بی توجهی به بحران آب موجب ایجاد کانون ریزگرد و تهدید سلامت مردم می شود

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: بی توجهی به بحران آب و نداشتن مجله خبریمه مدون در مقابله با کم آبی موجب نابودی دشت قزوین و ایجاد کانون ریزگرد و تهدید سلامت استانهای همجوار هم خواهد شد.



به گزارش خبرگزاری مجله خبری از قزوین؛ شورای نظارت و پیگیری حقوق عامه و کارگروه صینات از منابع آی استان روز سه شنبه با حضور علی فولیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران و مدیران دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد.

علی فولیان در این جلسه اظهارداشت: دشت قزوین در معرض تهدید جدی است و بایستی مجله خبریمه های پیشگیرانه با همکاری همه دستگاهها با جدیت تداوم یابد تا با بحران مواجه نشویم.

وی اضافه کرد: اعمال محدودیت، بستن چاههای غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشتها در واقع عمل به وظایف قانونی است و سخت گیری محسوب نمی شود زیرا امروز محدودیت های ایجاد شده فقط منحصر به دشت قزوین نیست و برای صیانت از منابع آب زیرزمینی باید سیاست های نظام را اجرا کنیم.

شرکت آب منطقه ای بسیار موفق عمل کرده است

فولیان تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای براستی در چند سال اخیر بسیار موفق عمل کرده و مدیریت مطلوب و جدیت در برخورد با متخلفان و اجرای طرح های پیشگیرانه قابل تقدیر است اما سایر دستگاهها نیز باید در این کار مشارکت کنند تا کارها به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: حفاظت وئ صیانت از حقوق عامه از سیاست های کلان دستگاه قضایی و یک اصل است و حاکمیت وظیفه دارد از حقوق عامه دفاع کند و هر جا این حقوق تهدید شود باید دستگاه قضایی ورود کرده و هشدار دهد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسگتری استان قزوین بیان کرد: لازم است کارگروههای متعددی در حقوق عامه تشکیل شده و نظارت و پیگیری امور را انجام دهد و با شناسایی مصادیق حقوق تضییع شده در بخش های محیط زیست، منابع آبی، منابع طبیعی، راهکارهای لازم را برای رفع مشکلات حقوق عامه ارائه کند.

فولیان اضافه کرد: درحال حاضر 17 کمیته فعال شده و لازم است از تشکل های مردم نهاد که بی طرفانه و بدون نگاه مادی حاضرند تخصص خود را در مسیر صیانت از منابع خدادادی بکار گیرند نیز استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: از مدیران منابع آب شهرستانها نیز انتظار داریم در این جلسات حضور یابند تا درست تصمیم گیری کنیم زیرا اگر تصمیمات و مصوبات اصولی و کارشناسی باشد از بروز مشکلات بیشتر و هزینه های اضافی جلوگیری می شود.

فولیان تصریح کرد: مسئولیت دادستانی در این زمینه سنگین است و مصوبات نیز لازم الاجراست اما باید از موازی کاری و تعدد جلسات جلوگیری کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اظهارداشت: بحران و تنش آبی از مهمترین چالش ها و مشکلات کشور و استان است و باید با یک مجله خبریمه ریزی دقیق ضمن آسیب شناسی به فکر آینده باشیم تا پیامدهای مخرب کاهش منابع آبی را به حداقل برسانیم.

وی بیان کرد: بخشی از فرونشست زمین ناشی از برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی است و اگر کاهش منابع زیرزمینی و فرونشست زمین تداوم یابد در آینده نزدیک شاهد ایجاد کانون ریزگردها در الله آباد خواهیم بود و سلامت مردم استانهای قزوین، تهران و البرز نیز به خطر خواهد افتاد.

فولیان اضافه کرد: سیاست ها و تصمیم گیری کارشناسی ما باید مبتنی بر آینده نگری و پیش بینی آسیب ها باشد و از امروز برای نجات دشت قزوین از ریزگرد و بحران فرونشست تدبیر کنیم.

وی گفت: بحران دشت قزوین می تواند موجب بروز آسیب های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی شود لذا بایستی شرکت آب منطقه ای به عنوان حافظ و مدافع منابع آبی در خط مقدم این مجله خبریمه قرار گرفته و حساسیت داشته باشد و با اقدامات بموقع از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری کند.

این مقام قضایی یادآورشد: طرح پیشگیری از پیامدهای امنیتی ناشی از کمبود آب در کشور تهیه و به استان ابلاغ شده و بایستی آن را بدقت اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: راه اندازی گشت های شناسایی به صورت مستمر و اولویت بندی در رسیدگی به پرونده های تخلف تشکیل شده و استفاده از ظرفیت بسیج، دهیاران و بخشداران برای مقابله با متخلفان نیز توصیه می شود.

برخورد با مدیران متخلف با شدت بیشتری است

فولیان بیان کرد: در برخورد با متخلفان نباید تبعیضی صورت گیرد و اگر مدیری از منافع چاههای غیر مجاز به صورت پنهانی برخوردار است و مجوزی را به صورت غیر قانونی بنام همسر و فرزند و یا بستگانش گرفته حتما با شدت و قاطعیت بیشتری با آنها برخورد خواهیم کرد و چاه غیر مجاز برای همه ممنوع و غیر مجاز است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین اضافه کرد: در نصب کنتورهای هوشمند قرار بود بتوانیم از مصرف بی رویه جلوگیری کنیم اما به نظر می رسد در کارکرد آن ایراداتی هست و یا برخی آن را دست کاری کرده اند که این موضوع نیز بایستی بررسی و پیگیری شود.

وی گفت: دارندگان چاههای فاقد کنتور هوشمند که مهلت قانونی آنها به پایان رسیده اگر برای آخرین بار اقدام نکردند بایستی این چاهها نیز مسدود شود و در این راه اگر چاهی متعلق به صنعت نیز بود فرقی ندارد و به بهانه رفع موانع تولید نمی توان تبعیض قائل شد.

فولیان خواستار توجه به کیفیت آب شرب در استان شد و افزود: توجه به حقابه های رودخانه های مرزی مانند قزل اوزن، خر رود در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام


پست های مرتبط