چرا توله یوزپلنگان شیر "ایران" را نمی خورند؟

به گفته کارشناسان توله یوز‌های ایران در زمان سزارین بدون دستکش لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان باعث شده تا مادر فرزندانش را نپذیرد.



به گزارش خبرنگار اجتماعی مجله خبری؛ در روز یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از به دنیا آمدن 3 توله یوزپلنگ ایرانی در مرکز تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک ملی توران خبر داد که در ابتدا گفته شد هر سه ماده اند اما سپس مشخص شد که این توله ها نر هستند در این بین خبرهایی حاکی از اینکه مادر یوزپلنگان به آنان شیر نداده چراکه فرزندانش را نپذیرفته به گوش می رسید.

پس از سه روز یکی از این سه توله یوز که فرزندان ایران و فیروز هستند به علت ناهنجاری مادرزادی در قسمت ریه از بین رفت اما عده‌ای از دامپزشکان و متخصصان حیات وحش تلف شدن این توله یوزپلنگ را سهل‌انگاری تیم مراقبت یوزها دانستند.

به گفته بهرام علی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان اظهار کرد: به دلیل اینکه مادر توله را برای شیردهی نپذیرفت، پس از تغذیه با شیر آغوز (شیر اولیه مادر)، دو توله یوزپلنگ در شرایط ایزوله تحت نظارت شبانه روزی تیمی از دامپزشکان و یوزبانان مجرب در حال شیردهی دستی، نگهداری می‌شوند.

وی تاکید کرد: با گذشت دو هفته از به دنیا آمدن توله یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران شاهرود در شرق استان سمنان، وضعیت جسمانی این دو قلاده یوز و مادر آن‌ها مطلوب ارزیابی شده است.

وی افزود: وزن گیری دو توله یوز با این شرایط شیردهی به استاندارد ۳۰ تا ۴۰ گرم در روز رسیده است و هم اکنون هر یک از توله‌ها ۶۲۰ گرم هستند.

ایمان معماریان مشاور دامپزشکی سازمان نجات حیوانات در این باره گفت: درباره علت سزارین یا زودتر از موعد به دنیا آمدن توله یوز پلنگ‌ها نمی‌توان نظر دقیقی داد، چون تمامی آزمایش‌ها و بررسی‌ها به صورت پنهان بوده است، اما ایراد وارد است که پایش و مانیتورینگ درستی در دوره آبستن یوزپلنگ مادر نشده و تمهیدات کافی صورت نگرفته است، در آخرین معاینه ایران این ماده یوز پلنگ در سلامت کامل قرار داشت و علائمی از سخت زایی در آن دیده نشده بود.

معماریان افزود: توله‌ یوز پلنگ‌ها در زمان سزارین بدون دستکش لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان به توله‌ها باعث شده تا مادر فرزندان خود را نپذیرد، تیم پزشکی و افرادی که برای سزارین و نگهداری از فرزندان ایران انتخاب شده اند، تاکنون یوزپلنگ ندیده اند، و به علت نداشتن دانش و تجربه کافی ابتدا جنسیت توله یوز را اشتباه تشخیص دادند.

چندی پیش نیز شماری از فعالان محیط‌زیست انتقاداتی به نحوه شیر دادن به یوزهای تازه متولدشده وارد دانسته بودند.



پست های مرتبط