گاز رسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان و زاگرس باید در اولویت باشد

نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف کردند تا میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال نسبت به گازرسانی روستاها با اولویت استان سیستان و بلوچستان، استان‌های رویشی زاگرس اقدام نماید.



به گزارش مجله خبری، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، 15 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با اصلاح بند (د) تبصره (1) ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.


در بند مصوب (د) تبصره (1) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم چهارده و نیم‌درصد (5/14%) شرکت مذکور تا میزان سی هزار میلیارد (30.000.000.000.000)ریال نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی با اولویت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان و استان‌های نفت‌خیز و گازخیز، استان‌های رویشی زاگرس (با اولویت روستاها و مناطق در حاشیه و محاط در جنگل‌ها و مناطق بحرانی)، مناطقی که از لحاظ گازرسانی شهری و روستایی پایین‌تر از متوسط کشور می‌باشند و همچنین روستاهای واقع در مناطق کوهستانی، سردسیر و صعب­العبور حداقل چهار برابر سرانه اقدامات لازم را به‌عمل آورد. شرکت مذکور موظف به گاز‌رسانی تا درب مدارس و مساجد روستایی است.

معصومه پاشایی بهرام در جریان بررسی این بند از تبصره (1) گفت: استفاده از انرژی گاز و تأمین سوخت مورد نیاز از مهمترین راهکارهای موثر در کاهش قطع درختان و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب است. مهمترین مشکل مناطق رویشی زاگرس نیز سیلاب‌های مخربی است که به دلیل قطع درختان شکل گرفته است، 11 استان از شمال غرب و غرب کشور اطراف زاگرس هستند و 167 هزار خانوار در این مناطق زندگی می‌کنند که زندگی آنها هم ارتباط مستقیمی با منابع طبیعی دارد.

وی افزود: سالیانه 500 هزار مترمکعب چوب ناشی از قطع درختان جنگل‌های زاگرس صرف تأمین سوخت روستاهای محروم و در حاشیه جنگل می شود لذا برای اینکه مانع قطع درختان شویم لازم است این بند اصلاح شود و در آن عبارت «با اولویت روستاها و مناطق در حاشیه و محاط در جنگل‌ها و مناطق بحرانی» افزوده شود.

انتهای پیام/






پست های مرتبط