اجرای طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی تا پایان ماه مبارک رمضان / حذف ارز 4200 تومانی تاثیری بر قیمت داروهای دامی ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح ملی تشدید نظارت و کنترل‌های بهداشتی تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور در این طرح نظارت های دقیق بهداشتی خود را برای محصولاتی مانند مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز از مزرعه تا سفره مردم تشدید خواهد کرد تا این نوع محصولات خارج از حیطه نظارت این سازمان به بازار عرضه نشود.



به گزارش مجله خبری، سید محمد آقامیری در نشست خبری طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: سازمان دامپزشکی کشور در راستای عرضه بهداشتی و دسترسی سریع مردم به محصولات پروتئینی طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی را از روز شنبه 14 اسفند ماه به اجرا گذاشته است و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی های انجام شده تمام کشتارگاه‌ها کشور در تمامی ایام تعطیلات عید فعال هستند و در روز اول سال نیز در هر استان یک کشتارگاه فعال خواهد بود تا کمبودی در خصوص عرضه محصولات پروتئینی در بازار ایجاد نشود.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در این طرح نظارت های دقیق بهداشتی خود را برای محصولاتی مانند مرغ، تخم مرغ و گوشت از سر مزرعه تا سفره مردم تشدید خواهد کرد تا این نوع محصولات خارج از حیطه نظارت این سازمان به بازار عرضه نشود.

وی تاکید کرد: در تمامی روزهای عید کارکنان سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای هرچه بهتر طرح تشدید نظارت بهداشتی فعال هستند و این فعالیت تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. همچنین مردم می تواند هر نوع اشکال در عرضه غیر بهداشتی محصولات پروتئینی را به سامانه ۱۵۱۲ سازمان دامپزشکی کشور جهت پیگیری سریع اطلاع دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کمبود عرضه مرغ در روزهای پایانی سال 1399 گفت: به مردم اطمینان می دهیم با مجله خبریمه ریزی‌های انجام گرفته به اندازه کافی محصولات پروتئینی در انبارها و سردخانه های کشور ذخیره شده و هیچ نگرانی از بابت تامین این کالاها وجود ندارد. همچنین با هماهنگی های انجام شده، واحدهای پرورش طیور حق ندارند مرغ را بیشتر از ۴۵ روز نگهداری کنند و باید تمامی مرغ های آماده کشتار را به کشتارگاه عرضه کنند.

آقامیری با بیان اینکه حذف ارز ترجیهی و تاثیر بر قیمت دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی دامپزشکی نخواهد داشت گفت: بر اساس آمار حدود ۶۰۰ میلیون دوز نیاز سالیانه واکسن دامی سنگین در کشور است که از این میزان ۵۵۰ میلیون دوز در داخل تولید و ۵۰ میلیون دوز آن وارد می‌شود که تمامی این واکسن و داروها با ارز نیمایی وارد کشور شده است و پیش بینی می شود با اجرای طرح یکسان سازی ارز و تخصیص ارز ارزان‌تر در سال آینده قیمت این کالاها نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: حدود 10.5 میلیارد دز هم نیاز سالانه کشور به واکسن طیور است که حدود 30 درصد آن در داخل کشور تولید می شود.

وی درخصوص آمار صادرات داروهای دامی کشور گفت: طی سال جاری صادرات 184 قلم دارو توسط 19 شرکت داخلی به 8 کشور روسیه، آلمان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق و عمان انجام گرفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به صادرات میگوی ایران به اتحادیه اروپا در سال جاری، اظهار داشت: علاوه بر این مجوز صادرات ماهیان سردآبی و گرم آبی را به اقلیم کردستان نیز صادر کردیم که اتفاق مهمی در این حوزه قلمداد می‌شود.

آقامیری از پایش باقیمانده دارویی محصولات دامی و فراوری شده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در تمامی استان‌های کشور به آزمایشگاه های مجهز خواهند شد تا تمامی بیماری های دام و طیور را مورد بررسی قرار گیرد.


پست های مرتبط