لزوم توجه به غربالگری پیش از زایمان/استفاده از نشانه های ژنتیکی برای تشخیص بیماری‌ها

یک پزشک ژنتیک گفت: آگاهی آحاد جامعه درباره مشاوره‌ ژنتیک و انجام آزمایش‌های ژنتیک، خصوصا در حوزه‌ غربالگری پیش از زایمان باید افزایش یابد.



حنیفه میرطاووسی، پزشک و متخصص ژنتیک پزشکی درگفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری مجله خبری اظهار کرد: مشاوران ژنتیک، سابقه سلامت شخصی و خانوادگی را جمع‌آوری کرده و از این اطلاعات برای تعیین میزان احتمال ابتلای فرد یا اعضای خانواده‌‌‌اش به بیماری‌های ژنتیکی استفاده می‌کنند. مشاور، بر اساس این اطلاعات، کمک می‌کند تا آزمایش ژنتیک متناسب با نیازها و دغدغه‌های فرد را انجام شود.

وی با اشاره به افزایش آگاهی آحاد جامعه درباره مشاوره‌ ژنتیک و انجام آزمایش‌های ژنتیک، خصوصا در حوزه‌ غربالگری پیش از زایمان، عنوان کرد: علم مشاوره ژنتیک تنها به این بخش خلاصه نمی‌شود و تقریبا در همه‌ وجوه زندگی می‌تواند کاربرد داشته باشد، تا جایی که یک سبک زندگی شخصی‌سازی شده را به افراد ارائه دهد. این بعد از علم ژنتیک و مشاوره ژنتیک می‌تواند با ارائه‌ سبک زندگی سالم علاوه بر سلامت روحی و جسمی افراد، باری را از روی شانه‌های بخش سلامت بردارد. افزایش آگاهی و شناساندن پتانسیل‌های علم ژنتیک به افراد جامعه و بازگو کردن مزایای این آزمایش‌ها از طریق پلتفرم‌های مختلف مانند رسانه‌های ملی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

این متخصص گفت: به طور کلی یک نوع سبک زندگی نمی‌تواند برای همه افراد بهترین بازده را داشته باشد و هر فردی با توجه به ساختار ژنتیکش باید سبک زندگی مخصوص به خود را در پیش بگیرد. مثلا شاخص‌های رژیم غذایی، تمرینات ورزشی، سلامت و زیبایی پوست و احتمال ابتلا به بیماری‌ها در افراد مختلف با هم متفاوتند.

وی افزود: آگاهی افراد جامعه از ساختار ژنتیکشان باعث می‌شود تا هر فرد بهترین سبک زندگی را برای خود برگزیند و نتایج این انتخاب هوشمندانه سلامت، آرامش و طول عمر خواهد بود.

میرطاووسی درباره چشم‌اندازه پیش روی علم ژنتیک اظهار کرد: بدون شک تصور کارهایی که علم ژنتیک افراد را قادر به انجام آن‌ها می‌کند، شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. از استعداد و احتمال ابتلا به بیماری‌ها تا گزینش یک سبک زندگی منحصر به فرد و پیش‌گیری از یک نقص ژنتیکی در فرزندتان، همه و همه کارهایی است که به کمک آزمایش‌های ژنتیکی قادر به انجام آن خواهید شد. چشم‌انداز من شخصی‌سازی شدن سبک زندگی همه افراد جامعه است. بی‌شک هزینه‌ای که برای به دست آوردن این راه حل علمی صرف می‌شود، سرمایه‌گذاری شگرف و بی‌نظیری برای ساخت آینده‌ای پرنشاط و پرآرامش است.

انتهای پیام/


پست های مرتبط