اگر رییس بانک مرکزی به دلسوزی مراجع توجه نکند اهانت به مراجع کرده است

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، اگر رییس بانک مرکزی به دلسوزی مراجع توجه نکند اهانت به مراجع کرده است.



به گزارش خبرگزاری مجله خبری از اردبیل ، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اردبیل با اشاره به دیدار اخیر رئیس بانک مرکزی با مراجع عظام تقلید اظهار کرد: این هفته رئیس بانک مرکزی در قم خدمت مراجع معظم رسید و از آنها دستورالعمل خواست. رئیس بانک مرکزی حالا که به محضر مراجع رسیده باید به دلسوزی و صلاحدید فقهی آنها توجه کند.

وی افزود: تقریباً تمام مراجع تاکید کردند که ربا باید از بانک‌ها ریشه‌کن شود و اخذ سود ۲۰ درصدی برای ارائه تسهیلات در شأن جمهوری اسلامی نیست. مراجع به‌عنوان عالی‌ترین مقام تشخیص خلاف شرع با صراحت اخذ سودهای فعلی را ربا نامیدند و با این سخن تکلیف سختی را برای دولت ایجاد کردند.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: این کار باید توسط مجلس مخصوصاً کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری می‌شد و نباید کار به اینجا می‌رسید که مراجع اعتراض کنند. خسارت تأخیر تادیه که تصاعدی بالا می‌رود و حتی برای تاخیر خسارت هم خسارت می‌زنند،به زندگی بسیاری از هموطنان و مخصوصاً سرمایه‌گذاران عطمه زده است. مکانیزم بازگشت وجه پرداختی منحصر در اخذ خسارت‌های سنگین تاخیر تادیه نیست همچنان که ادعای بالا بودن هزینه نگه داری پول مجوز ربا خواری نیست.

وی تصریح کرد: ما قبل از اینکه به بانک مرکزی یا دولت در اصلاح نظام بانک‌داری امید داشته باشیم از قوه قضاییه مطالبه جدی داریم. از این قوه می‌خواهیم به دستور آقای رییسی در دوران ریاستش به این قوه و به دستور دادستان کل کشور که هر دو تصریح کردند بانک‌ها نمی‌توانند به بهانه گرفتن سود بالاتر اموال وام گیرندگان را ضبط کنند عمل نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، مصادره و ضبط کارخانه‌ای که پا برجاست را یک فاجعه بزرگ اقتصادی دانست و بیان کرد: نکته دوم که مراجع به آن تاکید داشتند؛ استقلال بانک مرکزی است. دولت برای تامین کسری بودجه یا تأمین حقوق نباید به روش کنونی تامین شود. این مساله باید توسط مجلس به‌طور جدی پیگیری شود. چاپ پول باید برای همیشه ممنوع شود.

عاملی ادامه داد: دولت قبلی با چاپ مکرر پول جهت تأمین جاری، تورم را بالا برد. اصلاح سیستم بانکی یکی از وعده‌های دولت محترم است و ملت ما و مخصوصاً اهل صنعت و کارآفرینان در انتظار اصلاح هستند. دولت محترم در صدد ایجاد اصلاحات اقتصادی است اصل این کار خیلی خوب است و در دراز مدت دوات مردان به اجرای آن مضطر خواهند شد. اما در همه اقدامات اصلاحی تحمل مردم و تاب آوری طبقه پایین باید لحاظ شود والاّ حرکت اصلاحی عقیم و بلکه منتج به نتیجه عکس خواهد شد.

امام جمعه اردبیل در ادامه با اشاره به بارش اخیر برف عنوان کرد: خداوند از سر فضل، رحمت واسعه خود را بر ما نازل کرد و ما را از بی‌آبی نجات داد. ما از جهت آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعت مشکل داریم ولی این بارش عظیم بالنسبه برای تامین نیازهای آبی خیلی مفید است. ما هزاران شکر قولاً و عملاً به درگاه خداوندی داریم. در این چند روز همشهری‌ها در اردبیل و در شهرهای اطراف و روستاهای منطقه با مشکلات زیادی مواجه شدند. مسؤولان تلاش کردند و تمام تجهیزات خود را به میدان آوردند ولی کافی نبود. الان با ۴۰ اکیپ و ۲۰۰ دستگاه در داخل شهر تلاش می‌کنند ولی کافی نیست.

وی افزود: از تمام دوایر دولتی و غیردولتی که در بازگشایی مسیرها و جاده‌ها و رفع انسدادها کمک کردند قلباً تشکر می‌کنم مخصوصا از سپاه معظم، بسیج، تشکر می‌کنم که علاوه بر بازگشایی معابر بسته‌های غذایی به بعضی از روستاها رساندند. همچنین از پلیس، راهداری، هلال احمر، از مجموعه شهرداری از اورژانس و امداد و نجات، از تمام شرکت‌های راهسازی که دستگاه خود را به میدان آوردند و مخصوصا از گروه‌های مردمی و بالخصوص از مجموعه آفرود تشکر می‌کنم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در مدیریت این حادثه، چند اشکال بزرگ دیده شد؛ اولاً مسؤولان باید از استان‌های همجوار کمک می‌گرفتند. همچنان که ما به آنها در زلزله و سایر حوادث غیرمترقبه کمک می‌کنیم و دوم اینکه باید عمق مصیبت را سریعا به تهران منعکس می‌کردند. چطور می‌شود وزیر کشور به سیل زدگان فلان استان فوراً سر می‌زند. مصوباتی درست می‌کند و بعضی از مصوبات را به هیأت دولت می‌برد. جبران خسارت‌های مالی را تضمین می‌کند اما به استان ما یک زنگ نمی‌زند تا از عمق مشکلات آگاه شود؟

وی تصریح کرد: آقای وزیر باید بداند یک‌و‌نیم متر برف در خلخال کمتر از فاجعه سیل نیست. ایراد سوم این است که مسؤولان باید از قبل آمادگی داشته و پیش بینی‌های همه چیز را بکنند و تجهیزات ضروری را آماده نگه دارند. اردبیل اردبیل است یعنی هر سال ممکن است چنین اتفاقاتی داشته باشد در گذشته مشابه این حوادث رخ داده آیا آنها مایه عبرت نیست؟

انتهای پیام


پست های مرتبط