آخرین وضعیت بارش ها و هشدار ها در خصوص وقوع سیل احتمالی در لرستان

بررسی آخرین وضعیت لرستان در خصوص ورود سامانه مانسون هند به جو این استان حاکی از تاکید مسئولین بر ضرورت جدی گرفتن هشدارها توسط مردم در مقابله با وقوع سیل احتمالی است.



به گزارش مجله خبری از لرستان ؛ فضای خشکیده لرستان و درگیر با تنش آبی منتظر ورود سامانه بارشی مانسون هند به آسمان این استان است و بنا به گفته مسئولین ساعاتی دیگر این سامانه با نفوذ به جو این استان مناطق مختلف خصوصا نقاط شرقی را درگیر بارش ها خواهد کرد؛ آنچنان که مدیران ارشد استانی احتمال وقوع سیلاب را پیش بینی کرده اند.

کارشناس هواشناسی لرستان در این خصوص به خبرنگاران گفت:با ورود سامانه بارشی به تدریج جنوبی شرقی و شرق استان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار می گیرد .

کامران حقی آبی بیان کرد: این سامانه بارشی از امشب قسمت‌هایی از الیگودرز ،شول آباد تا دورود و قسمت‌هایی بیشتری از استان مثل مرکز، شمال و تا حدودی غرب استان را در برمی گیرد.

او افزود: بارش‌ها به شکل رگباری در مدت کوتاه و با شدت زیاد خواهد بود؛هم استانی‌ها با توجه پر آب شدن رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبگرفتکی معابر عمومی از اتراق و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها خود داری کنند.

حق آبی خاطر نشان کرد: هچنین با توجه به احتمال وقوع پدیده تگرگ و رعد و برق کوهنوردان از صعود به ارتفاعات خودداری کنند

این کارشناس هواشناسی لرستان یادآورشد: اوج فعالیت سامانه بارشی در لرستان برای فردا شب و روز شنبه خواهد بود.

او از کشاورزان لرستانی در خواست کرد: با توجه به احتمال سیل هر چه سریعتر نسبت به برداشت محصولات زراعی خود و انتقال آن به مکان‌های مسقف اقدام کنند.

* آماده باش هلال احمر برای مقابله با سیل احتمالی لرستان

همچنین مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان در این خصوص گفت: در پی وقوع سیل احتمالی در استان ، ۴۰۰ نجاتگر و تیم امدادی در حالت آماده باش کامل هستند .

محمد قدمی با اشاره به فراهم شدن تجهیزات برای مقابله با سیلاب احتمالی در استان از هم استانی‌های و کوهنوردان در خواست کرد : تا پایان سامانه بارشی از تردد و صعود به قله‌ها و ارتفاعات استان خودداری کنند

او همچنین بیان کرد: عشایر و افراد حاشیه رودخانه ها و مسیل‌های استان در جای امن اسکان یابند.

* آماده باش مدیریت بحران الیگودرز برای مقابله با وقوع سیل احتمالی

فرماندار الیگودرز نیز در این خصوص به رسانه ها ، اظهار کرد : بخشداری ها، دهیاری ها، دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان الیگودرز و شهرداری‌های تابعه برای مقابله با خطرات احتمالی سیل به حالت آماده باش درآمدند.

ایمان خسروی افزود: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته و احتمال وقوع سیل و جاری شدن سیلاب و گرفتگی معابر در ساعات آتی، طی اطلاعیه ای دستورهایی را صادر کرد وافزود: تمامی مرخصی ها و ماموریت ها تا پایان روز شنبه لغو و روسای ادارات، دستگاه های اجرائی و خدمات رسان حق خروج از شهرستان را نداشته و بایستی به صورت فعال تمامی اقدامات مرتبط با حوزه مدیریت سیل را در دستور کار قرار دهند؛ هرگونه مرخصی که پیش تر برای این سه روز صادر شده بدین وسیله لغو می گردد.

او بیان کرد: شهرداران و دهیاران تابعه در خصوص تنظیف و پاکسازی انهار، مسیل ها و آبراهه ها سطح منطقه اهتمام ویژه داشته باشند.

خسروی ادامه داد: تمامی دستگاه های خدمات رسان ( شهرداری، اداره برق، راهداری، راه و شهرسازی، آبفا و ...) در حالت آماده باش قرار داشته باشند.

او گفت: از تردد و توقف همشهریان در کنار رود خانه های فصلی، مسیل ها، تردد در جاده های محتمل وقوع حادثه، کوهنوردی و ... اجتناب گردد.

فرماندار الیگودرز یادآورشد: هشدارهای لازم به روستائیان و عشایر محترم شهرستان برای جلوگیری از چرای دام ها در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها داده شود و اقدامات لازم برای مساعدت در این خصوص توسط امور عشایر و عوامل دخیل در اسرع وقت انجام شود.

او تاکید کرد: کشاورزان محترم با قید فوریت در جمع آوری محصولات زراعی خود اقدام نمایندو محصولات خود را به انبار ها یا مکان های مسقف و امن انتقال دهند.

خسروی ادامه داد: هماهنگی لازم با مدیریت هیئت های مذهبی برای مدیریت مراسم دهه محرم و ضرورت اقدامات ایمنی برای تکایای مذهبی انجام شود.

او خاطر نشان کرد: آخرین وضعیت مدیریت شهرستان در حوزه های مرتبط با بحران سیل به اطلاع مردم رسانده شود.

فرماندار الیگودرز بیان کرد: تدابیر لازم حوزه های همانند اماکن بقاع متبرکه و گردشگران به خصوص در بخش های زز و ماهرو و ذلقی انجام شود .

خسروی تاکید کرد: حوزه های امداد و نجات همانند شبکه بهداشت، هلال احمر و ... در آمادگی کامل برای پشتیبانی از مردم در صورت وقوع خسارت باشند.

*هشدار به کشاورزان لرستانی

جهادکشاورزی لرستان نیز در اطلاعیه ای به کشاورزان و دامداران در خصوص وقوع احتمالی سیل در استان هشدار داد.

جهاد کشاورزی لرستان در این اطلاعیه اعلام کرده است : دامداران و کشاورزان استان با توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص پیش بینی وقوع سیل، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.

انتقال محصولات و نهاده های کشاورزی به مکان های مسقف و دارای ضریب امنیت بالا ضروری است و دامداران و عشایر نیز باید از اتراق در حاشیه رودخانه، مسیل ها و نقاط حادثه خیز اجتناب کنند.

آماده باش صاحبان مزارع پرورش ماهی جهت قطع آب ورودی به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به مزارع مذکور و انتقال گندم های خریداری شده و بذور گواهی شده از انبارهای رو باز به مکان های مسقف توصیه می شود.

انتقال همه نهاده های بخش دام از محل های روباز به مکان های مسقف، نگهداری و پوشش ایمنی ادوات و ماشین آلات کشاورزی، ایمن کردن سازه های موقتی و گلخانه ها، انتقال کندوهای زنبورعسل به مکان های امن و محافظت از موتور تلمبه ها و در صورت لزوم جمع آوری آنها نیز از دیگر موارد هشداری در این اطلاعیه است.

* هشدار به کوهنوردان وگردشگران

هیات کوهنوردی لرستان نیز در اطلاعیه‌ ای از مردم درخواست کرد باتوجه به هشدارهای هواشناسی و احتمال بارندگی شدید از ورود به مناطق کوهستانی و صعود به قلل استان خودداری کنند.

کارگروه جستجو و نجات هیات کوهنوردی استان در این اطلاعیه اعلام کرده است تمامی هیئت های کوهنوردی ، باشگاه‌ها و کوهنوردان سراسر کشور باتوجه به هشدارهای هواشناسی و احتمال بارندگی شدید تا ل یکشنبه 1401/5/9 از ورود به مناطق کوهستانی و صعود به قلل استان لرستان جدا خودداری نمایند.

‌تاکید می شود با توجه به بارشهای سنگین و سیل آسا از صعود به قلل و مناطق گردشگری استان لرستان مخصوصاً قلل اشترانکوه خودداری نمایند.

* وقوع بارش ها در شرق شهرستان پلدختر

رئیس هواشناسی پلدختر در خصوص وضعیت بارندگی ها در این شهرستان نیز به خبرنگاران گفت: سامانه بارشی جنوب و جنوب شرق لرستان در ساعات پایانی روزهای جمعه و شنبه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

امیرحسین جودکی افزود: مناطق آزادراه و پاعلم در این شهرستان از ظهر روز هفتم تا هشتم مردادماه تحت‌تأثیر سامانه بارشی قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: بارش‌ها در سطح شهرستان پلدختر به‌ صورت نقطه‌ای است و در شهر پلدختر آسمان ابری و وقوع بارندگی شدت و ضعف دارد‌.

به گفته جودکی بارش‌ها در مناطق پاعلم و آزادراه پل زال به‌صورت تگرگ و رعدوبرق است .

* برگزاری جلسه ستاد بحران شرکت آب منطقه ای لرستان

جلسه ستاد بحران شرکت آب منطقه ای لرستان نیز به ریاست مدیر عامل شرکت و اعضا ستاد در دفتر مدیر عامل برگزار شد.

در این جلسه رئیس گروه مدیریت بحران وپدافند غیر عامل به تشریح هشدارسازمان هواشناسی استان و لزوم آمادگی کلیه قسمت ها برای مقابله با سیلاب احتمالی در سطح استان پرداخت وهمچنین ۴مصوبه برای اجرا به تصویب کارگروه مدیریت بحران رسید.

* آماده باش ۳۲ تیم گشت راهداری لرستان برای مقابله با وقوع سیل احتمالی

سرپرست راهداری لرستان نیز در این خصوص ، اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب در مناطقی از استان و تصمیمات شورای مدیریت بحران، تمام گشت های عملیاتی راه و ترابری این اداره کل در قالب ۳۲ تیم متشکل از نیروی انسانی و ماشین آلات به حالت آماده باش درآمده اند.

مرتضی شیروانی افزود: بنا به نقشه های جوی، بیشترین احتمال سیلاب در شهرستان های الیگودرز، ازنا، خرم آباد و دورود وجود دارد از این رو استقرار گشت های راه و ترابری در این مناطق بیشتر از سایر نقاط استان می باشد.

شیروانی تصریح کرد: در این راستا به تمام روسای ادارات راهداری شهرستان های تابعه و پیمانکاران پروژه های اجرایی و همچنین کارخانجات آسفالت و شن و ماسه اعلام شده است که نسبت به انتقال ماشین آلات و سایر تجهیزات قالب بندی و آرماتوربندی و... از مسیر سیلاب به نقاط امن اقدام نمایند.

او از هم استانی ها خواست ضمن پرهیز از سفرهای غیرضروری و توقف در کنار مسیل ها و رودخانه ها، پیش از سفر حتما در تماس با تلفن گویای ۱۴۱ مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل و نقل جاده ای لرستان از وضعیت محورها مطلع شوند.

انتهای پیام



پست های مرتبط