شبکه سه اشک در بیار شد!

یادداشت؛ مجتبی احمدی ، دبیرگروه فرهنگ و هنر ، مجله خبری



اصولا در مجله خبریمه سازی نگاه نو و فاصله گرفتن از هر تکرار وکپی کاری یک اتفاق ویژه است و بدیهی است که مدیران رسانه های مختلف به خصوص تلویزیون از تفکرجدید در مجله خبریمه سازی به شدت استقبال می کنند به شرط آنکه طرح و ایده بتواند با چارچوب ها و قواعد رسانه ای مطابقت داشته باشد .

مرسوم است که ایده ها وتفکرات جدید با چاشنی های رسانه ای می توانند مدتها در اذهان ماندگار شوند و استقبال از فکر جدید معمولا اگر با حمایت مدیران رسانه ملی مواجه شود و شرایط برای پیاده سازی آن مهیا باشد می توان امیدوار بود که انگیزه ای دو چندان در صاحبان فکر و مجله خبریمه سازان خلاق ایجاد شود تا برای تحول اقداماتی شگرف داشته باشند.

البته نمی توان برداشت یا کپی کاری را همیشه هم تقبیح کرد، همان طور که خندوانه رامبد جوان در نوع خودش بی نظیر بود و عصر جدید احسان علیخانی نیز به رغم برداشت از نمونه های آن سوی آبی با استقبال روبرو شد و یا دورهمی در فصول ابتدایی به رغم کپی کاری از نمونه های دیگر کشورها با اقبال مواجه شد و در واقع ایرانی سازی کردن برخی از ایده ها فرصتی است تا از تفکرات دیگران به نفع خودمان سود ببریم.

این روزها یک تفکر نو در شبکه سه آن قدر حرفه ای طراحی شده است که همزمان با مناسبت ماه محرم روی آنتن شبکه جوان جای خوش کرده است.

حسینیه معلی اگرچه اتفاق نویی نیست و نمونه ای از آن را در گذشته در کشورمان داشته ایم و تلویزیون عراق نیز مدلی شبیه را اخیرا تولید کرده است اما باید گفت این مجله خبریمه که در پی کشف استعدادهای ناب در حوزه مدیحه سرایی و ستایش گری است انصافا کار خود را درست انجام داده است و مجله خبریمه با تناسب لازم به لحاظ زمان پخش برای افرادی که شرایط حضوردر دسته جات عزاداری و مساجد و تکایا را ندارند حال خوبی را رقم می زند.

مجله خبریمه پیش از اینکه یک رقابت رسانه ای باشد فرصتی است برای نمایش استعداد نوجوانان و بزرگسالان در عرصه مداحی که بی شک می تواند در سالهای آتی با تدبیر و طراحی جذاب تری به یک اتفاق ماندگار برای آنتن ماه محرم تبدیل شود .

اگرچه به این مجله خبریمه به لحاظ فنی و کارگردانی نقد هایی وارد است و حسینیه معلی می تواند به مراتب با ریزه کاری های بیشتری روی آنتن برود اما نمی تواند نادیده گرفت که مجله خبریمه مخاطبش را کامل روحی و روانی درگیر می کند.

داوران بدون آداب وترتیبی به کار شرکت کنندگان ورود می کنند که استثنائا در این جنس از کار یک جسارت ویژه در مجله خبریمه سازی محسوب می شوند.

پیداکردن استعدادهای ناب مدیحه سرائی ویژه الائمه اطهار و به خصوص سرور و سالار شهیدان حتما یک مسیر با برکت است که می تواند جدا از فرصت کشف برای مخاطبان نیز انگیزه ای دوچندان ایجاد کند تا توانمندی و استعداد خود را در این مسیر بیابند روی آن کار کنند و با نگاهی تخصصی و حرفه ای تر این مسیر متبرک به نام الائمه را طی کنند.

شاید بهتر بود با توجه به حضور شرکت کنندگان در بخش تعزیه جدا از چهار مداح حاضر بر مقام داور ، فردی مشرف به حوزه تئاتر و به خصوص نمایش های سنتی وآئینی نیز در تیم داوری قرار گرفته و مبحث تعزیه را که یکی از نمایش های ریشه دار در میان آثار نمایشی ما است با نگاهی حرفه ای تر و البته استاندارد تر قضاوت کنند و در این باب نیز به نکاتی تخصصی مانند مداحی اشاره داشته باشند.

اگرچه دراین مجله خبریمه شاهد این هستیم که داوران حاضر از دستگاه های موسیقی تا لحن و اجرا واستایل شرکت کنندگان را مورد قضاوت قرار می دهند و نکاتی کاملا برگرفته از تجربه وتخصص شان را در اختیار مخاطبان قرار می دهند و گاهی حتی با آنها در خوانش ومداحی همراه می شوند و حال وهوایی دوست داشتنی و روحانی را بر فضای استودیو حکمفرما می کنند اما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که بحث مداحی جدا از ابعاد معنویش دارای ویژگی هایی هنری است که می تواند از سوی داوران که هر کدام با سبقه و کارنامه دار این عرصه هستند تحلیل و بررسی ویژه تری داشته باشند .

در پایان باید گفت «معلی » یک اتفاق ویژه برای محرم 1401 محسوب می شود که در زمان استاندارد روی آنتن شبکه سه رفته است و به سرعت مخاطبش را پیدا کرده است.

این مجله خبریمه تمام ویژگی های استعداد یابی مجله خبریمه ای مانند عصر جدید را می تواند با خود به همراه داشته باشد و بدون هیچ اغراقی باید گفت حس و حال مجله خبریمه روی آنتن مستقیم به تماشاگرش منتقل می شود و با اجرای حامد سلطانی که اخیرا همسر و فرزندش را در یک تصادف از دست داده است تمام حس وحال لازم برای هم ذات پنداری را در پتانسیلش همراه دارد و باید گفت در روزگاری که اکثر شبکه های تلویزیونی سریال های تکراری را ویژه ماه محرم روی آنتن دارند این مجله خبریمه برگ برنده ای است برای علی فروغی که شبکه سه را مجددا به روزهای اوج نزدیک کند.

انتهای پیام//



پست های مرتبط