عوارض مصرف سیگار باروری زنان چیست؟

استاد گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف سیگار میزان باروری زنان را کاهش می دهد و بر روی عملکرد تخمک ها تاثیرات منفی دارد.



به گزارش مجله خبری از مشهد، دکتر فریده اخلاقی با اشاره به اینکه حتی بانوانی که نیاز به درمان های کمک باروری دارند در صورت مصرف سیگار این درمان ها کمتر پاسخ می دهند ، عنوان کرد: از طرفی مادرانی که سیگاری هستند و بارور می شوند، میزان سقط جنین، نواقص مادر زادی در جنین آنها بیشتر است.

وی با بیان اینکه شیوع ناهنجاریهای کروموزومی مانند سندرم داون در مادران سیگاری بیشتر اتفاق می افتد، خاطر تشان کرد: در مادران سیگاری احتمال بارداری خارج از رحم و زایمان زودرس بیشتر است و فرزندان مادران سیگاری نیز در دوران بارداری مبتلا به محدودیت رشد، می شوند و بعد از تولد هم احتمال ابتلا فرزندان آن ها به دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی و حتی مرگ ناگهانی نوزاد و آسم افزایش می یابد.

دکتر فریده اخلاقی با اشاره به اینکه حتی خانمهایی که سیگاری غیر فعال هستند یعنی در معرض دود سیگار قرار دارند در معرض ابتلا به این بیماری ها قرار دارند، گفت: خانم های سیگاری اگر مصرف دخانیات را ترک کنند باعث می شود که باروری آنها بهبود پیدا کند و عوارض دوران بارداری کاهش می یابد و فرزندان آنها چه در دوران بارداری و چه بعد از تولد دچار عارضه نمی شوند.

وی بیان کرد: البته در مورد عوارض مصرف سیگار در مادران باردار، مرده زایی، جدا شدن زود هنگام جفت و جفت سر راهی یکی دیگر از عوارض سیگار در دوران بارداری است که مادران سیگاری مبتلا به آن می شوند.




پست های مرتبط