حکم هاب برق منطقه در جیب ایران/ بزودی کریدور برق می‌شویم

اتصال شبکه برق جمهوری اسلامی ایران و قطر در راستای حرکت کشور به سوی تبدیل شدن به قطب برق منطقه، می‌تواند یکی از مهمترین دستورکار‌های آیت الله رئیسی در سفر به دوحه بود.



به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری؛ اخبار خوش حوزه انرژی در چند روز اخیر همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت عالی رتبه همراه به کشور قطر بیشتر از گذشته نتایج تغییر ریل گذاری دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی با اولویت دهی به توسعه روابط با همسایگان را بر همگان آشکار کرد.

بر این مبنا انتشار دو خبر مهم پیرامون صنعت برق، چشم انداز بسیار روشنی برای تحقق یکی از اهداف قدیمی کشور در حوزه انرژی را محقق کرد.

در حقیقت خبر اتصال شبکه برق ایران و قطر با استفاد از خط انتقال دریایی می تواند گام ابتدایی برای بازگشت به مسیر تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه به حساب بیاید. مسئله ای که در سال های گذشته به دلیل بی توجهی متولیان این موضوع از دستور کار کشور خارج شده و زمینه ایجاد موضع پایین دیپلماسی انرژی را مهیا کرده بود.

علاوه بر خبر امضای سند همکاری اتصال دریایی شبکه برق ایران و قطر، یک خبر خوش دیگر از آخرین ساعات حضور هیئت ایران در همسایه جنوبی منتشر شد. این خبر بسیار مثبت در حاشیه اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز اتفاق افتاد و وزاری انرژی روسیه، آذربایجان به همراه وزیر نیروی ایران در دوحه دیدار کردند.

از جمله مباحث اصلی در این دیدار بحث و بررسی در خصوص پروژه سنکرون سازی و اتصال شبکه برق سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه بود که در این زمینه هر سه وزیر بر لزوم عملیاتی کردن پروژه مذکور، اتمام فاز مطالعاتی آن در اولین فرصت ممکن و متعاقبا عملیاتی کردن پروژه تاکید کردند.

جزئیاتی از پروژه کریدور برقی ایران، روسیه و آذربایجان «AIR»

به استناد مستندات موجود، اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان تحت عنوان پروژه کریدور انرژی شمال ایران از مسیری تحت عنوان خط اتصال برق «AIR» در دستور کار سه کشور است. در سال های گذشته با موافقت هر سه همسایه مقرر شده بود، مطالعات فنی این کریدور برقی توسط شرکت مشاور ایرانی انجام شده و هر 3 کشور به طور مساوی هزینه های این پروژه را بر عهده بگیرند. بر این مبنا، برای تدوین طرح توجیه فنی و اقتصادی اتصال شبکه های انرژی برق ایران و روسیه و آذربایجان، شرکت بین المللی مهندسی مهندسین مشاور موننکو ایران مشغول بکار شده شده و در حال حاضر کار ها در زمینه تدوین این سند ادامه دارد.

بر اساس آخرین جزئیات موجود از پروژه اتصال شبکه برق ایران روسیه و آذربایجان، در حال حاضر قراردادهای مرتبط با این پروژه منعقد شده و نیمی از مطالعات مربوط به همراه گزارش های تخصصی برای مراجع متخصص سه کشور ارسال شده است. در این خصوص، اگر این نظرها برای شرکت مشاور ایرانی بازگردد، طبق قرارداد باید تا حدود اردیبهشت ماه سال 1401 این کار انجام و تدارکات برای عملیاتی اجرا آغاز خواهد شد.

با توجه به سفر رئیس آیت الله رئیسی به قطر، اتصال شبکه برق ایران و قطر می‌تواند یکی از مهمترین دستور کار‌ها این سفر تلقی شده و زمینه برداشتن یک گام دیگر در جهت تبدیل شدن ایران به قطب برق منطقه نیز مهیا شود.

انتهای پیام/


پست های مرتبط