1100 هکتار از اراضی و بستر رودخانه های استان قزوین آزادسازی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در دو سال اخیر بیش از 1100 هکتار از اراضی و بستر رودخانه های استان آزاد سازی و بازگشایی شده که با این کار از بروز حوادث ناگوار بویژه سیلاب پیشگیری شده است.



به گزارش خبرگزاری مجله خبری از قزوین؛ شورای نظارت و پیگیری حقوق عامه و کارگروه صیانت از منابع آبی استان روز سه شنبه با حضور علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران و مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد.

یدالله ملکی در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان اظهارداشت: با توجه به کاهش بارش ها و بروز خشکسالی در کشور و استان و نیز افزایش مصرف از منابع آبی شاهد افت شدید آب های زیرزمینی و فرونشست زمین بودیم و اگر اقدامات پیشگیرانه و طرح تعادل بخشی انجام نمی شد امروز با بحران شدید و نابودی دشت مواجه می شدیم.

وی بیان کرد: با همکاری جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و مسدود کردن چاههای غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاههای مجاز، نصب کنتور هوشمند، فرهنگ سازی و جلب مشارکت بهره برداران و توزیع مناسب سهم آب کشت پاییزه خوشبختانه افت آب منابع زیرزمینی از یک متر به 70 سانتیمتر و سپس به 10 سانتیمتر کاهش یافت و در سال گذشته تقریبا روند کاهش متوقف شد و به صفر رساندیم که اتفاق ارزشمندی بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: متاسفانه امسال به دلیل برداشت اضافه آب در بالادست رودخانه ها و روشن شدن چاهها از بهمن ماه سال قبل، شاهد کاهش 70 سانتمیتری در آب زیرزمینی هستیم که بایستی اقدامات پیشگیرانه را سرعت بخشیم تا شرایط کنترل شود.

کاهش 680 میلیون مترمکعب مصرف آب ضروری است

ملکی گفت: در 2 سال اخیر بیش از 800 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده و در کنار آن نصب کنتورهای هوشمند شتاب گرفت و توانستیم افت منابع آبی را متوقف کنیم اما امروز هم باید برای نجات دشت قزوین بسرعت اقدام شود و منتظر نمانیم تا بحران ما را غافلگیر کند.

وی اضافه کرد: در کنار اقدامات پیشگیرانه و تعادل بخشی برای مدیریت منابع آبی بایستی فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه در بخش کشاورزی هم انجام شود تا بتوانیم مصرف بیش از 90 درصدی در بخش کشاورزی را کاهش دهیم زیرا باور داریم با نصف این مصرف آب می توانیم همین سطح کشت را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: امروز با مسدود کردن چاههای غیر مجاز و حتی نصب کنتورهای هوشمند با چالش های اجتماعی مواجهیم که بایستی با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظپامی و نیز بهره برداران آن را حل کنیم.

وی بیان کرد: لازم است مشکلات و کمبودهای آبی را با اصلاح الگوی کشت، توسعه آبیاری مدرن، جلوگیری از اقدامات غیرقانونی و کاهش مصرف حل کنیم و اگر اعتقاد داریم دشت متعلق به آیندگان است و باید آن را حفظ کرده و به آیندگان بسپاریم به مجله خبریمه های مدون و اصولی و روشهای جدید نیازمندیم و صرفه جویی 680 میلیون مترمکعبی در مصرف ضروری است.

ملکی اظهارداشت: تلاش می کنیم رصد خانه آب استان در ایام الله دهه فجر افتتاح شود که با راه اندازی آن می توانیم مدیریت هوشمند آب را محقق کرده و در صورت اضافه برداشت با متخلفان برخورد کنیم.

وی گفت: باید مراقب باشیم تا پساب های صنعتی و سموم کشاورزی و فاضلاب های روستایی وارد دشت قزوین نشود تا آبهای زیرزمینی آلوده شوند و برای صیانت از کیفیت آب شرب بایستی غلظت و کیفیت آبها همواره اندازی گیری و رصد شود.

ملکی در خصوص آزادسازی حریم رودخانه ها نیز گفت: رودخانه ها بستر اصلی عبور آب هستند و برای پیشگیری از حوادث بایستی این بستر مورد تعرض و تجاوز قرار نگیرد که در این راستا به اندازه 30 سال اخیر نسبت به آزاد سازی حریم های تعرض شده اقدام کرده ایم.

وی بیان کرد: بیش از 1100 هکتار از اراضی و بستر رودخانه های مورد تعرض قرار گرفته در استان آزادسازی وبازگشایی شده که کار ارزشمندی در این شرکت محسوب می شود.

ملکی اضافه کرد: در دو سال اخیر بیشترین سند مالکیت برای اراضی دولتی و رودخانه ها تهیه شده و 1400 هکتار سند مالکیت را دریافت کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: با تعیین تکلیف چاههای کشاورزی فرم پنج حدود 75 میلیون مترمکعب و چاههای فرم یک بیش از 160 میلیون مترمکعب در منابع آب زیر زمینی صرفه جویی شده است.

انتهای پیام


پست های مرتبط