کتاب‌های صوتی جایگاه و مخاطبان خود را دارند/ گاهی خودسانسوری نویسندگان، مخاطبان را از کتاب دور می‌کند!

به‌طور طبیعی میزان مطالعه در بین مردم کشور ما از درصد بسیار پائینی برخوردار بوده و یکی از دغدغه‌های مسئولین فرهنگی کشور همیشه این است که سرانه مطالعه تا حد استاندارد فاصله زیادی دارد اما نکته دیگر این است که با روی کار آمدن پدیده‌هایی چون کتب صوتی و پادکست‌ها همان عدد و رقم پائین هم این روزها بر میزان مطالعه مردم ایران تاثیر منفی گذاشته است. در گفت‌وگو با ناشران و دست اندرکاران حوزه کتاب این آسیب جدی را بررسی می‌کنیم.



امیر سمامی، مدیر انتشارات هنر پارینه، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر مجله خبری به بررسی عوامل کاهش و پائین بودن سرانه مطالعه کشور و اضافه شدن پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی پرداخت و در پاسخ به این سوال که چرا امروزه مردم علاقه زیادی به کتاب خواندن ندارند و آیا مواردی چون نوع نگارش، طراحی، گویش یا نبود جذابیت‌های بصری در کتاب دخیل است یا دلایل دیگری دارد؟ گفت: موارد نام برده شده بی‌تاثیر نیست و با روی کار آمدن ویروس کرونا تاثیر پذیری این مسائل بیشتر شده اما می‌توان گفت یکی از عوامل اصلی گرانی کاغذ است که روی قیمت کتاب نیز تاثیر گذاشته و از آن مهم‌تر تربیت نکردن کودک و نوجوان برای استقبال از کتاب و کتاب خوانی است. نکته دیگر به ممیزی کتاب‌ها بر می‌گردد و خودسانسوری نویسنده‌ها در آثارشان باعث می‌شود علاقه مردم به کتابخوانی کم و کمتر شود چراکه باورپذیری در آثار نویسنده با هر خودسانسوری از بین می‌رود.

مدیر انتشارات هنر پارینه در این خصوص که آیا با روی کار آمدن پادکست و کتاب‌های صوتی مردم به کتاب‌های مکتوب کمتر روی می‌آورند یا خیر ؟ تصریح کرد: خیر! در واقع افرادی که از کودکی با کتاب کاغذی انس گرفته‌اند نمی‌توانند با پادکست نیاز ذهنی خود را برآورده کنند اما رفته رفته و کم کم بخش بنیه مجازی و کتاب‌های شنیداری نیز درحال جا باز کردن در میان زندگی مردم هستند اما به طور قطع جای کتاب‌های مکتوب را نمی‌گیرند.

امیر سمامی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا کتاب‌های صوتی برای اینکه مردم کتاب مکتوب نخوانند و بیشتر به سراغ پادکست روند، مضر است یا خیر؟ گفت: خیر! به این دلیل که کتاب‌های صوتی نیز جایگاه خاص خود را دارند و می‌توانند مخاطبان خود را که با شرایط خاص کتاب می‌خوانند، جذب کنند و باید این را اضافه کنم که در صنعت ، هنر و.... هیچ کالا و وسیله خاصی جای وسیله دیگر را نمی‌گیرد و اگر موفق عمل کرده است باید دید چه مسیری را طی کرده تا به این نقطه رسیده است.

انتهای پیام//


پست های مرتبط