استفاده از منطق لوح‌های گلی یافت‌شده در طراحی عناصر بصری پادکست گیل گمش

مرتضی آکوچکیان، طراح گرافیک، درباره طراحی گرافیک پادکست گیل گمش گفت که در طراحی گرافیک این مجموعه برخوردی از جنس گرافیکِ پوستر و جلد مورد نیاز بود و تصمیم گرفتم تمامی اِلمان‌های تصویری مورد استفاده، از منطق بصری لوح‌های گِلیِ یافت شده از افسانه گیل گمش باشد.



مرتضی آکوچکیان طراح گرافیک پادکست «گیل گمش» با به پایان رسیدن روزهای انتشار این پادکست در فضای مجازی خانه هنرمندان ایران، درباره این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری مجله خبری اظهار داشت: تیم تولید پادکست متشکل از آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران، سیاوش پاکراه نویسنده و کارگردان، پیام لاریان نویسنده و‌ کارگردان تئاتر که اینجا مسئولیت طراحی صدا را به عهده داشت و من، در ابتدای شیوع بیماری کرونا، پادکست اساطیر یونان را در ۳ فصل ساختیم که تجربه‌ای جدید و چالشی جذاب بود.

وی افزود: کل آن پروژه باید یک لوگو تایپ و یک قالب بصری می‌داشت و برای هر قسمت در عین رعایت وضعیت یکسان و یونیفرمال، بنا به موضوع، تنوع بصری و گرافیکی نیز ایجاد می‌شد. هر قسمت یک طرح اصلی کاور در فرم مربع داشت که برای تصویر فایل صوتی به شکل مستطیل افقی و برای کاور IGTV در اینستاگرام به مستطیل عمودی تنظیم می‌شد.

آکوچکیان با اشاره به ویژگی‌های مورد توجه در گرافیک پادکست گیل گمش بیان کرد: این شرایط در مجموعه گیل گمش نیز بود با این تفاوت که تصویر ویدیوی این مجموعه را عمودی کردیم که البته به دلیل تفاوت سایز با کاور IGTV در اینستاگرام همچنان نیازمند بازطراحی بود. اما گذشته از مسائل فنی یاد شده، برای جنس بصری کارها باید به ایده‌ای قابل تداوم برای ۱۵ قسمت و تنوع و وحدت توامان می‌رسیدیم.

وی اضافه کرد: یکی از معروف‌ترین تجربه های بصری برای افسانه گیل گمش، تصویرسازی‌های زنده یاد مرتضی ممیز برای کتاب گیل گمش اثر احمد شاملو است. اما اینجا قرار نبود تصویرسازی برای متن انجام شود بلکه برخوردی از جنس گرافیکِ پوستر و جلد مورد نیاز بود. بنابراین تصمیم گرفتم تمامی اِلمان‌های تصویری مورد استفاده، از منطق بصری لوح‌های گِلیِ یافت شده از افسانه گیل گمش باشد. این منطق بصری را از لوگوتایپ خود مجموعه شروع کردم.

وی درباره چگونگی انتخاب عنصر بصری هر قسمت اظهار کرد: برای هر قسمت، پس از شنیدن فایل صوتی، عنصر بصری مرتبط را انتخاب می‌کردم. آنچه در طراحی هر دو مجموعه پادکست اساطیر یونان و گیل گمش برایم اهمیت داشت، ایجاد یک گرافیک روایت‌گر بود. حتی اگر نتوان به تمامی کل روایت را در طرح، خواند -که گرافیک قرار بر روایت واو به واو ندارد- اما قابل تفسیر و تأویل و نگاهِ چندباره باشد. مانند یک پوستر درستِ فیلم که حتی اگر طراحی مینیمالی داشته باشد، باز هم امکان بازخوانی و تماشای چندباره و تفاسیر متعدد دارد.

وی با اشاره به بازخوردهای مثبت از سوی مخاطبان دو مجموعه اساطیر یونان و گیل گمش، گفت: امیدوارم خانه هنرمندان ایران بتواند آن‌ها را در قالب مجموعه‌های فیزیکی نیز منتشر و ماندگار کند.

انتهای پیام //


پست های مرتبط