بازیگر برای ایفای نقش‌های تاریخی باید توانایی بالایی داشته باشد/ گاهی اوقات زبان و ادبیات آثار تاریخی برای مردم گیرایی لازم را ندارد!

محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما و تلویزیون، معتقد است بازیگران برای ایفای نقش‌های تاریخی باید توانایی بالایی داشته باشند تا بتوانند از پس آن نقش و پیچیدگی‌های کاراکتر تاریخی بر بیایند.



محمود پاک‌نیت، بازیگر سینما و تلویزیون که سابقه کار در آثار تاریخی چون «جشن سربرون»، «ملک سلیمان»، «شب دهم»، «در چشم باد»، «یوسف پیامبر»، «روزی روزگاری» و.... دارد، در پاسخ به این سوال که با توجه به سختی ایفای نقش در آثار تاریخی و بیان لحن و ادبیات متفاوت در ژانر تاریخی آیا همه بازیگران برای ایفای نقش‌های تاریخی و کلاسیک مناسب هستند و می‌توانند از پس آن بر بیایند؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر مجله خبری گفت: باید بگویم بازیگری کاری تخصصی به حساب می‌آید و فقط آن کسی می‌تواند از پس نقش‌ها بر بیاید که درس بازیگری خوانده و مشغول به کار است. درواقع در پاسخ به این سوال که آیا یک بازیگر از عهده نقش تاریخی بر می آید یا خیر به توانایی بازیگر و استعداد او در ایفای آن نقش بر می‌گردد البته برخی از هنرپیشه‌ها مخصوص نقش‌های خاصی هستند که فقط با همان نقش‌ها سر و کار دارند و در یک مقطع زمانی نیز کنار گذاشته می‌شوند یا خود به خود کنار می‌روند اما برخی دیگر از بازیگران با هر نوع نقش و موضوع فعالیت خود را دارند و به ایفای نقش می‌پردازند.

بازیگر «یوسف پیامبر» در این خصوص که چرا برخی بازیگران در نقش‌های تاریخی با همان لحن و ادبیات سریال‌های روز به ایفای نقش می‌پردازند آیا چنین امری موجب نقص می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: چنین امری به کارگردان بر می‌گردد. در واقع برخی از کارگردانان سعی می‌کنند بحث زبان را در آثار ساده‌تر کنند تا مردم عام نیز متوجه سخنان بازیگران شوند چراکه کلمات تاریخی با آن لحن زمان گذشته ممکن است برای مردم گیرایی لازم را نداشته باشد و نتوانند این نوع زبان های تاریخی را هضم کنند و به همین دلیل کارگردان در تب و تاب می افتد تا زبان های تاریخی را به صورت ساده به بازیگران آموزش دهد و یا از خود بازیگران می خواهد تا زبان را به صورت محاوره ای بیان کند تا تماشاگران و شنوندگان بهتر بتوانند آن را درک کند اما گاهی اوقات نیز همه این موارد برعکس عمل می‌کند و کارگردان از بازیگر می خواهد همان گونه کلمات را ادا کند تا ضربه‌ای به اثر وارد نشود.

محمود پاک‌نیت در پایان و در خصوص فعالیت‌های اخیرش بیان کرد: به تازگی در سریال تاریخی «جشن سربرون» که به روایت دوران قبل از مشروطه می‌پردازد بازی کردم که به زودی روی آنتن می‌رود. علاوه بر آن نیز در یک سریال به نام «تب و تاب» به نویسندگی و کارگردانی داریوش مختاری و تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی مشغول فعالیت هستم که در نوروز روی آنتن می‌رود. در این مجموعه تلاش شده موضوعاتی که خانواده با آن درگیر است را در بستر یک ملودرام اجتماعی روایت کند.

انتهای پیام//


پست های مرتبط