دلبستگان به غرب می‌خواهند سفر رئیسی به روسیه را به حاشیه بکشانند/ تحکیم روابط ایران و روسیه به نفع کشورهای منطقه و به ضرر آمریکایی‌ها است

فدا حسین مالکی گفت: باید روابط خود را با قدرتهای منطقه خصوصا قدرتهای تجاری و اقتصادی ارتقاء دهیم. غربی ها و برخی از عوامل وابسته به غرب که در داخل کشور هستند، تلاش دارند تا سفر به روسیه را به حاشیه ببرند در حالیکه این سفر اثرات مثبتی داشته است.



«فدا حسین مالکی» نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی مجله خبری در رابطه با دیدار آیت الله رئیسی با رئیس جمهور روسیه و اهمیت سفر روسیه برای کشورمان گفت: سفر آقای رئیسی و ملاقات ایشان با آقای پوتین، بازتاب‌های مختلف بین‌المللی را به همراه داشته است، در این دیدار علاوه بر مسائل دو جانبه‌ای که در سه حوزه اقتصادی ، سیاسی و امنیتی صورت گرفته و در جهت تحکیم روابط دوکشور تاثیر بسزایی داشته، حتی می‌توانیم بگوییم که تغییرات و معادلات منطقه‌ای را هم به نفع کشورهای منطقه و به ضرر آمریکایی‌ها وغربی‌ها رقم خواهد زد.

وی در ادامه در خصوص سند بیست ساله ایران و روسیه گفت: ایران قراردادها و تفاهمات مختلفی را با کشورهای هم پیمان و کشورهای راهبردی دارد که این مجله خبریمه‌های راهبردی در حوزه‌های کارشناسی بین دو کشور و مسئولان دو کشور انجام می‌شود و قطعا به کمیسیون امنیت ملی هم ارائه خواهند شد. در این سفر آقای رییسی به روسیه، در مورد این سند اشاره شد اما چیزی از سوی ایران ارایه نشد.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به اظهارات پوتین مبنی بر آنکه ایران عضو ناظر شانگهای است اظهار کرد: تا چندی قبل ایران و افغانستان عضو ناظر شانگهای بودند اما اخیرا ایران عضو دائم سازمان اقتصادی شانگهای شده است. قطعا این سازمان از موقعیت بسیار بالایی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از همین منظر روابط اقتصادی خود را با کشورهای منطقه و عضو این سازمان تحکم بخشد که این خود می‌تواند، بهترین محک برای دور زدن تحریم‌ها باشد.

مالکی با اشاره به تلاش برخی برای به حاشیه کشاندن سفر رییس جمهور اظهار کرد: قطعا کشورهای اروپایی و آمریکایی از این سفر ناراحت هستند ما هم به دنبال همین هستیم، اما برخی در داخل هم در راستای چین هراسی و روسیه هراسی به این مسایل دامن می‌زنند. جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین ارتباط استراتژیکی دارد و این ارتباط را تحکیم می‌کند، این حق کشورهای منطقه وهمسایه است. باید روابط خودمان را با قدرت‌های منطقه خصوصا قدرت‌های تجاری و اقتصادی منطقه ارتقا دهیم. غربی‌ها و برخی از عوامل وابسته و دل بسته به غرب که در داخل کشور هستند، تلاش دارند تا این سفر مهم را به حاشیه ببرند در حالیکه این سفر اثرات مثبتی داشته است.

وی در خصوص عدم استقبال پوتین در فرودگاه از رئیس جمهور گفت: به عنوان یک دیپلمات نه عضو کمیسیون امنیت، باید عرض کنم که هر کشور دارای مقررات خاص خود است و پروتکل‌های خاص خود را هم دارد. زمانی که پوتین به ایران آمد یکی از وزرای کابینه به استقبال او رفت. اینها مسائل مهمی نیست. اگر هم در سفر پوتین به ایران در زمان دولت اصلاحات آقای پوتین مستقیما به دیدار رهبری رفت، با توجه به جایگاه ممتازی که رهبر انقلاب داشته، این اتفاق افتاده است. پوتین کمتر با روسای جمهور یک ملاقات طولانی داشته است در حالیکه با آقای رئیسی با توجه به اهمیت موضوعات یک ملاقات طولانی داشتند و در همان ابتدا هم ارادت خود را به رهبر انقلاب اعلام کرد.

انتهای پیام/


پست های مرتبط