عضو اتحادیه اروپا نسبت به مصادره پول روسیه هشدار داد

عضو اتحادیه اروپا نسبت به مصادره پول روسیه هشدار دادوزیر دارایی بلژیک طی اظهاراتی تأکید کرد که کشورش از مصادره دارایی‌های روسیه که توسط اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین بلوکه شده است، حمایت نمی‌کند.


به گزارش مجله خبری به نقل از راشاتودی، وینسنت ون پتگم، وزیر دارایی بلژیک طی اظهاراتی تأکید کرد که کشورش از مصادره دارایی‌های روسیه که توسط اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین بلوکه شده است، حمایت نمی‌کند.

پس از آغاز عملیات نظامی مسکو علیه اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، غرب نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را بلوکه کرد، اقدامی که مسکو آن را محکوم کرده و "سرقت" خوانده است.

حدود ۲۸۰ میلیارد دلار از این مبلغ در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود که عمدتاً در اداره سپرده گذاری و تسویه حساب مستقر در بلژیک موسوم به یوروکلیر Euroclear قرار دارد.

ون پتگم در طول یک جلسه گفت: اولاً برای کشور ما دو عنصر مهم وجود دارد: ما به خود دارایی‌ها دست نزدیم، زیرا تغییر عنوان مالکیت عواقب ناشناخته‌ای را هم از نظر حقوقی و هم از نظر مالی به همراه خواهد داشت.

این وزیر اروپایی افزود: ثانیاً، البته اشتراک ریسک که فکر می‌کنم در گسترش ابزار‌های (مالی) مهم است و یک عنصر حیاتی در همه بحث‌ها محسوب می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه شورای این اتحادیه اعلام کرد که انتقال ۱.۴ میلیارد یورو (۱.۵ میلیارد دلار) سود دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه به اوکراین برای کمک‌های نظامی به این کشور تصویب شده است.

به‌گفته بورل، این پول برای خرید سیستم‌های پدافند هوایی و مهمات برای اوکراین و همچنین حمایت از صنعت دفاعی این کشور استفاده خواهد شد.

پیش از این در ماه جاری میلادی، کشور‌های گروه ۷ اعلام کردند که بر سر استفاده از بهره از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای تامین مالی وام ۵۰ میلیارد دلاری برای کمک به کی‌یف در خرید تسلیحات و بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده به توافق رسیده‌اند.

انتهای پیام/



پست های مرتبط