چرا برخی از انسان‌ها بوی گند می‌دهند؟

تحقیقات جدید نشان داده است بوی عرق یک نشانه خوب محسوب میشود. بر این اساس بوی تند عرق که معموات همانند بوی پیاز است توسط یک باکتری در روی پوست به وجود می آید که هر چقدر تعداد این باکتری در روی پوست بیشتر باشد برای سلامت پوست مفید است زیرا از خودش ماده ای تولید میکند که از التهاب پوست جلوگیری میکند.



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری مجله خبری؛ علت تولید بوی بد در بدن‌ انسان‌ها چیست؟ برای اینکه متوجۀ علت این مسئله شویم، در ابتدا باید بفهمیم در مورد چه چیزی صحبت می کنیم، باید به عقب برگردیم و ببینیم که واقعاً چه چیزی باعث ایجاد بوی بدن می شود. این خود عرق نیست.

گاوین توماس، میکروبیولوژیست از دانشگاه یورک، می گوید: «نه، فکر نمی کنم عرق شما به خودی خود بویی بدهد. مطمئناً این مولکول‌های واقعا بوی بد ندارند

چه زمانی بدن انسان به عرق تبدیل شد؟

توماس مطالعه می کند که چگونه و چرا انسان ها دسته گل خاصی از رایحه دارند. او می گوید که عرق بلافاصله پس از خارج شدن از منافذ شما، اساساً بی بو است.

او می گوید، بنابراین بیشتر عرق ها آب شور است. این عرق است که تقریباً در تمام بدن شما ترشح می شود و وقتی گرم هستید شما را خنک می کند.

وی توضیح می دهد آنچه در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته است، عرق تولید شده در زیر بغل و اطراف اندام تناسلی انسان است.

این نوع دیگر از عرق فقط آب شور نیست، بلکه حاوی ترکیباتی از جمله روغن، چربی و پروتئین نیز است.

هیچ کس دقیقاً نمی داند که چرا انسان این نوع دوم عرق را دارد. اما توماس می گوید، یک هدف احتمالاً مربوط به بوهایی است که در نهایت منتشر می شود.

این نوع دوم عرق به خودی خود بدبو نیست اما باکتری‌هایی که روی پوست انسان وجود دارد با این عرق ترکیب می‌شود و بدن ما بوی بد تولید می‌کند.

زیست شناس Teruaki Nakatsuji در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو می‌گوید روی پوست انسان حدود دویست نوع باکتری مختلف زندگی می‌کند و هر فرد دارای گونه های متفاوتی از این باکتری‌ها است. بنابراین میکروبیوتای پوست بسیار متنوع است.

این باکتری ها گرسنه هستند. و برخی از آنها واقعا از خوردن مولکول های عرق ما لذت می برند. آنها تکه‌ای از مولکول را می‌جوشند و سپس ترکیبات مولکولی جدیدی را تف می‌دهند که برخی از آنها کاملاً معطر هستند. به عنوان مثال، آنها می توانند بوی زیره یا بز را داشته باشند، انجمن میکروبیولوژی آمریکا ادعا می کند که برخی از این مولکول ها کاملاً بدبو هستند.

در سال 2020، توماس و همکارانش دریافتند که یک موجود روی پوست، به نام استافیلوکوکوس هومینیس، بوی تند خاصی تولید می‌کند: او می‌گوید: ما افرادی را داشته‌ایم که آن را به‌عنوان بوی پیاز یا بوی پنیر پیاز توصیف می‌کنند. این نوع ترکیبات بوی بسیار بدی دارند.

در طول پنج سال گذشته، گالو، ترواکی ناکاتسوجی و همکارانشان مجموعه‌ای از مطالعات را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه S.hominins واقعاً از پوست ما در برابر مشکلات التهابی مانند اگزما و عفونت‌های خطرناک از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یا MRSA محافظت می‌کند.

گالو می‌گوید: اس.هومینین‌ها اساساً نوعی آنتی‌بیوتیک می‌سازند که به طور خاص باکتری‌های ایجادکننده MRSA را هدف قرار می‌دهد. و این باکتری را با سوراخ کردن غشای سلولی آن می کشد.

این دانشمند تصریح می‌‌کند که این موجودات تنها بخشی از پوست شما نیست که عوامل ضد میکروبی تولید می کند. بیست سال پیش، او و همکارانش دریافتند که بدن شما نیز مولکول‌های ضد میکروبی می‌سازد و آنها را درون عرق شما قرار می‌دهد.


آیا این خبر مفید بود؟

0

0


نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف






پست های مرتبط