جایزه افراد معرفی کننده املاک دولتی، محرمانه به حساب آنها واریز می شود

مدیر کل مدیریت اموال و دارایی های دولت در وزارت اقتصاد ضمن تشریح اهداف و چگونگی اجرای طرح شناسایی املاک اعلام نشده دولتی توسط مردم، بر رعایت اصل محرمانگی در خصوص اطلاعات شخصی افراد و حتی واریز جایزه به حساب آنها تأکید کرد.



به گزارش مجله خبری به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، "فاطمه وظیفه دادگر" در گفتگو با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به سوابق راه اندازی سامانه اموال دولتی (سادا) توسط وزارت اقتصاد در سال 1395 به منظور شناسایی و ثبت املاک و اراضی دولت اظهار داشت: متأسفانه به رغم وجود تکلیف قانونی و با گذشت شش سال، هنوز این اطلاعات تکمیل نشده و دستگاه ها از ثبت اطلاعات تمام املاک در اختیار، خودداری کردند.

وی با بیان اینکه، به همین خاطر همین وزارت اقتصاد، تدبیر دیگری را اندیشیده و می خواهد از گزارش های مردمی در این خصوص استفاده کند، از راه اندازی بخشی در سامانه بازرسی وزارت اقتصاد به نام "گزارش فساد" خبر داد که نزد مردم به "سوت زنی" معروف است.

دادگر با اعلام آدرس https://bazresi.mefa.ir از عموم مردم اعم از اشخاص حقیقی و حتی کارمندان دولت خواست، با مراجعه به آن در بخش "گزارش فساد" ابتدا نسبت به ثبت اطلاعات و مشخصات فردی و شماره تلفن همراه اقدام کنند و سپس در صفحه دیگری که برایشان باز می شود، بخش معرفی زمین ها و ساختمان های دولتی را انتخاب و سپس خلاصه اطلاعات ملک مورد نظر را اعلام کنند و اگر تعداد ملک ها بیشتر بود، می توانند فایل آن را هم آپلود کنند.

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت در وزارت اقتصاد در ادامه، با اعلامِ "باز طراحی" سامانه مذکور در روز های اخیر، گفت: این پروژه ای است که وزارت اقتصاد برای شناسایی اموال دولت با استفاده از امکانات مختلف از جمله مشخصات جغرافیایی و ظرفیت GPRS راه اندازی کرده و اخیرا روش دریافت گزارش مردمی هم به آن افزوده شده است.

دادگر با بیان اینکه احتمالاً کارمندان دولت، اطلاعات بیشتری برای معرفی املاک دولتی در اختیار داشته باشند، تأکید کرد: ممکن است این افراد (و نیز اشخاص حقیقی دیگر) نگرانی های در مورد افشای هویت خود داشته باشند که من می خواهم این اطمینان خاطر را به آنها بدهم که در این سامانه، اطلاعات کاملاً محرمانه می ماند و مشخصات معرفی کننده، در هیچ جایی اعلام نمی شود.

وی با اعلام اینکه یک هزارم ارزش ملک معرفی شده، به صورت جایزه به افراد تقدیم می شود، گفت: این جایزه به شماره حسابی که خود فرد اعلام کرده واریز می شود؛ یعنی به صورت یک پاداش اداری و دولتی نیست که موجب شناسایی جایزه گیرنده شود؛ چون قاعدتاً ممکن است یک دستگاهی که کارمند آن مِلکَش را معرفی کرده، برای وی مشکل درست کند و به همین خاطر، رعایت اصل محرمانگی برای ما بسیار مهم است.

دادگر تأکید کرد: گزارش دهندگان حتما باید مشخصات دقیق املاک را در سامانه اعلام کنند تا شناسایی و پیگیری آن آسان تر باشد؛ مثلاً شاهد هستیم، فردی در این سامانه وارد شده و گفته در خیابان فلان، یک ملک دولتی اعلام نشده وجود دارد؛ در حالی که حجم املاک در آن خیابان بسیار زیاد است و این، فرآیند کار را با مشکل مواجه می کند.

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت در وزارت اقتصاد ادامه داد: وقتی ما اطلاعات را از افراد دریافت کردیم؛ در قدم اول با سامانه سادا تطبیق می دهیم تا متوجه شویم، قبلاً ثبت شده باشد و در صورت منفی بودن پاسخ، باید مطمئن شویم، آیا ملک دولتی یا خصوصی است؛ زیرا اساساً ممکن است برای گزارش دهندگان، امکان آن وجود نداشته باشد.

وی افزود: وقتی که ما احراز کردیم، ملک دولتی هست، یکهزارم ارزش آن را بر اساس میانگین منطقه؛ محاسبه و به شماره حسابی که خود افراد اعلام کرده اند؛ واریز می کنیم.

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت در وزارت اقتصاد با اعلام ثبت حدود 541 هزار ملک دولتی در سامانه سادا؛ گفت: این 541 هزار ملک در برابر وسعت کشور و املاک دولتی فراوانی که داریم، درصد کوچکی است و حتما از این گزارش دهی مردمی به نتایج بسیار خوبی در سال های آینده خواهیم رسید.

وی یادآور شد: شاید مردم فکر کنند، باید املاک خاصی را معرفی کنند در حالی که ملک مزبور، می تواند یک قطعه زمین یا ساختمان اداری باشد.


پست های مرتبط