افزایش تولید راهکار کمبود روغن و ماکارونی در بازار/ شایعه سازان به فکر جیب‌شان هستند

حرف و حدیث هایی مبنی بر کمبود کالاهای اساسی از جمله ماکارونی و روغن در بازار وجود دارد اما با پیگیری‌های مجله خبری به شایعه بودن این قضیه رسیدیم؛ به نظر می‌رسد افزایش تولید و شیفت کارگران آرامش را به مردم بازار می‌گرداند.



به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری؛ آخرین بار در بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که در نتیجه کاهش تولید روغن این کالای اساسی در فروشگاه‌های پایتخت کمیاب شد و از طرف دیگر بیم تولیدکنندگان از حذف ارز دولتی نیز به کاهش تولید این کالای اساسی دامن زد و حال با گذشت ۳ ماه از این اتفاق و همسو با حذف ارز دولتی بازار کالاهای اساسی دوباره شاهد کمیاب شدن این محصول در فروشگاه‌های برخی از مناطق پایتخت است؛ در هر دو حالت شیعه سازان و دلالان پشت قضیه بودند تا سودجویی بیشتری داشته باشند.

روغن از جمله کالاهای اساسی است که در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرد؛ طبق بررسی های صورت گرفته قیمت هر لیتر روغن سرخ‌کردنی از ۹ هزار و ۶۰۰ تومان در فروردین ۱۴۰۰ به ۱۴ هزار تومان در فروردین ۱۴۰۱ رسیده است اما کارخانه‌ها می‌توانند برای آرامش بازار بر حجم تولید خود افزوده و با افزایش شیفت کارگران محصولات بیشتری تولید کنند.

آمارها حاکی از آن است که ایران ظرفیت تولید سالانه حداقل ۳ میلیون تن روغن نباتی را دارد که ۲ میلیون تن مصرف داخل است، این مساله به معنای توان یک میلیون تن صادرات این محصول توسط تولیدکنندگان داخلی است و این در حالی است که در سال‌های گذشته و در بازه‌های زمانی مختلف بازار کالاهای اساسی با کمبود روغن مواجه بوده است و این کمبود عرضه به سال جاری نیز رسیده است.

تقاضای ماکارونی خیز برداشت

گزارش های میدانی نشان م‌یدهد تقاضا برای خرید ماکارونی و محصولات مرتبط با ارد نظیر کیک و بیسکویت و کلوچه و شکلات و ... افزایش یافته است .

در پی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، بهای آرد افزایش یافت و اخباری در خصوص رشد 5 برابری قیمت آرد تحویلی به کارخانه های کلوچه سازی و ... منتشر شد .

هر چند این افزایش قیمت با تعدیل مواجه گردیده و اخباری در خصوص کاهش کمتر بهای آرد منتشر شد اما همین اتفاق زمینه را برای تغییر معادلات مهیا کرد و سبب شد تقاضا برای خرید ماکارونی و ... افزایش یابد .

همزمان بسیاری از سایت‌های اینترنتی موجودی ماکارونی خود را صفر اعلام کردند . این اقدام هماهنگ سبب شد وضعیت بازار با پیچیدگی بیشتری مواجه گردد.

داستان چیست؟

حسین فضلی،معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی، در این خصوص گفت: از دی ماه پارسال سهمیه روغن خوبی به استان تخصیص یافته است و عوامل توزیع هم روغن خود را دریافت کرده و در حال توزیع هستند.کمبود روغن در بازار شایعه است.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ تن روغن در مراکز عرضه روغن در استان توزیع شده است.

او گفت: جای هیچ نگرانی نیست علاوه بر وفور روغن در بازار ، در کارخانجات در حال تولید بوده و در انبارها هم ذخیره سازی شده است.

فضلی گفت: با رایزنی های صورت گرفته سهمیه خوبی برای ماه های فرودین و اردیبهشت استان در نظر گرفته شده و به زودی تخصیص پیدا می کند.

در پی این گزارش، با توجه به سوابق گذشته و از آنجا که اگر در بازار محصولی کم می‌شد به معنی افزایش قیمت آن محصول بود اکنون در میان مردم این شایعه پخش شده است که ماکارونی و روغن گران می‌شود اما اینطور نیست و همچنین کارخانجات تولیدی باید شبانه روزی کار کنند تا دیگر این اتفاق در بازار پیش نیاید و جو آرامی که در بازار موجود هست از بین نرود، ضمن اینکه فرهنگ فضای مجازی باید به حدی بالا برود که مردم به هر شایعه ای دامن نزده و هر پیامی را باور نکنند.



پست های مرتبط