اولین هواپیمای مسافربری تولید داخل، سال آینده وارد صنعت هوایی می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اولین هواپیمای مسافربری تولید داخل با زمانبندی دقیقی که فرآیند آن آغاز شده پس از گذراندن تمامی استانداردهای لازم و اطمینان قلبی ما وارد چرخه صنعت هوایی کشور خواهد شد.



به گزارش مجله خبری، محمد محمدی‌بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با مجله خبریمه سعادت اباد رادیو تهران با اشاره به اینکه در سنوات گذشته ، طی مجله خبریمه های پنجم و ششم قانون متنوع سازی و آزادسازی۹ بلیط هواپیما اجرایی و پس از آن هم به صورت قانونی ابلاغ شدگفت : از سال ۹۴ به بعد قیمت بلیط مطابق با عرضه و تقاضا ارائه شد. مولفه های نرخ گذاری سلیقه ای نیستند و به عواملی همچون قیمت سوخت و خدمات قطعات هواپیما، دستمزد کارکنان و بیمه بستگی دارد.

سازمان هواپیمای کشوری ، ضامن اجرای ایمنی پروازها است

وی با تاکید بر اینکه سازمان هواپیمای کشوری به عنوان نهادی حاکمیتی بر این موارد نظارت دارد چون ضامن اجرای ایمنی پروازها است و به مواردی همچون آموزش، ایمنی قطعات مصرفی و حقوق و دستمزد توجه ویژه دارد. با توجه به تمامی این مولفه ها و مدل های حکمرانی در این حوزه در سال ۹۴ بحث متنوع سازی و سپس بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مطرح شد. به دلیل شیوع کرونا در سال های اخیر صنعت هوایی در دنیا با رکود مواجه شد و کشور ما هم به دلایل مختلف آسیب بیشتری را متحمل شدیم.

ایران؛ تنها کشوری است که کاهش ظرفیت مسافر را در دوره کرونا اجرا کرد

محمدی بخش با بیان اینکه در آغاز کار دولت سیزدهم با انجمن هواپیمایی جلساتی برگزارکردیم گفت : از آنها درخواست کردیم تا از نرخ گذاری هماهنگ شده فراتر نرویم. در اول آذر سال ۱۴۰۰ قیمت بلیت‌های مسیرهای داخلی در سایت‌های هواپیمایی کشوری و انجمن هواپیمایی اعلام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه چرا پس از شیوع کرونا و افزایش قیمت بلیت ها به دلیل کاهش ۶۰ درصدی ظرفیت مسافرگیری هواپیماها دوباره قیمت به روال قبلی بازنگشت؟ گفت: تنها کشوری که این کاهش ظرفیت مسافر را در دوره کرونا اجرا کرد ما بودیم که ضربه مهلکی هم به صنعت هوایی کشورمان وارد کرد.کل دنیا که استانداردهای لازم را دارند بحث کاهش ظرفیت ۶۰ درصدی را نه مطرح و نه اجرا کردند.

افزایش قیمت بلیت هواپیماها به قبل از مصوبه کرونا باز می‌گردد

وی تاکید کرد:ضمن اینکه بلیت هواپیما برای دو سال افزایش نیافته بود و افزایش بلیت هواپیماها ربطی به کاهش ظرفیت ۶۰ درصدی مسافرگیری نداشت بلکه این افزایش قیمت در تابستان سال قبل از این مصوبه اتفاق افتاده بود. ضمن اینکه در برخی شرایط عادی هم ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیماها تکمیل نمی شود به طور مثال برخی موارد تا ۷۰ درصد ظرفیت تکمیل می‌شود. صرف نظر از این ظرفیت خالی، انجمن و مجموعه سازمان از تاریخ اول آذر سال ۱۴۰۰ نرخ بلیت هواپیماها به طور متوسط ۱۵ درصد کاهش داده شد.

در سال جاری، قیمت بلیت هواپیما افزایش نیافته است

معاون وزیر راه تاکید کرد: با آغاز سال جاری، علیرغم افزایش دستمزدها، حذف هزینه‌های دلاری، افزایش هزینه‌های ترخیص در گمرگ و افزایش نرخ جهانی قطعات هواپیما در دنیا هنوز قیمت بلیط هواپیما در کشور افزایش نداشته است.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت اینترنتی بلیت هواپیما گرانتر از نرخ بلیط پای پرواز است؟ گفت :این کار تخلف نیست. الزاما در این حوزه فقط شرکت ها مقصر نیستند بلکه چرخ تامین و تولید اشکال دارد که در حال مرتفع کردن آن هستیم. سقف قیمت بلیت هواپیما در سامانه اعلام شده است.

توان ناوگان هوایی فعلی ، پاسخگوی هموطنان نیست

محمدی بخش با بیان اینکه درخواست برای سفرهای هوایی به دلایل مختلف افزایش داشته است گفت: حدود ۶۸ فرودگاه کشور فعال است اما به هیچ وجه با ناوگان فعلی نمی‌توانیم پاسخگوی هموطنان باشیم. باید برای این موضوع فکری جدی کرد. بخش کارشناسی قیمت با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری به طور کامل نظارت می شود اما قیمت تمام شده هر صندلی با تمامی مولفه ها در روزهای آینده در سایت هواپیمایی کشوری قرار خواهد گرفت.

فروش دلاری بلیت هواپیما تخلف است و با متخلفان برخورد جدی می‌شود

وی درباره فروش دلاری بلیت هواپیما به گردشگران خارجی گفت: این از موضوعاتی است که صنعت هوایی در آن بسیار مظلوم واقع شده است اما برخی که تریبون دارند از این حوزه نفع زیادی می برند. گردشگران خارجی که از مبادی خارج از کشور تهیه می کنند نرخ بلیت را که معمولا دوسویه است را به صورت دلاری و تعرفه‌های خارج از کشور پرداخت می کنند.ما چیزی به نام فروش دلاری بلیت هواپیما در مبادی ورودی نداریم. با افراد و آژانس‌هایی که این کار را کرده اند، برخورد کرده ایم. بیشترین تخلف در این حوزه مربوط به فروش بلیط و آژانس است. زائر عراقی بلیت را ۱۰۰ دلار در عراق می خرد. آژانس ایرانی این پول را از وی می گیرد و مسافر عراقی را با پرواز داخلی منتقل می‌کند و پولی را در جیب خود می گذارد. باید با این تخلفات برخورد و بررسی شود.امروز فروش دلاری نداریم و قصد هم نداریم این کار را انجام دهیم. فروش دلاری تخلف است و با متخلفان برخورد جدی شده و به دستگاه های قضایی معرفی می شوند.

اگر سازمان هواپیمایی ۱۰۰ درصد از ایمنی پرواز مطمئن نباشد اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نخواهد داد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه در روزهای اخیر با افزایش حوادث در این حوزه روبرو بوده ایم. آیا قطعات هواپیما ها نقص دارد؟ و آیا ما باید اطمینان داشته باشیم که سوار هواپیما شویم؟ گفت: ما اگر ۱۰۰ درصد از ایمنی پرواز مطمئن نشویم اجازه پرواز به هیچ هواپیمایی نخواهیم داد و هیچ اغماضی هم نداریم و تمامی شرکت ها هم موظف به اجرای آن هستند. در نهایت به خاطر ایمنی پرواز را انجام نمی‌دهیم.

بخشی از تاخیر پرواز روزهای اخیر؛ سخت‌گیری‌های فنی است

وی با بیان اینکه هر ۶ ماه یکبار آموزش‌هایی برای نیروها در قالب آموزش‌های شبیه سازی شده برای نیروها در مواجهه با موارد اضطراری برگزار می‌شود گفت: در همه دنیا نقص فنی وجود دارد. در حوزه هوایی سامانه ای ثبت شده و تمامی رویدادها و حوادث در لحظه ثبت و در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگذاری می‌شود. بخشی از تاخیرهای هواپیماها به دلیل سخت گیری‌هایی است که از نظر فنی انجام می‌شود.در صورت وجود نقص فنی و هوای بد و شرایطی که پیش می‌آید به هواپیما اجازه پرواز نخواهیم داد.

امروز سخت‌ترین و بی رحمانه ترین تحریم ها برای صنعت هوایی کشورمان اعمال می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: امروز سخت‌ترین و بی رحمانه ترین تحریم ها برای صنعت هوایی کشورمان وجود دارد. در حوزه بخش غیرنظامی و ترابری و حتی اورژانس هوایی تحریم‌های یک جانبه، سختگیرانه و ظالمانه ای علیه کشور و مردم ما اعمال می‌شود. ولی به لطف خدا شرایطی فراهم کرده ایم تا آنها نتوانند در حوزه هوایی ما را زمین‌گیر کنند.

اولین هواپیمای مسافربری تولید داخل، سال آینده وارد صنعت هوایی می‌شود

وی درباره ساخت هواپیمای مسافربری ساخت کشورمان گفت: ما کارخانه هواپیما سازی داریم. در شرایطی که دنیا با این روش با ما مقابله می کند باید وارد چرخه کشورهایی که سازنده هواپیما شدند شویم و این امراجتناب ناپذیر است. کنسرسیومی از سه وزارتخانه صمت،دفاع وراه و شهرسازی تشکیل و مفاد آن توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. بر این اساس پلتفرم جدیدی در کارخانه هواپیماسازی ایجاد شده و راهداری آن در حال انجام است و این هواپیمای تولید داخل با زمانبندی دقیقی که فرآیند آن آغاز شده پس از گذراندن تمامی استانداردهای لازم و اطمینان قلبی ما وارد چرخه صنعت هوایی کشور خواهد شد. به نظر می رسد سال آینده اولین پلتفرم ما وارد چرخه صنعت هوایی کشور شود.



پست های مرتبط