صادرات برق اوکراین به اروپا آغاز شد

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که تنها سه ماه پس از دریافت گواهینامه انرژی، صادرات برق اوکراین به اروپا آغاز شد.



به گزارش مجله خبری، شمیهال نخست وزیر اوکراین پنجشنبه شب در شبکه فیس بوک اعلام کرد که تنها سه ماه پس از دریافت گواهینامه انرژی، صادرات برق اوکراین به اروپا آغاز شد.

نخست وزیر اوکراین در ادامه افزود: امروز (پنجشنبه به وقت محلی) از اولین ساعت شب صادرات برق با حجم اولیه ۱۰۰ مگاوات به رومانی صورت گرفت.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا با استقبال از صادرات برق به اروپا گفت که این اقدام هم به نیازهای اوکراین و هم به اتحادیه اروپا پاسخ می دهد.

فون در لاین در پیام توییتری نوشت: این اقدام یک منبع اضافی برق برای اتحادیه اروپا فراهم می کند و درآمدهای بسیار مورد نیاز اوکراین را تامین خواهد کرد، پس هر دو طر سود خواهند برد.

اوکراین در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای متشکل از ۱۵ راکتور دارد که تقریباً ۵۴ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

پس از انرژی هسته‌ای، زغال‌سنگ بزرگ‌ترین منبع تولید برق در این کشور است. بسیاری از نیروگاه‌های زغال‌سنگ اوکراین در منطقه دونباس قرار دارند؛ جایی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ با نیروهای اوکراینی در حال جنگ بوده‌اند و البته این روزها کنترلش در اختیار ارتش روسیه است.

در سال‌های اخیر، اوکراین در حال انجام اقداماتی برای قطع خود از شبکه انرژی دوران شوروی بود که با روسیه و بلاروس مشترک است؛ در عوض آنها به دنبال اتصال به شبکه مشترک همسایگان غربی خود هستند.

انتهای پیام/



پست های مرتبط