اجرای صحیح عدالت امنیت روانی، رفاه و آسایش عمومی را در جامعه افزایش می‌دهد

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در خط مقدم اجرای عدالت اجتماعی قرار دارند و باید تمام تلاش خود را در این مسیر به‌ کار گیرند.



به گزارش مجله خبری از ارا‌ک ، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در کلاس درس اخلاق مدیران استان مرکزی، افزود: اجرای صحیح عدالت امنیت روانی، رفاه و آسایش عمومی را در جامعه افزایش می‌دهد و در نتیجه سرمایه‌های اجتماعی نیز به خوبی تقویت می‌شوند.

وی، امام علی (ع) را بعد پیامبر گرامی اسلام شاخص اصلی عدالت در جامعه اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: حقوق و قوانین عادلانه، اعتقاد به معنویت، وجود حکومت به‌ عنوان ناظر از موضوعات جدی برقراری عدالت اجتماعی است که امام علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه فراوان به آن اشاره کرده که باید همواره سرلوحه امور مدیران و اقشار مختلف جامعه قرار داشته باشد.

امام جمعه اراک اظهار داشت: مجله خبریمه‌ریزی برای عرضه و تقاضا، قیمت‌گذاری عادلانه، جلوگیری از احتکار، مقابله با مفسدان اقتصادی و نظارت گسترده بر توزیع کالای اساسی از دیگر مصادیق اجرای عدالت اجتماعی است که باید مورد توجه مسئولان امر به خصوص در شرایط کنونی و بازار شب عید قرار داشته باشد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در توضیح عدل تشریعی و تکوینی بیان کرد: در عدل تشریعی تکلیف الهی و دستورهای آسمانی که به وسیله پیامبران بر مردم فرو فرستاده است بر اساس عدل و داد استوار است، و خداوند در تکالیف و دستورات خود قدرت و توانائی و اندازه امکانات بندگان را در نظر می‌گیرد و بر همان اساس وظایفی برای آنان تعیین می‌کند و در روز رستاخیز بر اساس عدل و داد میان افراد داوری می‌کند، و هیچ‌گاه به افراد نیکوکار و بدکار به یک چشم نگاه نمی‌کند، و اگر در زمینه‌های مساعد گنهکاری را عفو کند هیچ‌گاه به افراد مؤمن و صالح کیفر بد نمی دهد.

وی اضافه کرد: معنی عدل در آفرینش این است که در جهان آفرینش تعادل حکومت می‌کند و سراپای جهان موزون و متعادل بوده و در ترکیب اجزای آن، تناسب و تعادل وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: موضوع عدالت و حاکمیت آن در ایران یک اصل روشن و اساسی است و مسئولان وظیفه دارند بر اساس آن فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در جامعه پیش ببرند تا عدالت اجتماعی فراگیر شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ منطقه حاشیه نشین در نقاط مختلف کشور شناسایی شده که می‌طلبد دولت سیزدهم با همکاری دیگر قوا با تامین زیرساخت‌ها و امکانات لازم این مناطق را از حالت حاشیه نشینی خارج کند.

وی نسبت به عدالت در نظام توزیع و پرداختی نیز تاکید کرد و گفت: ساز و کارهای اسلامی باید به خوبی در نظام پرداختی کشور رعایت شود.

امام جمعه اراک در خصوص واگذاری‌های صنایع دولتی به بخش خصوصی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی، بیان کرد: عدالت یکی از اصولی بود که باید در این اقدام رعایت می‌شد اما این مهم در واگذاری ۱۸ واحد صنعتی استان مرکزی رعایت نشد و تنها برخی افراد صاحب سرمایه شدند و شمار زیادی از این واحدها امروز با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی همچنین در این نشست از حضور مردم استان مرکزی در جشن‌های دهه فجر و به خصوص راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن تقدیر کرد و گفت: ملت ایران یکبار دیگر پشتیبانی خود از نظام اسلامی را اعلام و دشمنان را ناامید کردند.




پست های مرتبط