تشدید گلایه‌های مردم نسبت به ارسال پیامک‌های کشف حجاب/ از بروز اختلافات زناشویی برای یک پیامک تا توقیف خودرو فقط بابت یک اعتراض

اجرای طرح ناظر با گلایه‌ها و شکایت‌هایی از سمت مردم روبه رو شده است چراکه برای افراد متعددی پیامک‌های اشتباه ارسال شده و کاری جزو اینکه پایشان به پلیس امنیت اخلاقی باز شود و تعهد دهند ندارند، حتی نمی‌توانند اعتراض هم کنند.



به گزارش خبرنگار اجتماعی مجله خبری؛ ارسال پیامک‌های طرح ناظر برای رانندگانی که در خودروهایشان کشف حجاب صورت گرفته، یکی اتفاقات پر حاشیه‌ای است که مدت‌هاست مردم را درگیر و سرگردان کرده است. پلیس براساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی عدم رعایت حجاب شرعی در منظر عموم و در اماکن عمومی از ناحیه بانوان جرم شمرده است، بر همین پلیس به عنوان ضابط قضائی در صورت مشاهده جرایم مشهود باید برخورد قانونی را اتخاذ کند. در طرح ناظر نیز افرادی که در خودرو حجاب اسلامی را رعایت نکرده باشند پیامک کشف حجاب برای راننده ارسال می‌شود که پیامک ارسال هم بدین شکل است؛ «مالک خودرو شماره… با توجه به اینکه در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف ۷۲ ساعت برای رسیدگی به این موضوع به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه فرمایید.»

اجرای این طرح با گلایه‌ها و شکایت‌هایی از سمت مردم روبه رو شده است چراکه برای افراد متعددی پیامک‌های اشتباه ارسال شده و کاری جزو اینکه پایشان به پلیس امنیت اخلاقی باز شود و تعهد دهند ندارند، حتی نمی‌توانند اعتراض هم کنند. یکی از افرادی که برایش پیامک کشف حجاب ارسال شده بود می‌گفت؛ در یکی از معابر تهران همراه با خانواده بودیم که یک خودرو از کنار ما گذر کرد و نگاهی به داخل ماشین ما انداخت چند ساعت بعد برای من در همان ساعتی که در آن خیابان بودیم پیامک کشف حجاب آمد، وقتی به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کردم و نسبت به ارسال این پیامک اعتراض داشتم، بدون شنیدن توضیحات من دستور انتقال خودرو به مدت سه هفته در پارکینگ را دادند، هرچه می‌گفتم خانم محترم گزارش غلط است گوششان بدهکار نبود و می‌گفت همکاران ما دروغ نمی‌گویند، وقتی گفتم گزارش دروغ است عصبانی شد بدون هیچ حرف دیگری دستور انتقال ماشین من را به پارکینگ صادر کرد.

وقتی فقط یکبار به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه می‌کنیم شاهد هستیم افراد متعددی قربانی پیامک‌های اشتباه طرح ناظر پلیس شده‌اند، حتی موردی بوده که یکی از آقایان به دلیل داشتن موهای بلند پیامک کشف حجاب در خودرو را دریافت کرده بود. گزارش کشف حجاب در خودرو توسط چه کسانی ثبت می‌شود؟ دوربین‌ها هم رصدی بر این تخلف دارند؟ به گفته سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا پیامک‌های کشف حجاب دستی و از طریق افراد ارسال می‌شود و از طریق دوربین‌ها نیست. این حجم از گلایه مندی مردم نسبت به پیامک‌های ارسالی نشان از اعمال سلیقه شدید اشخاص در ارسال گزارش دارد.

مدتی پیش نیز یکی از مجری‌های چادری صدا و سیما، مژده لواسانی از ارسال پیامک کشف حجاب برایش خبر داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «استودیوی مجله خبریمه ما در محوطه نمایشگاه بین‌المللی هست و من هر شب همین ساعت ۲۱:۳۰ که در پیام آمده است از درب مجاور باشگاه انقلاب با ماشین خودم وارد نمایشگاه میشوم و طبیعتاً با همین پوشش؛ شالی که در عکس مشاهده می‌کنید! چادر! ساق دست! آماده اجرا! و خب دوست عزیزی که این حجاب را کشف حجاب دیده به نظرم یا با ما شوخی داشته یا باید به بینایی‌سنجی مراجعه کند. وقتی این پیامک برایم آمد هم خندیدم و هم بابت این همه بی دقتی که هر روز اتفاق می‌افتد و احتمالاً جریمه‌های زیادی هم در پی دارد تأسف خوردم»

یکی دیگر از افرادی که پیامک کشف حجاب را به غلط دریافت کرده بود می‌گفت: ارسال پیامک کشف حجاب برایم باعث بروز اختلافات خانوادگی شد؛ چراکه همسرم محجبه‌ است وقتی این پیامک برایم ارسال شد همسرم به من شک می‌کند و می‌گفت چه کسی را سوار ماشین خود کردی که حجاب نداشته است؟ من که چادری هستم چرا پس برای تو این پیامک آمده؟ شاید زنی به غیر از من سوار ماشین‌ات بوده که این گزارش درباره‌ات رد شده است. وی با گلایه مندی ادامه داد که این پیامک در زندگی من مشکل آفرین و سبب اختلافات زناشویی شده بود.

ارسال اشتباه پیامک‌های کشف حجاب باعث اعتراض رانندگان زیادی شده است، وقتی این پیامک دو بار برای فردی ارسال شود و فرد به پلیس مراجعه نکند حتی درصورت اشتباه بودن خودرو توقیف خواهد شد، پس رانندگان مجبور هستند بعد از دریافت این پیامک برای امضای تعهدنامه به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کنند، با اکثر رانندگانی که پایشان به خیابان وزرا باز شده است صحبت می‌کنیم اکثر قریب به اتفاق از رفتارهای پلیس گلایه بسیاری داشتند، یکی از رانندگان به خبرنگار مجله خبری گفت: با منی که پیامک اشتباه کشف حجاب دریافت کرده بودم طوری رفتار شد انگار سارقی، قاتلی، چیزی هستم.

دی ماه 1400، حجت الاسلام علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی کل کشور با قبول اینکه طرح ناظر دارای ایراداتی است، بیان کرده بود که هم بنده و هم فرمانده انتظامی کل کشور دستور داده‌ایم حتماً اصلاحات لازم را انجام بدهند و مرتباً این شبکه کنترل و بازبینی می‌شود.

برای خود پلیس محرز شده که طرح ناظر دارای ایراداتی است، پس چرا برخورد پلیس با معترضان پیامک به دور از احترام است؟ چرا به افرادی که فقط نسبت به ارسال این پیامک گلایه می‌کنند دستور توقیف خودرو را می‌دهند؟ ایرادات این طرح همچنان با وجود اینکه از سوی ناجا پذیرفته شده که دارای مشکل است، هنوز رفع نشده و رانندگان زیادی نسبت به ارسال غلط پیامک‌ها اعتراض دارند. نیروهایی که پلیس برای اجرای طرح ناظر به کار گرفته است گزارش‌های غلط را ثبت می‌کنند و همین مسئله حیثیت ناجا را نشانه گرفته است، اگر پلیس در تربیت نیروهای به کارگرفته بهتر عمل کند نارضایتی مردم نسبت به اجرای این طرح کم خواهد شد. پلیس باید رصد مداوم بر عملکرد نیروهای خود داشته باشد و در صورت ملاحظه رفتارهای سلیقه‌ای در ثبت گزارش، برخورد لازم را انجام دهد. در چنین شرایطی طرح ناظر بدون حرف و حدیث و با روند بهتری اجرا می‌شود.



پست های مرتبط