رشد ۷ درصدی اهدا خون در کشور/ بانوان گلستانی بیشتر از میانگین کشوری خون اهدا کردند

روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفت: طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۷ درصدی تامین ذخایر خونی بوده ایم که گلستان در این زمینه همپای متوسط کشوری است.



به گزارش خبرگزاری مجله خبری از گرگان؛ عباس صداقت در آیین تودیع و معارفه مدیر کل انتقال خون گلستان اظهار کرد: برای هر واحد کیسه خون اهدایی ۱۷۰۰ فرایند انجام می شود که منطبق بر دستورالعمل های سازمانی است و تخطی از هر کدام میتواند سلامت خون را به خطر بیندازد.

وی افزود: در اپیدمی کرونا دوران سختی داشتیم اما تمام تلاش خود را بکار گرفتیم که حتی یک بیمار رنج کمبود خون و فرآورده های خونی را احساس نکند.

صداقت ادامه داد: گلستان جزو برترین استان های کشور در زمینه اهدا خون بانوان است.

گلستان در افزایش آمار اهدا خون همپای متوسط کشوری است

روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: بانوان به واسطه اینکه کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قابل انتقال از راه خون هستند در آمار اهدا خون بسیار تاثیر گذار می باشند.

وی بیان داشت: متوسط اهدا خون بانوان در کشور ۵/۵ درصد است اما این میانگین در گلستان حدود ۷ درصد است.

وی تصریح کرد: طی دو سالی که با بیماری کرونا مواجه هستیم گزارش های زیادی داشته ایم که برخی از کشور های پیشرفته برای تامین ذخایر خونی برخی معافیت ها را کاهش دادند تا بتوانند ذخایر خونی را تامین کنند و حتی گاها به اهدا کنندگان خون هزینه پرداخت میکردند.

صداقت اظهار کرد: در ایران از دو بخش توانستیم این کمبود را جبران کنیم که در درجه اول میتوانیم به شبکه ملی خون رسانی در کشور اشاره کنیم که در این ناوگان تلاش میشد هر استانی که با کمبود ذخایر خونی مواجه بود از ذخایر دیگر استان ها استفاده میشد.

وی تصریح کرد: علم ما در خصوص بیماری کرونا به روز بود و هیچ گونه تغییری در استاندارد های ملی کشور در بخش اهدا خون انجام نشد.

صداقت اذعان کرد: از دیگر عوامل استقبال مردم این بود که پایگاه های اهدا خون از نظر پروتکل های بهداشتی کاملا مجهز شد و مهمتر از همه سرمایه های اجتماعی بودند که به فراخوان های سازمان انتقال خون پاسخ مثبت دادند.

وی افزود: طی ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۷ درصدی تامین ذخایر خونی بوده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با بالاترین استانداردهای جهانی همچنان خون و فرآورده های خونی را تامین میکنیم.

صداقت گفت: در فصل آخر سال به دلایل مختلف تقاضا افزایش پیدا می کند و تامین ذخایر نیز با مشکل مواجه می شود.

وی با بیان اینکه برخی استان ها نیاز به توجه بیشتر در موضوع تامین ذخایر خونی دارند بیان داشت: استان گلستان همپای متوسط کشوری در تامین ذخایر خون و فرآورده های خونی ۷ درصد رشد داشته باشد و در اهدا مستمر از متوسط کشوری بالاتر است.

در گلستان ۶۶ درصد ذخایر خونی توسط اهدا کنندگان مستمر اهدا شده است

صداقت افزود: در گلستان ۶۶ درصد ذخایر خونی توسط اهدا کنندگان مستمر اهدا شده است اما این متوسط در کشور ۵۵ درصد است.

وی در پایان گفت: تزریق واکسن هیچ مانعی برای اهدا خون ایجاد نمی کند اما در زمان تزریق اسپوتنیک و آسترازنکا پس از دو هفته و در صورت تزریق سایر واکسن ها پس از رفع علائم بالینی ناشی از تزریق فرد میتواند خون اهدا کند و افراد مبتلا به کرونا و سویه های مختلف آن پس از رفع علائم میتواند جهت اهدا خون مراجعه کنند.

انتهای پیام


پست های مرتبط