ایران و فرانسه، تغییر را احساس کنید!

محمد ایمانی_کارشناس مسائل سیاسی



به گزارش مجله خبری، تحولات عمیق راهبردی در معادلات دنیا را ببینید:سه سال قبل، آقای روحانی، در حالی که نه راه پیش برای خود گذاشته بود و نه راه پس، از "ماکرون" رئیس جمهور فرانسه درخواست می کرد برای احیای برجام، با ترامپ رایزنی و وساطت کند. فرانسه، چه در دولت فرانسوا اولاند (مذاکرات برجام) و چه در دوره ماکرون و ترامپ، همواره سمت آمریکا بود و نقش پلیس بد را بازی می کرد.

اما اکنون رئیس جمهور فرانسه، در حالی که کشورش به همراه دولت های دیگر اروپایی، گرفتار جنگ و بحران انرژی کمر شکن است، از آقای رئیسی رئیس جمهور ایران درخواست کرده برای پایان جنگ اوکراین، بین اروپا و روسیه میانجی‌گری کند.

این در حالی است که آقای رئیسی در برخی تماس های تلفنی قبلی، از موضع بالا، انتقادی، طلبکارانه و صریح، با ماکرون سخن گفته بود.

سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه، مرداد1399 اذعان کرد: "محوریت جهان در حال عبور از غرب دیروز به شرق امروز یعنی آسیا است. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. جهان با بحران روبرو است. روی کارآمدن فردی مانند ترامپ که باور کردنی نبود، نشانه وخامت شرایط غرب است، نه علت آن".

انتهای پیام/


آیا این خبر مفید بود؟

1

1


نتیجه بر اساس 1 رای موافق و 1 رای مخالف






پست های مرتبط