کاهش سن ابتلا به سرطان در افراد زیر 50 سال/ اصرار انکولوژیست‌ها برای استفاده از داروهای خارجی در درمان بیماران

عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی گفت: آماری که بتوانیم بگوییم چند درصد مردم در سال گرفتار سرطان می‌شوند نداریم اما مسئله‌ای که هست درباره کاهش سن مبتلایان به سرطان است، درحال حاضر افراد در زیر 50 سال مبتلا می‌شوند.



غزاله حیدری راد عضو هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی مجله خبری، درباره بیماری سرطان، اظهار کرد: امروزه با پیشرفت‌های علمی که وجود داشته دیگر تمام انواع سرطان منجر به مرگ نمی‌شود، چراکه توانسته‌ایم بسیاری از انواع سرطان را کنترل و از اوج بیماری جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه البته با پیشرفت‌های علمی که در این حوزه وجود داشتیم هنوز در درمان برخی از انواع سرطان را نمی‌توانیم اقدام موثری داشته باشیم، ادامه داد: یکی از آن ملانوم‌های متاستاتیک است که معمولا دیر تشخیص داده می‌شوند و درمان موثری برای آن نداریم و در کل دنیا نیز به عنوان معضل است. همچنین سرطان‌هایی مانند پانکراس (لوزالمعده) در گرید بالا نمی‌توانیم به بیمار کمک کنیم.

حیدری راد بیان کرد: در کنار این بسیاری سرطان‌ها مانند؛ سرطان پروستات، کولورکتال، رحم و ... را اگر در گرید پایین‌تر تشخیص داده شود را می‌توانیم درمان کنیم و با جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و گاهی نیز هورمون درمانی بیماری را مدیریت و کنترل کنیم، همچنین نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

این عضو هیات علمی با بیان اینکه پیشنهاد ما به افراد این است که غربالگری منظمی برای تشخیص به هنگام سرطان انجام دهند، گفت: افرادی که ریسک فاکتور دارند؛ یعنی در خانواده سابقه ابتلا به سرطان دارند و یا محیط کارشان به صورتی بوده که در معرض خطر سرطان هستند. با غربالگری می‌توانیم از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و یا در صورت بروز سرطان در گرید پایین شناسایی و درمان کنیم علاوه بر این اجازه ندهیم که سرطان پیشرفت کند که نتوانیم کنترل کنیم. برای انجام غربالگری لازم است آزمایشات خون هر 6 ماه یکبار اما کولونوسکوپی و ماموگرافی به صورت سالیانه انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در ایران چند درصد آمار سرطان افزایش داشته است؟ تصریح کرد: آماری که بتوانیم بگوییم چند درصد مردم در سال گرفتار سرطان می‌شوند نداریم اما مسئله‌ای که هست درباره کاهش سن مبتلایان به سرطان است یعنی سن ابتلا به سرطان کاهش یافته است در سال‌های گذشته افراد بالای 50 تا 60 سال مبتلا می‌شدند اما درحال حاضر افراد در زیر 50 سال مبتلا می‌شوند به همین دلیل غربالگری باید از زیر 50 سال آغاز شود.

حیدری راد گفت: اینکه بخواهیم بگویم در دنیا شیوع سرطان چند درصد است امکان پذیر نیست چراکه نوع سرطان‌ها در هر کشوری متفاوت بوده چراکه شرایط محیطی بر روی سرطان تاثیر گذار است در نتیجه شیوع هر سرطان در هر کشوری متفاوت است.

این عضو هیات علمی بیان کرد: سرطان‌هایی که در گرید بالا هستند بیشتر منجر به مرگ می‌شوند درواقع در انواع سرطان‌ها این گرید سرطان است که باعث فوت بیمار می‌شود اگر سرطانی تهاجم کرده باشد و اعضای مختلف بدن را درگیر کرده باشد احتمال فوت بیمار وجود دارد همچنین اگر گرید پایین باشد احتمال بهبودی کامل بیشتر است.

وی درباره هزینه‌های درمان سرطان، تصریح کرد: هزینه دارو سرطان که انکولوژی تعیین می‌کند را بیمه پرداخت کرده اما بیمه هزینه داروی ایرانی را می‌دهد و هزینه داروی خارجی را پرداخت نمی‌کند و مشکل اینجاست که بخشی از هزینه‌های داروی سرطان که خود بیمار باید پرداخت کند برای برخی از بیماران سنگین است. اغلب خیریه‌هایی که در بیمارستان هستند به این بیماران کمک می‌کنند.

حیدری راد درباره داروی درمان سرطان ایرانی، خاطرنشان کرد: بسیاری از داروهای شیمی درمانی را تولید می‌کنیم اما بسیاری از انکولوژیست‌ها تاکید بر داروهای خارجی دارند اما تهیه داروی خارجی به دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار تهیه آن برای بیماران سخت است درحالی که مشابه آن را در داخل داریم.



پست های مرتبط