استرس حمله روسیه، فنلاند را مجبور به آماده‌باش کرد

پس از اعلام رهبران فنلاند مبنی بر پیوستن بی درنگ به ناتو و طرح اقدامات تلافی جویانه از سوی کرملین، دولت هلسینکی پناهگاه های خود را برای حملات احتمالی مسکو آماده می کند.



به گزارش مجله خبری، به نقل از تارنمای نشریه نیوزویک، ساکنان فنلاند در مناطق هم مرز با روسیه برای خرید مایحتاج روزانه هجوم برده و برای ورود به پناهگاه‌هایی که برای جنگ احتمالی با مسکو در نظر گرفته شده، آماده می شوند. این وضعیت پس از اعلام کرملین مبنی بر اقدامات تلافی جویانه در واکنش به درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو ایجاد شده است.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: اندکی پس از اینکه «سائولی نینیسته» رئیس جمهور فنلاند و «سانا مارین» نخست وزیر این کشور در بیانیه ای خواستار پیوستن بی درنگ کشورشان به ناتو شدند، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کرملین چاره ای جز تلافی ندارد.

وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص افزود: روسیه مجبور است اقدامات تلافی جویانه با ماهیت نظامی- فنی و غیره را به منظور مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی خود در دستور کار قرار دهد.

"شبکه خبری بی بی سی روسیه" هم در گزارشی نوشت: برخی فنلاندی های ساکن مناطق هم مرز با روسیه در حال تهیه مواد غذایی هستند. این شبکه خبری افزود: دولت هلسینکی برای درگیری احتمالی با همسایه ای که بیش از ۸۰۰ مایل (نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر) مرز مشترک با آن دارد، آماده می شود.

شهردار شهر "لاپن‌رانتا" فنلاند در ۳۰ کیلومتری مرز با روسیه در این خصوص گفت: مردم در حال تهیه مواد غذایی هستند و ما هم پناهگاه های ساخته شده برای حملات هوایی و هیبریدی مسکو را بررسی می کنیم.

وی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین که در ماه فوریه (۵ اسفند) آغاز شد، گفت: کشور کوچکی مانند فنلاند برای هرگونه مقابله با روسیه به متحدانش نیاز دارد، به ویژه در برهه ای که بخشی از اروپا درگیر یک نبرد است.

فنلاند و همسایه دیگرش سوئد از زمان آغاز جنگ در اوکراین در گیر و دار پیوستن به ناتو بوده اند. تکاپوی این دو کشور برای پیوستن به ناتو در حالی است که دو کشور پس از دهه ها عدم تعهد نظامی به یک ائتلاف نظامی می‌پیوندند و شاهد تغییر عمده‌ای در سیاست امنیتی خود هستند.

به باور ناظران چنانچه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تصمیم به برداشتن گام های تلافی جویانه نظامی داشته باشد ، فنلاند با بیش از ۵۴ هزار پناهگاه آمادگی اسکان چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را دارد ضمن آنکه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ پناهگاه تنها در هلسینکی پایتخت این کشور قرار دارد.

یک روزنامه محلی فنلاند نیز به نقل از منابع ناشناس اعلام کرده است که دولت هلسینکی به تلافی تهدیدهای مسکو، گاز وارداتی آن را تا روز جمعه هفته جاری قطع خواهد کرد.

ادعای دولت هلسینکی مبنی بر قطع واردات گاز از روسیه در حالی است که این کشور بیش از سایر بخش های اروپا متکی به گاز روسیه است، زیرا خطوط لوله گاز روسیه به طور مستقیم از این کشور عبور می کند.



پست های مرتبط