۹۸ درصد اراضی استان یزد سنددار است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد از جانمایی، تثبیت و صدور سند مالکیت کاداستری (حدنگاری) ۹۸ درصد از اراضی ملی این استان خبر داد.



به گزارش مجله خبری؛ علی کریمی گفت: مجموع اراضی ملی استان در پایان سال ۱۳۹۹ مقدار هفت میلیون و ۳۳ هزار و ۴۷۱ هکتار بوده که بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی استان (در محدوده شهرستان) انتزاع و در بانک کاداستر جانمایی و تثبیت شد.

وی ادامه داد: در این مسیر مشکلاتی همچون تبادلات اراضی ملی بر اساس محدوده جغرافیایی میان ادارات کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی وجود داشته که در مجله خبریمه کاری سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک یزد گفت: بر این اساس، مساحت کل اراضی ملی استان با در نظر گرفتن این تبادلات، هفت میلیون و ۲۶۵ هزار هکتار اعلام شده که تمام آن‌ها در بانک کاداستر تثبیت شده است.

به گفته کریمی از کل اراضی ملی استان یزد مقدار هفت میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار منجر به صدور سند مالکیت شده که دارای پیشرفت ۹۸ درصد است.

وی اظهار کرد: باقی‌مانده اراضی ملی استان نیز دارای مشکلات ثبتی و قانونی است که به مرور زمان، منجر به صدور اسناد کاداستری می‌شود.

عضو شورای قضایی استان یزد گفت: با توجه به پایان جانمایی و تثبیت اراضی ملی استان یزد در بانک کاداستر در پایان سال ۱۳۹۹، همزمان با هفته قوه قضائیه امسال، نخستین مراسم جشن انفال (صدور اسناد کاداستر اراضی ملی) کشور با حضور جمعی از مسئولین ارشد استان از جمله استاندار و رئیس کل دادگستری در اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان برگزار شد.

کریمی درباره مزایای سند کاداستری گفت: با تعیین محدوده اراضی ملی در بانک کاداستر و صدور سند اسناد مالکیت کاداستری ملی، از هرگونه تعارض به این اراضی و زمین خواری، کوه خواری و جنگل خواری جلوگیری می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد استان یزد گفت: همچنین با تثبیت مستثنیات در بانک کاداستر، استعلامات ثبتی میان دستگاه‌ها حذف و از رفت و آمدها و سردرگمی مردم جلوگیری می‌شود.

به گفته کریمی، اسناد کاداستری دارای اهمیت زیادی در کاهش دعاوی از جمله شفافیت در نظام ملکی کشور، تعیین نقشه دقیق اراضی با کاربری‌های مختلف، راهگشا در اختلافات ملکی به دلیل نقشه دقیق کاداستری و تعیین دقیق حد و مرز قطعات در نقشه کاداستر است.

وی در پایان رتبه نخست در تثبیت اراضی ملی و رتبه دوم در سنددار کردن اراضی ملی استان، رتبه نخست در مقایسه تعداد شرکت‌های ثبت شده، استخراج مستثنیات بر اساس مبانی علمی و رتبه چهارم در میانگین زمانی استان‌ها در تغییرات شرکت‌ها را از مهمترین موفقیت‌های استان یزد در امسال عنوان کرد.


پست های مرتبط