راهنمای انتخاب رنگ پرده (نحوه ترکیب رنگ در پرده)

امروزه روان شناسانی که به رنگ شناسی علاقه دارند، درهای جدیدی را به سمت تأثیر رنگ بر زندگی، احساسات، خلق و خو باز می‌کنند. از آن جایی که پنجره‌ها را چشمان خانه می‌دانند هنگام ورود به خانه، اولین چیزی که به چشم می‌آید، رنگ‌ پرده استفاده شده برای پنجره‌ها است. یکی از مهم ترین موارد انتخاب رنگ پرده، سبک دکوراسیون مخصوصا رنگ دیوار ها، فرش و مبلمان می‌باشد. همینطور ما در این مقاله قصد داریم در انتخاب رنگ پرده و ست کردن آن به شما کمک کنیم.



ست کردن رنگ در دکوراسیون

امری که در دکوراسیون داخلی بسیار صدق می‌کند تاثیر رنگ‌های مختلف بر روی روح و روان افراد می‌باشد. انتخاب رنگ مبلمان، رنگ و نوع پرده مدرن و کلاسیک، نحوه رنگ آمیزی دیوار‌ها و نوع نقش و نگار فرش‌ها، همه باهم می‌توانند محیطی و جوی پر از اضطراب و سنگینی را ایجاد کرده یا برعکس آرامش و راحتی را منتقل کنند.

یکی از شیوه‌های طراحی استفاده از رنگ‌های متفاوت است؛ اما انتخاب پالت مناسب کار بسیار راحتی نمی‌باشد. برای انتخاب رنگ مناسب برای ست کردن وسیله‌ها در دکوراسیون داخلی خود باید به نکاتی توجه نمایید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • انتخاب پالت رنگ مناسب
  • توجه به انتخاب رنگ زمینه محیط
  • دنبال کردن رنگ سال برای به روز بودن
  • در نظر داشتن رنگ دیگر لوازم محیط مورد نظر
  • توزیع اصولی رنگ‌ها در محیط
  • توجه به میزان نور موجود در فضا
  • استفاده از رنگ‌های خنثی برای زیبایی بیشتر

انتخاب رنگ پرده

یکی از مسائل مهم برای ست کردن رنگ در دکوراسیون‌ها انتخاب رنگ پرده مناسب با فضای مورد نظر می‌باشد. رنگ پرده‌ها تاثیر به سزایی در محیط‌های مختلف و دکوراسیون آن‌ها می‌گذارند، برای همین برای رنگ پرده هر یک از اتاق‌های منزلتان مانند سالن پذیرایی، اتاق خواب و آشپزخانه باید نکاتی را در نظر گرفته، بررسی نمایید و در آخر رنگ مورد نظرو مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی موارد و اصول مهم درباره انتخاب رنگ پرده خواهیم پرداخت. برای خرید پرده با رنگ مناسب می توانید به سایت پردکور مراجعه نمایید.

مورد مهم درانتخاب رنگ پرده

قبل از هر چیز، به اتاقی که قرار است پرده در آن نصب شود نگاه دقیقی بیندازید زیرا رنگ پرده باید با پالت رنگی دکوراسیون اتاق شما هماهنگی داشته باشد. اصل مهم در انتخاب رنگ پرده این است که اگر نقطه‌ای کانونی یا غالب درفضای اتاق شما مانند دیواری با رنگ خاص و طرحی چشمگیر یا مبل بزرگی با رنگ جیغ وجود دارد،‌ رنگ پرده‌ها را دقیقا همان رنگ انتخاب نکنید زیرا همه وسایل یکدست می‌شوند و به سختی خود را نشان می‌دهند برای همین اختلافی باید ایجاد کنیم تا رنگ ‌ها بیشتر خودشان را نشان بدهند. پس بهتر است برای بی روح نبودن فضا یک کنتراست رنگی یا اختلافی ایجاد ‌کنیم.

انتخاب رنگ پرده بر اساس کاربری اتاق

همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین موارد انتخاب رنگ پرده نوع کاربری اتاق یا فضای مورد نظر است. کاربری اتاق بنا‌بر نیازش ویژگی‌های متفاوتی دارد، مانند آرامش، هیجان، پاکی، صمیمیت، و شیک بودن که انتخاب پرده مورد نظر باید بر پایه این ویژگی‌ها باشد. در ادامه به کاربری‌های متفاوت فضا ها مانند آشپزخانه، سالن پذیرایی و اتاق خواب خواهیم پرداخت.

رنگ پرده سالن پذیرایی

بهترین روش انتخاب رنگ پرده برای سالن پذیرایی مشاهده آن زیر حالت‌های مختلف نور است. زیرا بعضی از رنگ‌ها با تغییر کمی در نور، بسیار تغییر می‌کنند مانند رنگ‌های بنفش یاسی یا آجری. باید در انتخاب رنگ‌ دقت کافی را داشته باشید زیرا باعث افزایش اندازه فضا و اندازه سالن پذیرایی می‌شود. برای مثال رنگ‌های تیره برای پرده پذیرایی محیط را کوچک‌تر نشان می‌دهد ولی ممکن است در عین حال محیط را راحت و صمیمی کند. همینطور رنگ‌هایی مثل سبز، آبی، سفید و رنگ‌های روشن و ساده بیشتر از رنگ‌های طرح دار باعث بازتر و بزرگ‌تر نشان دادن فضا می‌شوند.

ویژگی‌ رنگ پرده پذیرایی

  • متناسب با سبک اتاق
  • متناسب با سبک پرده ( پرده مدرن یا کلاسیک)
  • استفاده از رنگ‌های خنثی برای پرده در صورت مشخص بودن یک رنگ خاص در محیط

رنگ پرده آشپزخانه

پرده‌های آشپزخانه باید شیک، ساده و متناسب با دکوراسیون محیط باشند و رنگ آن‌ها باید به گونه ای انتخاب شود که در صورت برخورد مداوم با ذرات معلق و بخارات غذا سریع کدر و کثیف نشوند. در غیراینصورت باید بطور مداوم پرده آشزخانه خود را بشویید که باعث از بین رفتن حالت آن می‌شود.

برای انتخاب رنگ پرده آشپزخانه بهتر است به رنگ کابینت‌ها، دیوار‌ها، کاشی‌ها و ست لوازم آشپزخانه توجه کنید و سعی کنید از رنگ‌هایی مانند قرمز، زرد و نارنجی ملایم استفاده کنید زیرا فضا را دلباز و روشن و همچنین اشتهای افراد را تحریک می‌کند.

رنگ پرده اتاق خواب

در انتخاب پرده اتاق خواب باید به این نکته توجه کنیم که اتاق برای چه کسی و با چه سنی می‌باشد. فضای اتاق خواب در همه حالات و برای همه سنین باید آرامش بخش و تسکین دهنده باشد زیرا فضای استراحت و رفع خستگی ‌می‌باشد. بنابراین از انتخاب رنگ‌های جیغ مانند قرمز یا نارنجی روشن و رنگ‌‌های مشابه به شدت پرهیز کنید زیرا ممکن است موجب اختلال در خواب و حس آرامش شما شوند و رنگ ‌هایی مانند آبی آسمانی، سفید و فیروزه ای را انتخاب نمایید. همینطور در انتخاب نوع پرده هم دقت کافی را داشته باشید زیرا که در رنگ پرده بسیار موثر است برای مثال پرده زبرا اتاق خواب به رنگ فیروزه‌ای جلوه‌ای فوق العاده به اتاق شما می‌بخشد.

تکنیک انتخاب رنگ‌های مکمل برای پرده

رنگ‌های مکمل آن دسته از رنگ‌هایی هستند که در چرخه رنگ روبه‌روی یکدیگر قرار دارند و به نوعی متضاد هم هستند. در واقع رنگ‌های مکمل کلاسیک هستند اما ترکیب آن‌ها اغلب جذابتر و پر انرژی تر از فضای تک رنگ می‌باشد. مثلا اگر رنگ دیوار‌های خود را آبی انتخاب کرده‌اید می‌توانید رنگ پرده خود را نارنجی ساده یا سفید با نوار نارنجی انتخاب کنید. ما برای انتخاب راحت تر شما در رنگ‌های مکمل تعدادی از این مکمل‌های رنگی را نام می‌بریم.

سفید=تمام رنگها / مشکی= قرمز زرد آبی / یاسی=قرمز بنفش / گلبهی=قرمز زرد کمی قهوه ای / قهوه ای=قرمز سیاه / قهوه ای روشن=قرمز روشن آبی روشن / قهوه ای=قرمز سبز / قهوه ای=آبی نارنجی / قهوه ای=زرد بنفش / کرمی=قهوه ای سفید / خردلی=قهوه ای زرد / سبز حنایی=زرد سیاه / فیروزه ای=سبز آبی / یشمی=سبزسیر آبی روشن / سبز=آبی زرد / صورتی=سفید قرمز / نارنجی=زرد قرمز / صورتی چرک=کرم قرمز / بادمجانی روشن یا کبود=سفید سبز قرمز / بادمجانی=سبز قرمز / بنفش روشن=سفید آبی قرمز / بنفش=قرمز آبی / جگری=شکلاتی قرمز / زرشکی=قرمز کمی مشکی

سخن آخر

درآخر به راحتی می‌توانید با در نظر گرفتن سبک دکوراسیون خود و مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شده رنگ پرده خود را انتخاب نمایید و با بازدید از نمونه کار‌های سایت پردکور آن را تهیه نمایید.

آدرس سایت: https://pardecore.com/

شماره تلفن:

09203030125

09121460960

021-88903461


محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است


پست های مرتبط