محاسبه هزینه قالب‌بندی بتن

قالب بتن سیویل سان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان اتصالات و ملزومات قالب بندی، داربست فلزی، جک سقفی، سولجر و انواع قالب بتن در کشور فعالیت دارد.



به گزارش مجله خبری، هزینه قالب‌بندی یکی از فاکتورهای مهم در محاسبه هزینه پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود. جهت افزایش استحکام بتن، شکل‌گیری مناسب و موارد دیگر، قالب بندی قبل از انجام بتن‌ریزی انجام می‌شود. قالب بندی انواع مختلفی دارد که با توجه به متراژ، نوع سازه و غیره متفاوت خواهد بود. به علاوه هر نوع قالب بندی دارای مزایا و قیمت‌های مختلفی است. هزینه قالب بندی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به چگونگی محاسبه هزینه قالب بندی اشاره می‌کنیم.

محاسبه هزینه قالب بندی

برآورد هزینه قالب بندی بتن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که می‌توان به نوع قالب بندی، روش اجرای قالب بندی، طراحی سازه، متراژ پروژه، قالب بتن ، نوع و مقدار مصالح مورد نیاز و قیمت آن‌ها اشاره کرد. همچنین هزینه قالب‌ بندی دیوار با هزینه قالب بندی ستون متفاوت است. قالب بندی بخش مهمی از پروژه‌های ساختمانی را در برمی‌گیرد و بیشترین هزینه‌های ساخت فونداسیون مربوط به قالب بندی است. همان‌طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم یکی از عوامل مؤثر در محاسبه هزینه، نوع قالب بندی است. انواع قالب بندی بر اساس موادی که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • قالب ‌بندی چوبی

یکی از انواع قالب بندی، قالب بندی چوبی است که از چوب در ساخت آن استفاده می‌شود. ساخت قالب بندی چوبی بسیار وقت‌گیر است و به همین دلیل در پروژه‌های کوچک از این نوع قالب بندی استفاده می‌شود. یکی از معایب قالب بندی چوبی این است که نسبت به قالب بندی فلزی، عمر کمی دارد. البته به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، قیمت مناسب نسبت به انواع دیگر قالب بندی و دردسترس‌ بودن، در برخی از مواقع از این نوع قالب بندی استفاده می‌شود. استفاده از قالب بندی چوبی منجر به کاهش هزینه می‌شود.

  • قالب بندی فلزی

یکی از متریالی که در ساخت قالب بندی استفاده می‌شود، فلز است. در قالب بندی فلزی به دلیل اینکه از فولاد نورد گرم و سرد خم شده استفاده می‌شود، از مقاومت بالایی برخوردار است و به همین دلیل بیشتر برای پروژه‌های سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از قالب بندی فلزی صرفه اقتصادی دارد؛ یعنی می‌توان از آن در چندین پروژه استفاده کرد. البته ازآنجاکه قیمت فلز در بازار بالاست، استفاده از آن در قالب بندی موجب افزایش هزینه قالب بندی می شود. البته باید گفت وزن قالب فلزی بتن نسبت به سایر ابزار های قالب بندی بیشتر است. پس اگر به دنبال کاهش هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی هستید، بهتر است قالب بندی دیگری را به کار ببرید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بهترین نوع قالب بندی را برای پروژه خود انتخاب کنید، با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کرده تا بتوانید علاوه بر تهیه بهترین قالب بندی در هزینه‌های ساخت‌وساز هم صرفه‌جویی کنید.

  • قالب بندی آجری

یکی از انواع قالب بندی که در هزینه قالب بندی تأثیرگذار است، قالب بندی آجری است. این نوع قالب بندی به دلیل قیمت مناسب، دردسترس‌ بودن و مقاومت بسیار بالا در اکثر پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته قالب بندی آجری برخلاف قالب بندی فلزی، یکبار مصرف است؛ ولی به دلیل قیمت ارزان یکی از رایج‌ترین قالب بندی‌ها برای ساخت فندانسیون محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از آجر در ساخت قالب بندی، هزینه‌های جانبی دیگر از جمله هزینه خرید مصالح، استفاده از نایلون برای ساخت عایق ضد آب و غیره را به همراه دارد و تمام این موارد بر هزینه تأثیر می‌گذارند.

  • قاب بندی پلاستیکی

یکی دیگر از متریالی که در ساخت قاب بندی استفاده می‌شود، پلاستیک سخت و الیاف است. برای ساخت قالب‌بندی پلاستیکی از فایبرگلاس و مواد پلیمری و از الیاف شیشه برای مقاومت آن استفاده می‌شود. با اینکه قالب بندی پلاستیکی از مزایای زیادی برخوردار است، ولی به دلیل قیمت بالا در خارج کشور بیشتر کارایی دارد. معمولاً در ایران از قالب بندی پلاستیکی استفاده نمی‌شود.

دیگر عوامل مؤثر در محاسبه هزینه قالب بندی

علاوه بر نوع قالب بندی، فاکتورهای متعددی بر محاسبه هزینه قالب بندی بتن و در نتیجه هزینه آرماتوربندی تأثیرگذار هستند که می‌توان به کاربری سازه، نقشه سازه، تعداد طبقات، موقعیت جغرافیایی منطقه، اتصالات قالب بندی و موارد دیگر اشاره کرد. هرچقدر تعداد طبقات بیشتر باشد، فشاری که روی فندانسیون وارد می‌شود، افزایش می‌یابد و به همین دلیل به قالب بتن محکم‌تری نیاز است. در اصل هرچقدر تعداد طبقات بیشتر باشد، هزینه افزایش می‌یابد. حتماً این سؤال برایتان پیش آمده که موقعیت جغرافیایی منطقه چه تأثیری بر هزینه دارد؟ قبل از شروع پروژه‌های ساخت‌وساز، خاک و زمین مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

در واقع نوع خاک، تأثیر بسیاری در نقشه ساختمان و همچنین نوع قالب بندی دارد‌. مثلا در برخی از مناطق به خاطر نوع خاک، نیاز به گودبرداری‌های عمیقی است که در این صورت در محاسبه هزینه قالب بندی بتن تأثیرگذار خواهد بود. یکی از فاکتورهای مهم در برآورد هزینه، قیمت متریال مورد استفاده در ساخت قالب بندی و اجرای مراحل قالب بندی است. توجه داشته باشید قیمت مصالح ثابت نیست و تحت تأثیر شرایط اقتصادی جامعه و تحریم‌ها متغیر است. مثلاً اگر قالب بندی مورد استفاده در اجرای فونداسیون، از جنس فلز باشد، به دلیل نوسان قیمت بازار، قیمت فلز در روزهای مختلف متفاوت خواهد بود. به‌علاوه در برخی از پروژه‌های ساختمانی برای افزایش مقاومت قالب‌ها در برابر فشارهای بتن، از متریال‌های خاص مانند پشت‌بندها، درزبندی و غیره استفاده می‌شود.

اتصالات قالب بندی

اجرای قالب بندی در پروژه‌های ساختمانی نیاز به ابزارهای مهمی ازجمله اتصالات قالب بندی دارند. در ادامه شما را با انواع اتصالات قالب بندی آشنا می‌کنیم.

  • گیره: یکی از اتصالات قالب بندی است که با ورق فولادی تولید می‌شود. از گیره متوسط برای اتصال پشت‌بند افقی یا لوله و از گیره بلند برای اتصال پشت‌بند افقی یا عمودی و قوطی به بتن استفاده می‌گردد.
  • بولت: یکی از پرکاربردترین اتصالات قالب بندی به شمار می‌رود که در هزینه قالب بندی بتن تأثیرگذار است.
  • پین و گوه: یکی از اتصالات اصلی قالب‌بندی پین و گوه است که از بهترین ورق فولادی تولید می‌شوند.
  • مهره بولت: یکی دیگر از اتصالات قالب بتن است که به دلیل فشاری که بتن‌ریزی روی قالب بندی اعمال می‌کند، کیفیت مهره بولت بسیار اهمیت دارد.
  • جک شاقول کننده
  • جک سقفی
  • براکت
  • واشرکاس
  • لوله داربستی
  • نبشی پانچ شده
  • پیچ تنظیم
  • بولت عصایی
  • گیره

و موارد دیگر که همگی در محاسبه هزینه قالب بندی تأثیرگذار هستند. از آنجاکه تمام اتصالات قالب بتن در کیفیت قالب بندی مؤثر هستند، در زمان خرید به کیفیت این قطعات توجه کنید.

سخن پایانی

به طور کلی برآورد هزینه قالب بندی بتن با توجه به وزن قالب و متراژ سازه تعیین می‌شود. جالب است بدانید هرچقدر متراژ سازه بیشتر باشد، هزینه آرماتوربند در هر متر کاهش می‌یابد. همچنین ازآنجاکه قبل از بتن‌ریزی، قالب بندی انجام می‌شود، باید هزینه قالب بندی از همان ابتدا تعیین و ده درصد آن به پیمانکار پرداخت گردد. برای داشتن یک فونداسیون محکم، استفاده از قالب مقاوم بسیار مهم است. جهت خرید انواع قالب و ابزارهای لازم حتماً به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید. ازآنجاکه کیفیت‌های مختلفی از ابزار و تجهیزات بتنی در بازار وجود دارند، حتماً جهت خرید باکیفیت‌ترین متریال به مراکز معتبر مراجعه کرده تا از گارانتی و کیفیت قالب بتن و اتصالات مطمئن باشید.

قالب بتن سیویل سان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان اتصالات و ملزومات قالب بندی، داربست فلزی، جک سقفی، سولجر و انواع قالب بتن در کشور فعالیت دارد. جهت استعلام قیمت به‌روز و مشاوره از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان با توجه‌ به بودجه و نیازتان بهترین نمونه را به شما پیشنهاد کنند.

انتهای پیام/


پست های مرتبط