طرح جمع آوری هوشمند و ITمحور پسماند خشک برای اولین بار در همدان کلید خورد

معاون خدمات شهری و رئیس هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان از طرح هوشمندانه جمع آوری پسماند خشک ، با نرم افزار موبایل اپلیکیشن توسط مجریان بخش خصوصی خبر داد.



به گزارش خبرنگار مجله خبری از همدان، حسین مردانی در جلسه کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر همدان که به ریاست علی اکبر نظری برگزار شد، اظهار کرد: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ مدیریت اجرای کلیه پسماندها غیر از صنعتی و به ویژه در شهرها ، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری ها می باشد .همچنین مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه نیز به عهده تولید کننده خواهد بود که در صورت تبدیل آن به پسماندهای عادی به عهده شهرداری‌ها می‌باشد.

وی افزود: از طرفی تفکیک پسماند خشک از مبدا و جداسازی آن از سایر زباله های خانگی و شهری می‌تواند کمک شایانی به حفظ منابع و همچنین کاهش خطرات بهداشتی حاصل از روش‌های مختلف دفع پسماند نماید به همین جهت توسعه و گسترش طرح‌های تفکیک از مبدا از اولویت‌های شهرداری همدان می باشد .

معاون خدمات شهری و رئیس هیئت مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ضمن تاکید بر توسعه فناوری‌های نوین و نیز مشغله های فراوان شهروندان بر لزوم طراحی و اجرای طرح های فن‌آورانه در خصوص جمع آوری پسماند خشک تاکید و اضافه نمود : با توجه به قانون کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی مصوب ۱۳۹۹/۰۱/۲۰ مجلس شورای اسلامی طرح جمع آوری پسماندهای خشک در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان قرار گرفته است.

حسین مردانی تصریح کرد: در این روش، جمع آوری پسماندهای بازیافتی از طریق نرم‌افزارهای موبایلی صورت می‌گیرد. این نرم‌افزارها برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده و امکان درخواست جمع آوری و خرید پسماندهای بازیافتی شهروندان را به صورت آنلاین فراهم می نمایند با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان با تعیین زمان ،در هر مکانی درخواست خودرو نمود تا در سریعترین زمان ممکن نزدیکترین خودرو به آدرس درخواستی اعزام و نسبت به تحویل و خرید پسماندهای بازیافتی اقدام نمایند .

وی افزود: این طرح هوشمند مزایای بسیار زیادی از جمله صرفه جویی در وقت و انرژی، افزایش سرعت مبادله و جمع آوری پسماند خشک، شارژ آنلاین کیف پول الکترونیک شهروند همزمان با دریافت پسماند خشک، کاهش تردد زباله گردها در سطح شهر، افزایش بهداشت و سلامت عمومی در محیط های شهری و غیره را به همراه خواهد داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان در ادامه افزود : در این طرح امکان درخواست جمع آوری و خرید پسماند های خشک شهروندان به صورت آنلاین براساس قیمت های مصوب کمیته قیمت گذاری پیش بینی شده در این طرح که مبتنی بر قیمت های درج شده در سایت های معتبر خرید و فروش ضایعات می باشد، فراهم شده است. ضمن اینکه انجام این طرح با فراخوان شناسایی واجدین شرایط و بررسی نرم‌افزار ایشان توسط سازمان فاوا شهرداری همدان انجام خواهد شد و به واجدین شرایط مجوز فعالیت در سطح شهر همدان اعطا خواهد شد.

وی افزود: شهروندان می توانند با نصب نرم افزارهای معرفی شده از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان که مربوط به شرکت های دارای مجوز می باشد درخواست خود را برای جمع آوری پسماند خشک ارسال نمایند تا در کمترین زمان نزدیکترین خودرو به آدرس درخواستی آنان اعزام و نسبت به دریافت و خرید اقلام ضایعاتی آنان اقدام شود.

مردانی در پایان خاطر نشان کرد: این اقدام فناورانه به دنبال سیاست کاری حوزه معاونت خدمات شهری و سازمان های تابعه آن در ایجاد شهر و شهرداری الکترونیک می باشد.

انتهای پیام


پست های مرتبط