظهار داشت: فیلم سینمایی «قهرمان» به طور کل از جهات مختلف مثل ساختار دراماتیک و محتوا به فیلم‌های مهم کارنامه اصغر فرهادی نزدیک است. فیلم «قهرمان» از همان الگوی دراماتیک همیشگی تبعیت می‌کند و نکته جالب توجه درباره آخرین فیلم فرهادی این است که این فیلم مثل «فروشنده» و «همه می‌دانند» یک قهرمان فردی دارد و من فکر می‌کنم این نکته‌ای جدید در سینمای فرهادی است و ما شاهد تغییراتی به لحاظ روایت در آثار اخیر این کارگردان هستیم که او به سمت خلق قهرمان فردی رفته و پیش‌برد قصه را به فرد سپرده است.

نوری‌پرتو خاطرنشان کرد: فیلم «قهرمان» فرزند زمانه خودش است و یک نگاه کاملاً انتقادی به رفتارهای گروهی و جمعی ما ایرانیان دارد که به نظر من این خصوصیت ریشه تاریخی هم در ما دارد. از طرفی انتخاب شهر شیراز و شروع بخش اول فیلم با نقش رستم نشانه‌هایی قابل تفسیر و بررسی هستند. نشانه‌هایی چون این موضوع که ما افرادی را خودمان قهرمان می‌کنیم، خودمان می‌کشیم و بعد برای‌شان مرثیه‌سرایی می‌کنیم. قصه‌ای است که امروز در جامعه و حتی در تاریخ‌مان می‌توانیم به وضوح ببینیم.

وی افزود: «قهرمان» قصه شخصیتی را روایت می‌کند که این بار بر خلاف دیگر آثار فرهادی برابر یک جمع کوچک قرار نمی‌گیرد و به نوعی برابر کل جامعه قرار گرفته است. در این فیلم یک جامعه در سایه را شاهد هستیم که تصویر هیولاوشی دارد و از طریق تنها ابزارش که فضای مجازی است به هیچ چیز رحم نمی‌کند.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تصریح کرد: مشکل دراماتیک فیلم «قهرمان» را می‌توان منفعل بودن قهرمانش دانست. از جایی که جامعه و حتی نهادهای دولتی برابر کاراکتر اصلی قرار می‌گیرد کنش‌مندی لازم را در این شخصیت نمی‌بینیم. در این فیلم بر خلاف دیگر کارهای اصغر فرهادی، که در مسیر پیش‌روی قصه یک شخصیت پررنگ می‌شود و قصه را جلو می‌برد، شخصیت اصلی «قهرمان» برابر اتفاقات کاملاً منفعل است. از طرفی در این فیلم نیز درونمایه‌هایی چون دروغ و قضاوت که از مضامین مورد علاقه فرهادی است کاملاً مشاهده می‌شود و به نظرم در این فیلم یک درونمایه جدید هم شاهد هستیم که آن تحقیر است. در «قهرمان» شاهد هستیم تحقیر به شکلی پیوسته نسبت به کاراکتر اصلی بیشتر می‌شود و در نهایت خیلی دیر او علیه این تحقیر طغیان می‌کند. به هر حال «قهرمان» کم و بیش تصویری عریان از جامعه امروز را نشان می‌دهد که به نظر من اثری قابل تأمل است.

نوری‌پرتو در پایان درباره شانس موفقیت «قهرمان» در اسکار گفت: موفقیت در اسکار بسیار پیچیده است. یکی از اصلی‌ترین عناصر موفقیت یک فیلم نوع پخش آن به خصوص در هفته‌های آخر در آمریکاست. فیلم اصغر فرهادی پخش‌کننده بزرگی چون آمازون دارد که به نظر می‌رسد در کارش موفق بوده و در لیست انجمن منتقدان مختلف نام «قهرمان» دیده می‌شود اما نکته جالب توجه و مهم این است که هفته‌های گذشته نسبت به موفقیت «قهرمان» پیش‌بینی‌های محکم‌تری را شاهد بودیم و حتی برخی معتقد بودند این فیلم همانند «انگل» جوایز بخش‌های مختلف را از آن خود می‌کند اما عجیب است که هر چقدر به زمان برگزاری اسکار نزدیک می‌شویم در پیش‌بینی‌ها شانس «قهرمان» کمتر می‌شود و رقبای دیگر مثل «ماشین من را بران» و «دست خدا» بیشتر مطرح می‌شوند. با این حال «قهرمان» به نظر من همچنان شانس دارد و حداقل به جمع پنج نامزد نهایی خواهد رفت اما باید بدانیم در نهایت بخش عظیمی از عوامل موفقیت فیلم به مسائل خارج از خود فیلم مربوط می‌شود.

انتهای پیام//


پست های مرتبط