عدم سواد خویشتنداری عامل جنایت همسرکشی اهواز/ بلوغ زودرس و کنترل خشم چالش فعلی دانش آموزان

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: چیزی که خیلی مهم است و وظیفه آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان می‌تواند باشد این است که ما یک سوادی بنام سواد تاب آوری و خویشتن داری، مطرح کنیم.



محمدابراهیم محمدی مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش خبرگزاری مجله خبری اظهار کرد: نهادهای مختلف که مسئولیت پیشگیری و فرهنگ سازی را دارند؛ مثل آموزش و پرورش، باید در قبال بعضی حوادث اجتماعی و خانوادگی، حوزه فعال داشته باشند.

وی افزود: خوشبختانه فرهنگ، آموزه ها و تعالیم ما آنقدر از این جهت غنی است که می‌تواند به عنوان ابزارهای پیشگیری به کمک جامعه وخانواده بیاید و از این جهت مشکلات چندش آور و خسارت بار را پیشگیری کند.

محمدی ادامه داد: عصر ما عصر هم تنیدگی سنت و مدرنیته است و این مسئله به شدت احساس می شود.

وی با اشاره به اینکه در نظر بگیرید آقا پسر و یا دخترخانمی در فضای مجازی به عنوان یک کاربر فعال است و در مقابل پدر خانواده و همسر خانواده ای وجود دارد که در این زمینه سواد و دانش ندارد، گفت: در این شرایبط یکی سنت، تعصب و غیرت دارد و یکی در فضای شبکه اجتماعی از این هنجارهای درست یا غلط کمی فاصله گرفته است.

محمدی ادامه داد: در چنین شرایطی باید آموزش و پرورش و نهادهایی مثل وزارت ورزش و جوانان فعالانه عمل کنند.

وی درباره وقوع قتل ناموسی در اهواز تصریح کرد: زمانی که بررسی می کنیم می‌بینیم، که ریشه آن به فقدان ها و فقرهایی که وجود دارد، برمی گردد. یکی فقر شناختی است که خیلی ها نمی دانند که در ارتباط با بعضی مسائل قوانین ما چه موضعی دارد و چه رهنمود می‌کند.

فضای مجازی و فقر سواد رسانه عامل جنایت همسرکشی اهواز/ بلوغ زودرس و کنترل خشم چالش فعلی دانش آموزان افزود: مسئله مهم تر بحث سواد رسانه است چراکه در یک خانواده بعضی سواد نسبی دارند و بعضی سوادش را ندارند و این ها ایجاد مشکل می کند.

وی با بیان اینکه چیزی که خیلی مهم است و وظیفه آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان می تواند باشد این است که ما یک سوادی بنام سواد تاب آوری و خویشتن داری، مطرح کنیم، گفت: این امر به این معناست که گاهی اوقات انسان آنقدر به لحاظ روانی ناتوان است و ضعف دارد که به جای اینکه بنشیند فکر کند؛ تحمل کند و شکیبایی کند دست به یک کار خطرناک می زند؛ مثل همین جوان اهوازی که درملاء عام چنین جنایتی را به اشتراک گذاشت.

محمدی ادامه داد: البته احتمال دارد که این جوان به لحاظ روانی مشکل داشته باشد اما در کل ما باید در کتاب های درسی؛ در فعالیت های پرورشی و در فعالیت های ورزشی تلاش کنیم که جوان ما بتواند اولا خودش را به لحاظ خشم تخلیه کند و دوم اینکه تاب آوری داشته باشد و زود وارد اقدام نشود.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسئولان باید فکر کنند که این دست مشکلاتی که رخ می دهد علتش چیست؟ علت این دست مشکلاتی که پیش آمده و خیلی زیاد است؛ یکی بحث فقر عاطفی است.

وی با اشاره به اینکه ازدواج هایی که بصورت ناخواسته و بصورت تحمیل و تعصب باشد نتیجه آن همین می شود که باید این امر آموزش داده شود، افزود: مسئله دیگری که می تواند آسیب باشد و مسئله جدی است مسئله اقتصادی است؛ من معتقدم که وقتی که یک مرد خانه نمی تواند کاری کند و انتظارات خانم را به لحاظ مسائل معیشتی بر آورده کند، دست به یک کار خشونت آمیز می زند و باید در این زمینه هم به عنوان عامل مهم تمرکز کنیم که علت نسبتا جدی و قوی از این اتفاقات مسائل اقتصادی است.

محمدی گفت: مسئله دیگری که وجود دارد مسئله فقر سواد است که این سواد شامل سود شناختی، ارتباطی، سواد زناشویی و سواد به شکلی قوانین و مقررات است.

وی با بیان اینکه نکته ای که وجود دارد وظیفه آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش باید متناسب با اطلاعات، گرفتاری ها، نیازها و مشکلات بتواند مجله خبریمه ای در بُعد پرورشی و حتی ورزشی تعریف کند.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید بر اساس نیازهایی که وجود دارد چه نیازهای اقتضائی و چه نیازهای پایدار، باید مجله خبریمه متناسب تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه مجله خبریمه هایی که نتواند در زندگی یک جوان خانواده تاثیر مثبت داشته باشد فایده ای ندارد، افزود: بنابراین من اعتقادم این است که ما باید به یک رنسانس مجله خبریمه ریزی به نفع اصلاح امور اجتماعی خانوادگی دست بزنیم و آثار مجله خبریمه های فرهنگی، تربیتی و ورزشی را در زندگی مردم نشان دهیم.

محمدی افزود: اگر در مدرسه ای کیسه بوکسی باشد و یک جوان با آن کیسه بوکس تمرین کند؛ خشمش در واقع تخلیه می شود و اگر فعالیت های ورزشی به گونه ای باشد که انرژی متراکم و به شکلی جمع شده در درون یک جوان تخلیه شود، دیگر جوان آزادتر می شود.

وی با بیان اینکه در بررسی ها مشاهده کردم مسئله قتل ناموسی اهواز بیشتر از نگاه حقوقی بررسی شده است، گفت: هیچ وقت مسئله مقررات قانون بازدارندگی ندارد در واقع باید به دنبال عوامل پیشگیری باشیم.

محمدی گفت: طلاق را اگر از نگاه اسلام بررسی کنیم این همه کشمکش، آزار و اذیت، قتل و آزردگی های عدیده را به دنبال ندارد؛ ولی ما به دلیل اینکه از اسلام، معارف اسلامی و آموزه های دینی فاصله گرفته ایم اینگونه گرفتار شده ایم.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رابطه بین همسر و شوهر و پدر و دختر و پسر و مادر آنقدر در دین اسلام خوب تعریف شده اگر خوب مراعات شود و خوب عملیاتی شود به این دست موارد تنشی ومشکلاتی که غیر قابل جبران باشد دست پیدا نمی کنیم.

وی با بیان اینکه بنابراین باید نهادهای مسئول پیشگیری جمع شوند و روی این کیس ها مطالعه کنند و به یک راهکاری دست پیدا کنند، گفت: مسئله دیگر مسئله تعصبات قومیتی و آن نگاه های سنتی است. متاسفانه خود رسانه ملی با تهیه بعضی فیلم ها خشونت را آموزش می دهد؛ یعنی خود رسانه می تواند به عنوان یک رسانه آموزشی پا به میدان بگذارد و ما در حوزه رفتارهای تعصبی و قومیتی این مشکل را داریم.

محمدی ادامه داد: باید در اصلاح رفتارهای تعصبی و سنتی که غیرتی حساب می شود کار شود؛ بنابراین قتل ناموسی اهواز که رخ داد و شاهد آن در جاهای ایران هستیم؛ اتفاق نگران کننده و چندش آوری بود که به لحاظ رسانه و برون مرزی فرهنگی و برای کشور ما که غنای فرهنگی دارد؛ جای پذیرش نیست.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فضای مجازی که در اختیار جوانان قرار گرفته اولا متأسفانه بلوغ را زود رس کرده و در ثانی مسائل جنسی را زودرس کرده و حساسیت را بالا برده است همچنین مطالعات را از دانش آموزان گرفته است.

وی با بیان اینکه ما ناچار دچار فضای مجازی شدیم؛ ادامه داد: نهادی مثل وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش باید به فکر فرهنگ سازی باشند و سواد استفاده از فضای مجازی را به دانش آموز آموزش دهند تا به جای اینکه این امکانات را از دانش آموزان به دنبال یک پیوست فرهنگی و اخلاقی برای استفاده از این شبکه اجتماعی باشیم و به طرف شبکه ملی بومی خودمان برویم که اگر این امر رخ ندهد ما همیشه گرفتار هستیم.

انتهای پیام/


پست های مرتبط