معرفی مرحوم بهزادی پیشکسوت فوتبال پرسپولیس در «اتاقی در حومه خاطرات»

مجله خبریمه «اتاقی در حومه خاطرات» رادیو ورزش این هفته مرحوم همایون بهزادی پیشکسوت مطرح فوتبال کشورمان را معرفی می‌کند.



به گزارش گروه فرهنگ و هنر مجله خبری؛ مجله خبریمه «اتاقی در حومه خاطرات» به موضوع زندگینامه ورزشکاران و پیشکسوتان از زبان خودشان می‌پردازد.

همایون بهزادی پیشکسوت فوتبال و بازیکن سابق شاهین و پرسپولیس متولد ۱۳۲۰ در خرم آباد معروف به سر طلایی که در سال ۹۴ درگذشت.

فوتبال را از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی با شاهین شروع کرد و سپس به تیم‌هایی چون پیکان تهران، پرسپولیس تهران و تیم ملی پیوست.

او پیشتر در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد و بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در باشگاه فوتبال شاهین گذراند.

همایون بهزادی در تیم‌های پایه شاهین رشد کرد و از همان‌جا بود که به تیم اصلی باشگاه راه یافت. در نهایت و پس از ۱۳ سال، بعد از آن که در ۱۸ تیر ماه ۱۳۴۶ شاهین به دلایل سیاسی منحل شد، همایون به تیم پیکان پیوست. جایی که آمار خیره کننده ۲۵ گل در ۱۹ بازی را به ثبت رساند و پس از آن در بهار سال ۱۳۴۷ به پرسپولیس منتقل شد.

درست پس از انتقال به پرسپولیس بود که گریبان‌گیر مصدومیت شدیدی شد و از جام ملت‌های سال ۱۳۴۷ آسیا جا ماند. وی پس از دو سال وقفه دوباره به پرسپولیس بازگشت و همراه این تیم، قهرمان اولین و سومین دوره جام تخت جمشید در سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۴ شد.

مرحوم بهزادی در دوران حرفه ای‌اش به عنوان بازیکن، چه در پرسپولیس و چه در تیم ملی فوتبال ایران، یکی از بهترین مهاجمان وقت ایران و آسیا بود. از آن جایی که در قدرت سرزنی نظیر و مانند نداشت و همین‌طور به خاطر پرش‌های بلندش، به همایون سرطلایی معروف شده بود.

وی در سال ۱۳۳۸، در حالی که تنها ۱۸ سال داشت به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت شد و اولین بازی ملی خود را در جام ملت‌های آسیا انجام داد. اما با وقفه‌ای سه ساله در سال ۱۳۴۱ به اردوی تیم ملی دعوت شد.

از افتخارات او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آقای گل مسابقات مقدماتی المپیک توکیو، عضو تیم منتخب آسیا ، آقای گل جام ملتهای آسیا ، عضو تیم منتخب آسیا ، محبوبترین فوتبالیست ایران در سال ۱۳۵۰، نخستین آقای گل فوتبال ملی ایران و ...

در این مجله خبریمه که در سال ۱۳۸۸ با گویندگی مرحوم مهرداد محمدی ضبط شده است، می‌توانید شنونده خاطرات این ورزشکار باشید.

«اتاقی در حومه خاطرات» جمعه ۱ بهمن ماه از ساعت ۱۴ به مدت ۵۵ دقیقه از رادیو ورزش موج اف ام ردیف ۹۲ مگاهرتز روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام//


پست های مرتبط