حضور چهره‌های سرشناس موسیقی به جشنواره رونق می‌بخشد/ جشنواره به جامعه موسیقی چندین نیروی موفق جوان معرفی کند!

جشنواره موسیقی فجر یکی از مهم ترین جشنواره های موسیقی ایران است که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی هر سال معمولاً در میانه بهمن ماه در تهران برگزار می شود و تا کنون 37 دوره جشنواره موسیقی فجر در کشور برپا بوده است. به همین بهانه مجله خبری با کارشناسان، پژوهشگران و فعالان موسیقی در خصوص آسیب شناسی جشنواره گفت و گو کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.



محمدرضا چراغعلی موسیقی‌دان، آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی سینما و تلویزیون و بخش مهمی از آثار موسیقی پاپ کلاسیک بعد از انقلاب است.

از مهم‌ترین آثار چراغعلی می‌توان به آلبوم «صیاد» با اجرای علیرضا افتخاری ،آلبوم «حامی» با اجرای حمید حامی به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده، آلبوم «عشق است» با اشعار استاد محمد علی بهمنی و همراهی پرویز پرستویی با اجرای زنده یاد ناصر عبدالهی به عنوان تنظیم کننده و موسیقی خاطره‌انگیز متن فیلم «پر پرواز» و قطعه‌ای ماندگار با همین نام با اجرای شادمهر عقیلی اشاره کرد.

محمدرضا چراغعلی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به 37 سال برگزاری جشنواره موسیقی فجر اعتبار 37 را ساله را دارد یا خیر به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری مجله خبری گفت: مقوله موسیقی جزو خط قرمز ها محسوب می شود و به طور معمول به این حرفه بها و اهمیت داده نمی شود. من معتقد هستم که تنها جشنواره بین المللی و رسمی که از آن برخوردار هستیم، جشنواره موسیقی فجر است و اگر این جشنواره را هم از دست دهیم دیگر به هیچ عنوان هیچ جشنواره ای جای آن را نخواهد گرفت. البته شاید اعتباری که باید یک جشنواره بین المللی 37 ساله داشته باشد را ندارد اما ما و تمامی هنرمندان حوزه موسیقی مجبور هستیم تا این جشنواره را حفظ کنیم و به سال های آینده امیدوار باشیم.

او در خصوص این که جشنواره موسیقی چقدر در آینده حرفه ای شرکت کنندگان نقش دارد بیان کرد: جشنواره ها در تمام دنیا به جز برای مهمانانی که برای اجرا دعوت می شوند می توانند سکوی پرتاب گروه های جوان و نوجوان باشند اما تنها با حمایت این امر امکان پذیر خواهد بود. من حدود 7 دوره داور جشنواره بوده ام و متاسفانه سیاست گذاری های جشنواره با ما نیست و از طرفی نیز معلوم نمی شود که گروه های برگزیده چه سرنوشتی از این پس خواهند داشت آیا رها می شوند یا مورد حمایت واقع می شوند و تا جایی که ما اطلاع داریم مارکت موسیقی از خروجی های جشنواره افراد موفقی را به خود معرفی نکرده است که این مسئله یکی دیگر از معایب آن است.

چراغعلی در این باره که حضور چهره های سرشناس موسیقی در جشنواره تا چه اندازه موثر است خاطرنشان کرد: طبیعتا باعث رونق جشنواره می شود و از طرفی مردم را نیز به خود جذب خواهد کرد و همین اتفاقات برای جوانانی که قصد شرکت در جشنواره را دارند نوعی دلگرمی به حساب می آید اما تمام این مسائل بستگی به چشم انداز و اهدافی دارد که در اساسنامه جشنواره دیده می شود. معمولا برای تفکر و استعداد های جدید به دلیل اینکه شناخته شده نیستند مخاطبان کمتری حضور پیدا می کنند اما باز هم در آخر به اساسنامه اولیه جشنواره ربط دارد.

این موسیقی دان و آهنگساز در ادامه و در پاسخ به این سوال که در طول 37 سال برگزاری جشنواره موسیقی فجر کدام یک از دوره ها توانسته ارزش های یک جشنواره موسیقی استاندارد را داشته باشد اظهار کرد: باید به طور صریح بگویم که موسیقی ما از هیچ منظری در شرایط مساعد و استاندارد قرار ندارد.

محمدرضا چراغعلی در پایان پیشنهادی برای پیشرفت موسیقی داد و درخواست و توقع خود را از جشنواره موسیقی فجر بیان کرد و گفت: پیشنهاد من این است که آموزش های موسیقی باید در مدارس در کنار دروس دیگر از پایه و ابتدا شروع شود و توقع دارم که در زمان خروجی، جشنواره حداقل 4 الی 5 پتانسیل موفق جوان به جامعه موسیقی معرفی کند.

انتهای پیام//


پست های مرتبط