استاندارد خدمت داروسازان بزودی ابلاغ می‌شود

محمدحسینی گفت: تدوین استاندارد خدمت برای داروسازان در ایران در مراحل نهایی است و به زودی ابلاغ می‌شود.



نوشین محمدحسینی، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو ، در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری مجله خبری گفت: مرکز ملی ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو ها به طور مداوم گزارش‌هایی را که در خصوص عوارض ناخواسته داروها که ناشی از تداخل داروها، روش استفاده نادرست دارو، تکلیف غیر منطقی دارو، مشکلات اساسی داروست ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه عوارض ناشی از داروها در همه جای دنیا وجود دارد و ما هم در این زمینه بیشتر از جاهای دیگر نیستیم، افزود: جان هر انسانی به اندازه همه بشریت نیاز است.

محمدحسینی ادامه داد: داروها می‌توانند سه مدل تداخل داشته باشند که شامل تداخلات ماژور، متوسط و مینور است. البته گاهی تداخلات پزشکی مد نظر دارو ساز و پزشک است چراکه در کنار هم قرار گرفتن برخی از داروها، اثر دارویی را چند برابر می‌کند و همین امر مد نظر است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تداخلات دارویی در برخی مواقع از عوارض بعضی از داروها جلوگیری می‌کند و داروی تداخل‌دار در چنین مواقعی تجویز می‌شود تا اثر بد دارو گرفته شود.

وی با بیان اینکه یک‌سری از تداخلات ناخواسته اتفاق می‌افتد و فقط هم دارو با دارو نیست، افزود: در برخی از مواقع نسخه پزشک تداخلات دارویی ندارد اما می‌تواند آن داروها با داروهای روتین و روزانه شما تداخلاتی داشته باشد. به طور مثال متخصص قلب و عروق دارویی برای کنترل چربی خون تزریق می‌کند و یک متخصص داخلی نیز برای سرماخوردگی آزیترومایسین تجویز می‌کند در چنین مواقعی ممکن است این دارو ها با یکدیگر تداخل داشته باشد و منجر به از بین رفتن عضلات شود و دیگر نمی‌توان عضله را برگرداند.

محمدحسینی گفت: تداخلات دارویی قابل مدیریت هستند. داروسازها می‌توانند با تنظیم دارویی از تداخلات دارویی جلوگیری کنند. در چنین شرایطی ممکن است داروساز شکل‌های مصرف دارویی را بیان و یا در چنین مواقعی توصیه کند به جای مصرف شربت، از قرص آن استفاده کنید.

وی با بیان اینکه به دلیل تداخلات دارویی آهن و کلیسم به کسی که مشکل کم خونی و پوکی استخوان دارد نمی‌توان گفت کلسیم و آهن مصرف نکن اما می‌توان با مجله خبریمه دقیق و تنظیم ساعت مشخص چنین داروهایی را مصرف کرد، گفت: تغییر لایف استایل، ورزش کردن، میزان مصرف چای، قهوه و... هم می‌تواند تأثیرات دارویی را تغییر دهد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو گفت: به‌طور مثال فردی که انسولین مصرف می‌کند و پایش می‌شکند باید داروهای قند خونش را آبدیت کند چراکه حرکت نکردن او باعث ایجاد تداخل با داروهای مصرفی‌اش می‌شود.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا استاندارد خدمت برای داروسازان وجود دارد و بیماران مزمن را پایش می‌کند، ادامه داد: زیرساخت‌های اولیه این امر در کشور ما هم در حال اجراست. در چنین شرایطی هر بیماری که به داروخانه مراجعه می‌کند حتی برای دریافت داروهای غیر نسخه هم، دریافت دارویی‌اش چک می‌شود که با داروهای روزمره‌اش تداخلی ایجاد نشود.

محمدحسینی گفت: تدوین این استاندارد در ایران در مراحل نهایی است و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از ابلاغ استاندارد هم با دانشی که داروسازان دارند و دانش مردم می‌توان این امر را کنترل کرد، گفت: در چنین شرایطی هر زمان که فردی به پزشک مراجعه می‌کند باید لیست داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشد که براساس آن داروهای جدید تجویز شود. همچنین اگر در زمان تجویز هم به همراه نداشتید در زمان تهیه داروهای جدید لیست داروهای مصرفی بهتر است به پزشک داروخانه ارائه شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در زمان تهیه داروهای مکمل و بدون نسخه هم حتما باید از داروساز مشورت گرفت چراکه افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند مصرف چنین داروهایی می‌تواند برای‌شان خطرساز باشد.

انتهای پیام/


پست های مرتبط