طرح های "غیر قیمتی" برای کنترل مصرف و قاچاق بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:19 میلیون خودرو و کارت سوخت داریم که بخش اعظم سهمیه آزاد آنها هرگز استفاده نمی شود ولی متاسفانه کارت های سوخت به تعداد بالا به سمت استان های مرزی مهاجرت کرده و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می شود این یعنی قاچاق سوخت.



هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی مجله خبری با تاکید بر اجرای اقدامات مختلف برای کاهش قاچاق سوخت اظهار داشت: فروکش کردن پیک های کرونا باعث شد مردم بتوانند با آرامش خاطر در سال 1401 به سفر بروند.

وی افزود: جهش کم سابقه سفرها در سال 1401 باعث شد مصرف بنزین نیز که در دو سال گذشته عملا سرکوب شده و بسیار پایین بود، به یک باره جهش کند و رکورد مصرف روزانه بنزین در این سال چند بار به میزان قابل توجهی جابجا شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی انجام نشده است، تولید و مصرف بنزین به هم نزدیک شد و حتی در بعضی مقاطع زمانی، مصرف از تولید پیشی گرفت.

بیگی نژاد گفت: اختلاف شدید قیمت فرآورده هایی ماننده بنزین و گازوئیل با همسایگان نیز به بازار قاچاق سوخت رونق داده است و افزایش جهانی قیمت انرژی در ماه های اخیر نیز انگیزه ها برای قاچاق را به میزان زیادی افزایش داده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: همزمان با مدیریت توزیع بدون وقفه سوخت در کشور با استفاده از ذخایر موجود، برای جلوگیری از کمبود سوخت در کشور و کنترل قاچاق، نشست های کارشناسی مفصلی در سطح وزارت نفت، دولت و سایر دستگاه های حاکمیتی برگزار شد تا راهکارهای مناسبی برای کنترل مصرف و به خصوص قاچاق سوخت بدون تحمیل هزینه به مردم اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی مطرح می شود. اما تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی های کارشناسی، استفاده از ابزارها و راهکارهای غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

بیگی نژاد اظهار داشت: یکی از راهکارهای غیر قیمتی، کاهش سهمیه آزاد کارت های سوخت از 250 به 150 لیتر بود که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می کند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد در مجموع با سهمیه 60 لیتر بنزین 1500 تومانی و 150 لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش 2100 کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملا اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در کشور 19 میلیون خودرو و کارت سوخت وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد آنها هرگز استفاده نمی شد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت های سوخت به تعداد بالا به سمت استان های مرزی مهاجرت می کنند و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می شود که مشخصا صرف قاچاق می شود.

وی با بیان اینکه کارت سوخت جایگاه داران نیز با هماهنگی و همفکری با استانداران و فرمانداران و شرکت های پخش استانی نیز مدیریت می شوند تا با حساسیت بیشتری از این کارت ها استفاده شود گفت: موجودی بنزین آنها از چرخه مصرف واقعی مردم خارج نشده و به چرخه قاچاق وارد نشود.

بیگی نژاد تصریح کرد: بالغ بر 4200 جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که با مدیریت هوشمند سهمیه آزاد و کارت سوخت به خصوص در جایگاه هایی که حساسیت در آنها بیشتر است، تلاش شد که سهمیه آزاد کارت سوخت و کارت جایگاه ها صرف قاچاق نشود.

وی تاکید کرد که دولت مجله خبریمه ای برای افزایش قیمت بنزین و استفاده از ابزارهای قیمتی در دستور کار ندارد و تنها با ابزارهای "غیر قیمتی" تلاش می کند مصرف را مدیریت کرده و از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بر اساس اطلاعات و آمار استخراج شده از سامانه هوشمند سوخت، در مدت اجرای این طرح در مرداد ماه بالغ بر 55 میلیون لیتر بنزین از چرخه قاچاق خارج شده است و پیش بینی می شود در شهریور ماه نیز بالغ بر 150 میلیون لیتر از چرخه قاچاق خارج شده و صرفه جویی اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر در 45 روز گذشته جلوی قاچاق بالغ بر 100 میلیون لیتر بنزین از طریق اجرای همین شیوه غیر قیمتی گرفته شده است.

انتهای پیام/


آیا این خبر مفید بود؟

0

0


نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف






پست های مرتبط