آشنایی با چیلر و نحوه عملکرد آن

چیلر به نوعی ماشین گفته می‌شود که گرما را از جریان سیال مشخص از طریق سیکل ترمودینامیکی دفع می‌کند. به جرات می توان گفت این دستگاه یکی از مهم ترین تجهیزات سرمایشی در کارخانه های صنعتی و ساختمان ها به شمار می آید.



به گزارش مجله خبری، چیلر به نوعی ماشین گفته می شود که گرما را از جریان سیال مشخص از طریق سیکل ترمودینامیکی دفع می کند. به جرات می توان گفت این دستگاه یکی از مهم ترین تجهیزات سرمایشی در کارخانه های صنعتی و ساختمان ها به شمار می آید.

آشنایی با چیلر و نحوه عملکرد آن

چیلر یا سرد کن دستگاهی است که با استفاده از فرآیندهای فیزیکی تبخیر و تقطیر با انتقال حرارت از یک قسمت به قسمت دیگر موجب خنک شدن آب می شود. در واقع سرد کن با طی این فرآیند به راحتی باعث تامین سرمایش مطلوبی می گردد. بهتر است بدانید دستگاه سرد کن دارای بیشترین کاربرد در سرمایش هوا می باشد. آبی که با استفاده از دستگاه سرد کن سرد شده با استفاده از سرد کن به واحدهایی از ساختمان که دارای کانال های خنک کننده هوا می باشند پمپاژ می شود. در واقع کانال های خنک کننده هوا همان فن کویل هایی هستند که در ساختمان قرار داده شده اند.

وظیفه اصلی سرد کن ها این است که با کمک لوله آب سرد شده را به واحد ها انتقال دهند. این دستگاه دمای محیط را بعد از انتقال مایع سرد شده توسط هواسازها همچون فن کوئل پایین می آورد. دمای مایع در حین انتقال به خوبی حفظ می شود، زیرا لوله های انتقال مایع به شکل خاصی عایق کاری شده اند. سرد کن ها دارای بیشترین کاربرد در صنعت آب سرد کن هستند، چرا که آب در چیلر ها خنک نگه داشته شده و تبخیر نمی شوند.

نمونه‌ای از چیلر

شرکت تهویه پرسان یکی از برترین شرکت های ایرانی در صنعت تهویه مطبوع به شمار می آید. این شرکت معتبر و نام آشنا با ارائه کالاهای مرغوب و با کیفیت و خدمات پس از فروش توانسته رضایت مشتریان را به بهترین شکل جلب نماید. این شرکت یکی از مطرح کنندگان محصولات تهویه مطبوع خانگی و صنعتی موراکو در سطح کشورمان ایران است. برای آشنایی بیشتر با مینی چیلر های این شرکت می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

مینی چیلر

آشنایی با چیلرهای تراکمی و مزایای آنها

بهتر است بدانید سرد کن ها دارای انواع مختلف تراکمی و جذبی هستند. تفاوت این دو مدل چیلر در این است که مدل های تراکمی توسط انرژی الکتریکی سرما و گرما را تولید می کنند، اما مدل های جذبی با استفاده از انرژی حرارتی این کار را انجام می دهند. در این بخش نگاهی مختصر به مدل های تراکمی خواهیم شد.

چیلرهای تراکمی: برای کارکردن این مدل سرد کن ها به دستگاه کمپرسور نیاز می باشد که از برق تغذیه می کند. سرد کن های تراکمی با نام چیلرهای برقی در بین افراد نیز شناخته شده اند. سرد کن های تراکمی از قسمت های مختلف اواپراتور، کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط و منبع برق و تغذیه ساخته شده اند. بهتر است بدانید مدل های تراکمی خود دارای انواع مختلف چیلر تراکمی اسکرو، سرد کن تراکمی با سانتریفیوژ، چیلر تراکمی رفت و برگشتی و چیلرهای تراکمی با اسکرال هستند.

نمونه‌ای از چیلر

در سرد کن های تراکمی ابتدا گاز با استفاده از کمپرسور متراکم می شود. گاز متراکم شده بعد از وارد شدن به کندانسور با استفاده از هوای محیط یا آب خنک می شود و به مایع تبدیل می شود. این مایع بعد از عبور از لوله موئین یا شیر انبساط به اواپراتور یا خنک‌ کننده با فشار کمتری وارد خواهد شد. طی این عملیات که با کاهش فشار همراه می باشد مایع به خوبی تبخیر می شود.

این مایع حرارت نهان تبخیر را از محیط خنک کننده گرفته و موجب ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک کننده در ارتباط‌ هستند می شود. بعد از این چرخه گازی که از تبخیر ناشی می گردد به کمپرسور هواساز انتقال داده شده و این چرخه همچنان تکرار می گردد. مدل های تراکمی نسبت به مدل های جذبی دارای مزایایی هستند. برای مثال مدل های تراکمی حجم کمتری نسبت به مدل های جذبی دارند. همچنین قیمت این مدل ها نسبت به سرد کن های جذبی پایین تر می باشد.

نگاهی بر چیلرهای جذبی و انواع مختلف آن

از دیگر انواع چیلرها می توان به مدل های جذبی اشاره کرد. در مدل های جذبی به جای کمپرسور از جذب کننده و مولد حرارتی (ژنراتور) استفاده می شود. در سرد کن های جذبی ابتدا بخار آب با استفاده از لیتیوم برماید غلیظ در قسمت جذب‌ کننده جذب می شود سپس آب در قسمت مولد حرارتی در اثر حرارت به بخار تبدیل می شود. بعد از این مراحل در کندانسور هواساز که فشار آن معادل ۱/0 اتمسفر می باشد بخار آب به شکل مایع تبدیل شده و بعد از آن در خنک کننده دوباره به بخار تبدیل می شود. بعد از طی این مراحل آب با گرفتن گرمای نهان خود از محیط خنک‌ کننده به نوعی موجب ایجاد برودت می‌ شود. آب ایجاد شده در خنک ‌کننده منتقل به جذب‌ کننده شده و این چرخه تکرار می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چیلر های هوا خنک به لینک زیر مراجعه کنید.

چیلر هواخنک

نمونه‌ای از چیلر

این نوع چیلرها دارای اجزای مختلفی همچون کندانسور، اواپراتور، ژنراتور، جاذب، مبدل حرارتی، پمپ های محلول و مبرد هستند. از این نوع چیلرها نمی توان در مناطق کم آب استفاده کرد، زیرا این مدل ها به برج خنک کننده نیاز داشته که برای عملکرد به مصرف آب نیاز دارند. این نوع سرد کن ها دارای بیشترین کاربرد و استفاده در مناطق تجاری، اداری، فرهنگی، تفریحی و مکان های بزرگ مسکونی هستند.

استفاده از این نوع سرد کن ها مزایای بسیاری را به دنبال دارد. لرزش، سر و صدا و ارتعاشات در این مدل نسبت به مدل های تراکمی کمتر می باشد. همچنین مصرف برق در این مدل ها به دلیل عدم استفاده از برق به عنوان منبع انرژی کم است، از اینرو استفاده ها از این مدل ها از نظر اقتصادی مناسب و مقرون به صرفه می باشد. مبرد استفاده شده در سرد کن های جذبی آب مقطر بوده که در طبیعت به فراوان یافت شده و بی خطر است. این در حالی است که در سرد کن های تراکمی مبرد از نوع کلروفلوروکربن ها بوده و اثرات مخربی را بر روی محیط زیست به خصوص لایه ازن دارد. همچنین فرایند سرمایش و گرمایش در مدل های جذبی بسیار سریع انجام می شود.

نمونه‌ای از چیلر


پست های مرتبط