ساخت 200 مگاوات نیروگاه خورشیدی در قزوین عملیاتی می شود

با ورود اولین سرمایه گذار بخش خصوصی احداث 200 مگاوات نیروگاه خورشیدی با 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان کلید می خورد.



به گزارش خبرنگاراقتصادی مجله خبری از قزوین؛ با توجه به قدمت نیروگاههای فسیلی و حرارتی، کاهش بارندگی ها و تداوم خشکسالی و بحران های زیست محیطی و آلودگی ناشی از نیروگاههای نسل قدیم و در مدار نبودن نیروگاههای برق آبی و نیز افزایش روز افزون نیاز به انرژی به واسطه توسعه صنعتی برای پیشگیری از بحران های احتمالی در دهه آینده بایستی از امروز به سمت انرژی های نو نه تنها یک ضرورت که یک الزام است.

استان قزوین مانند برخی از نقاط کشور از نعمت های خدادادی در زمینه انرژی های نو و تجدید پذیر برخوردار است اما در سالهای گذشته سرعت بهره گیری از آنها مطلوب نبوده و در برخی موارد نیز به دلیل موانع و سخت گیری های غیر منطقی و نیز مقررات دست و پاگیر و طولانی شدن روند سرمایه گذاری و ندادن مشوق های مناسب از جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرای طرح های نیروگاهی موفق عمل نشد.

در دولت جدید و استقرار تیم مدیریتی با رویکردی دیگر موضوع حمایت از احداث نیروگاههای تجدیدپذیر بار دیگر مطرح شد و استاندار و تیم مدیریتی همراه ایشان ابراز تمایل کرد تا طرح های متوقف شده در سالهای گذشته در این زمینه را عملیاتی کند.

در این راستا اولین گام با امضای تفاهم نامه استانداری با ساتبا در اسفند سال گذشته برای احداث 2800 مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در استان کلید خورد و امیدواری در مردم و سرمایه گذاران ایجاد شد تا این بار با جدیت بیشتری این موضوع دنبال شود.

به همت استانداری، شرکت شهرک های صنعتی، شرکت های توزیع نیروی برق قزوین و برق منطقه ای زنجان و شرکت معیار توسعه نیرو به عنوان مشاور اجرای طرح نیروگاهی اولین همایش تخصصی بررسی فرصت های سرمایه گذاری درحوزه احداث نیروگاههای خورشیدی در استان قزوین با حضور استاندار و معاون فنی و مهندسی ساتبا، مدیرفنی سازمان صنایع کوچک ایران، جمعی از مدیران اقتصادی و صنعتی و صنعت برق استان در قزوین برگزار شد.

دراین همایش ضمن اعلام ویژگیهای استان قزوین در عرصه احداث نیروگاههای خورشیدی، ساختگاههای نیروگاه خورشیدی از دیدگاه فنی و بسته های تشویقی و حمایتی نیز به متقاضیان معرفی شد.

در این میان نمایندگان نیز عزم خود را جزم کرده اند تا برای کمک به تحقق اشتغال پایدار و نیز تدبیر برای تولید انرژی تجدید پذیر برای تامین نیازهای آینده وارد میدان شده و با وضع قوانین به روز و تسهیل در جذب سرمایه گذار زمینه اجرای طرح های مهم را مهیا کنند.

استان قزوین با داشتن تونل بادی در منطقه کهک تاکستان قادر است بیش از 5 هزار مگاوات نیروگاه بادی احداث کند و در کنار آن با زمینهای هموار با تابش مستقیم خورشید و درجه حرارت بالا در مناطقی چون بویین زهرا، تاکستان و آبیک ظرفیت 4 هزار مگاوات انرزی خورشیدی را دارسات.

آنچه در سالهای اخیر در استان در زمینه انرژی های تجدید پذیر محقق شده در بخش بادی حدود 163 مگاوات و در بخش نیروگاه خورشیدی حدود 4 تا مگاوات است که نشان می دهد از این ظرفیت و فرصت غفلت کرده ایم.

همایش فرصت های سرمایه گذاری زمینه را برای حضور سرمایه گذاران دارای اهلیت و توانمند مهیا کرده تا بتوانیم این فرصت ها را به متقاضیان این عرصه معرفی کنیم تا شاید زمینه حضور چند سرمایه گذار در سال جاری نیز مهیا شود.

خوشبختانه با درک شرایط کنونی و اهمیت تسریع در اجرای طرح های نیروگاهی با پیگیری استانداری، نمایندگان مجلس، شرکت شهرک های صنعتی، شرکت توزیع نیروی برق و منابع طبیعی و دستگاههای دیگر در چند ماه گذشته اقدامات مشترکی برای معرفی توانمندی ها انجام شد تا با دعوت از سرمایه گذاران و معرفی بسته های پیشنهادی بتوان وارد فاز عملیاتی شد.

پنجشنبه شب در نشست تخصصی در شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین که با حضور لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق و صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و تیم سرمایه گذار از گروه هلدینگ توسعه نوران انرژی بستر خاور میانه به مدیر عاملی بهرام بهرامسیری برگزار شد برای حضور این تیم سرمایه گذاری در استان بحث و تبادل نظر شد.

فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران احداث نیروگاههای تجدید پذیر

در این نشست چند خاستگاه برای اجرای طرح های نیروگاهی به سرمایه گذار معرفی و اعلام شد در صورت حضور این گروه مشوق ها و حمایت های دولتی از متقاضیان احداث نیز صورت خواهد گرفت.

در این نشست بهرام بهرامسیری رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه نوران انرژی بستر خاور میانه برای ساخت نیروگاه خورشیدی 10 تا 20 مگاوات در خاستگاه سگزآباد( حکیمیه) به مساحت 30 هکتار و 20 مگاوات در منطقه ای دیگر و نیز 150 مگاوات نیروگاه خورشیدی در شهرک انرژی در خاستگاه آبیک اعلام آمادگی کرد.

بهرامسیری در این نشست تخصصی گفت: خوشبختانه از سوی وزارت نیرو و در ارزیابی های کارشناسی و تخصصی صورت گرفته، توان اجرای 3 هزار مگاوات انرژی خورشیدی توسط شرکت نوران تایید شده و ما در طرح هایی که شرایط لازم را داشته باشد ورود می کنیم.

وی بیان کرد: با ارزیابی توان اجرایی این شرکت آمادگی داریم در دو سال آینده 300 مگاوات احدای نیروگاه خورشیدی را عملیاتی کنیم که با حمایت های خوبی که در استان از سوی نمایندگان و استاندار و مدیران صنعت اعلام شده آمادگی داریم که 200 مگاوات آن را در قزوین اجرا کنیم.

این سرمایه گذار بخش خصوصی تصریح کرد: در گام اول آماده ایم 50 مگاوات ظرفیت را در قالب یک یا چند نیروگاه مقیاس کوچک در یکی از مناطق صنعتی اجرا کنیم و در گام دوم 150 مگاوات نیروگاه را در شهرک انرژی پیاده خواهیم کرد.

5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 200 مگاوات انرژی خورشیدی

بهرامسیری با اشاره به افزایش هزینه های ساخت نیروگاههای تجدیدپذیر یادآورشد: در حال حاضر اجرای 200 مگاوات ظرفیت نیروگاهی بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد که آماده ایم این سرمایه بزرگ را وارد استان قزوین کنیم و امیدواریم مسئولان به تعهدات و حمایت های خود پایبند باشند و ما را در ادامه مسیر همراهی کنند.

امید می رود با اعلام آمادگی اولین سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث نیروگاه خورشیدی با طی مراحل قانونی و واگذاری زمین و صدور مجوزهای لازم شاهد آغاز مراحل اجرایی این طرح مهم و آغاز ساخت نیروگاههای خورشیدی در استان قزوین باشیم که بدون تردید این حرکت مهم موجب تحول و توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در استان خواهد شد.

انتهای پیام



پست های مرتبط