همکاری‌های حمل و نقل هوایی، تجاری و دریایی ایران و قطر در آستانه شکوفایی

توافقنامه ایران و قطر در حوزه دریایی، بندری و هوایی در سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به دوحه موفقیت آمیز بوده و می‌توان آنرا در آستانه شکوفایی کامل دانست.



به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت ایران، در نخستین روز سفر خود به دوحه پایتخت قطر با تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و گفت و گو کرد.

پس از این دیدار، وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران با همتایان قطری خود در حضور رئیس جمهوری ایران و امیر قطر اسناد همکاری دو کشور را امضا کردند.

سازمان بنادر و دریانوردی «سیاوش ارجمندزاده»با اشاره به اظهارات وزیر و راه و شهرسازی مبنی بر راه اندازی خط مشترک کشتیرانی بین ایران و قطر بر اساس توافق بین دو کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه از بندر دیر تا بندر "الرویس" قطر حدود ١٠٠ مایل دریایی فاصله است و کمترین مسافت در بین سواحل کشور به شمار می رود، باید تمرکز خود را در حوزه مسافرت‌های دریایی و حتی گردشگری دریایی قرار دهیم.

وی افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتا یخچالی هستند از طریق کامیون‌های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگ‌کرافت جابه‌جا می شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس‌ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مساله از مسئولیت های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

ارجمندزاده با بیان اینکه ۲ سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود.

وی ابراز امیدواری کرد سوخت یارانه‌ای برای کشتی‌های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه اندازی شود.

ارجمندزاده خاطرنشان کرد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال‌ها است که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد تونل زیر زمینی قطر را به کل کشورهای شمالی، اروپا، کشورهای حوزه دریای خزر، شرق و غرب از طریق جاده و ریل وصل می‌کند، گفت: این پروژه یک تحول عظیم برای قطر و نیز جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود تا خلیج فارس به شمال و جنوب متصل شود و ارتباط گسترده‌ای با کشورهای غرب آسیا و حاشیه دریای خزر تا مدیترانه به وجود آید.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفت: قرار است یک کمیسیون همکاری مشترک برای ایجاد روابط دوجانبه بین ایران و قطر تشکیل شود و در مدت کوتاهی امکان استفاده از ظرفیت بسیار گسترده حمل و نقل بین دو کشور را بررسی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق صورت گرفته در خصوص افزایش پروازها و استفاده از امکانات صنعت هوایی و گردشگری ایران برای کمک به قطر در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور افزود: در مورد افزایش پروازها به خصوص در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قرار شد در آینده نزدیک تیمی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای ذیربط چون گذرنامه و مرز هوایی، منطقه آزاد و میراث فرهنگی و گردشگری با مقامات هم پایه از کشور قطر جلساتی را در جزیره کیش برگزار کنیم تا بتوانیم از ظرفیت کیش به عنوان کمک کننده به برگزاری جام جهانی قطر برای مرز هوایی، تردد و اسکان استفاده کنیم.

کاپیتان محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد مذاکرات انجام یافته در قطر در خصوص گسترش همکاری‌های دو کشور در صنعت هوایی گفت: پیرو مذاکرات ریاست محترم جمهور با امیر قطر و همچنین وزیر محترم راه و شهرسازی با وزیر حمل و نقل این کشور، جلساتی با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و قطرایرویز داشتیم. در این جلسات بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و افزایش پروازهای مسافری و باری بین دو کشور تاکید گردید. در حوزه بار، در فاز نخست برای برقراری ۳۶ پرواز باری هفتگی به صورت دوطرفه و بدون محدودیت توافق شد.

انتهای پیام/


پست های مرتبط